جولان گاز مرموز در اتاق‌های شلوغ

بالا رفتن سطح دی اکسید کربن موجودِ جو حضور در اتاق‌های شلوغ را خطرناک‌تر از بیرون می‌کند و این مسئله به سیستم شناختی انسان آسیب می‌زند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، «کریس کارنوسکاس»، استاد علوم دریایی دانشگاه کلرادو، با یک آشکارساز دی اکسید کربن به اندازه جیب، شروع به راه رفتن در اطراف محوطه دانشگاه کرد.

او این کار را نه برای اندازه‌گیری میزان آلودگی کربن در جو بلکه برای اندازه‌گیری میزان کربن موجود در هر اتاق انجام داد.

کارنوسکاس نگران این است که سطح CO2 در بدن به حدی بالا رود که شروع به آسیب رساندن به سیستم شناختی انسان کند. به عبارت دیگر دی اکسید کربن، همان گاز بی بو و نامرئی که باعث گرم شدن کره زمین می‌شود؛ ممکن است ما را به دام انداخته باشد.

وی هفته گذشته این ایده را در نشست پاییز اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا، بزرگترین گردهمایی سالانه دانشمندان زمین و فضا در جهان ارائه داد.

محققان مدتهاست معتقدند که دی اکسید کربن در غلظت‌های بسیار زیاد به مغز آسیب می‌رساند. دو قرن استفاده بی رویه از سوخت‌های فسیلی میزان CO2 موجود در جو را از حدود 280ppm قبل از انقلاب صنعتی به حدود 410ppm افزایش داده است. این آلودگی باعث گرما در جو و تغییر اوضاع می‌شود.

به صورت محلی‌تر نمی‌توان میزان دی اکسید کربن موجود در اتاق‌ها را تعیین کرد؛ در حقیقت، بسیاری از اتاق‌ها میزان CO2 بالاتری نسبت به جو دارند؛ زیرا سیستم‌های تهویه کاملاً خوب کار نمی‌کنند. از این گذشته، بعضی از اتاق‌ها مانند مطب، بیمارستان و مدرسه پر از افرادی است که هر ثانیه بر میزان دی اکسید کربن می‌افزایند.

با افزایش مقدار CO2 اتمسفر، CO2 داخلی نیز افزایش خواهد یافت. دانشمندان پیش بینی می‌کنند که در بدترین حالت، امکان تهویه یک اتاق شلوغ باوجود حدود 1300ppm غیر ممکن باشد و می‌تواند آسیب واقعی شناختی به بار آورد.

این گزارش به نقل از یک تحقیق در سال 2016 توسط محققان دانشگاه هاروارد و دانشگاه Siracuse نشان می‌دهد عملکرد شناختی انسان زمانی که میزان CO2 در داخل ساختمان به 945ppm می‌رسد 15درصد کاهش می‌یابد و با رسیدن به 1400ppm پنجاه درصد کم می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056486

وب گردی

وب گردی