ایجاد زیست بوم نوآوری با فعالیت شبانه‌روزی در واحد تهران غرب

رئیس دانشگاه آزاد واحد تهران غرب گفت: یکی از برنامه‌های واحدتهران غرب ایجاد یک زیست بوم نوآوری بود که در دیگر دانشگاه‌های کشور مثل دانشگاه شریف وجود دارد که به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت داشته باشد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برگزیده دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب با حضور خانم داداندیش رئیس واحد، معاونان، روسای دانشکده‌‌‌‌ها، استادان، مدیران گروه، کارکنان، دانشجویان در سالن اجتماعات شیخ بهایی مجتمع پیامبر اعظم (ص) واحد تهران غرب برگزار شد.

در ابتدای مراسم حمیدرضا رحیمی معاون پژوهش و فناوری واحد تهران غرب با ارائه گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی این واحد دانشگاهی اظهار کرد: واحد تهران غرب در راستای سیاست‌های تحول آموزشی ایجاد شده است که با پیشنهاد ریاست این واحد دانشگاهی و برخی مسئولان دانشگاه، کارگاه‌های آموزشی به روش حل مسئله برگزار شد. سعی شده تا روش‌های تدریس در کلاس‌ها به شیوه مهارت آموزی ارائه شود.

وی با بیان اینکه سرفصل‌های کتاب‌های درسی نیاز به بازنویسی دارد افزود: در سال‌های اخیر کتاب‌های درسی دبیرستان چندین بار مورد بازنگری قرار گرفته و سرفصل‌های این کتاب‌ها نیز تغییر یافته و از حجم کتاب‌ها کم شده است اما انتهای کتاب‌های مدرسه که به کتاب‌های دانشگاهی وصل می‌شد اکنون فاصله افتاده و این یک آسیب جدی است و باید نسبت به بازنویسی سرفصل‌های آموزشی همت جدی داشته باشیم.

معاون پژوهش و فناوری واحد تهران غرب عنوان کرد: آموزش و پژوهش دو بال ارتقای دانشگاه هستند اگر پژوهشگر تراز بالا می‌خواهیم باید آموزش‌مان مطلوب باشد. ما معلمان دانشگاه، براساس نیازمان باید کتاب تألیف کرده و با سیاست‌های جامعه پیش برویم، مشکل ما پیچیدگی سرفصل دروس است، این در حالی است که کشور به آموزشکده فنی نیاز بیشتری دارد تا به دانشگاه محقق‌پرور، مشکل ما زیرساخت‌های آموزشکده فنی است.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های دنیا براساس دستاوردهای علمی و پژوهشی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، گفت: پویایی و موفقیت انجمن‌های علمی دانشجویی، یکی از مولفه‌های اصلی توسعه دانشگاه و جامعه علمی است.

رحیمی درپایان سخنانش با تشکر از حمایت رئیس دانشگاه و برگزارکنندگان این مراسم ابراز امیدوری کرد که واحد تهران غرب پیش از پیش موفق و پیشرو باشد.

در ادامه پروین داداندیش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، ضمن خیرمقدم و تشکر از همکاری معاونین، مدیران، همکاران حوزه پژوهش، حوزه اداری مالی و پشتیبانی در برگزاری این همایش ضمن ارائه دستاورهای پژوهشی واحد اظهار کرد: سال ۹۵ در هیأت رئیسه واحد سیاست‌ها و استراتژی را برای ۵ سال آینده تعریف کردیم، البته خواسته شده بود که هر واحد برنامه‌های خود را ارائه دهد. با توجه به وضع موجود، کاستی‌های بسیاری در فضای آموزشی، نیروی انسانی (کارمند، استاد) داشتیم درکل ساختار واحد دانشگاهی مناسب نبود.

وی افزود: در حوزه منابع انسانی برنامه‌ای داشتیم که بتوانیم منابع انسانی (کارمند، استادان) را توانمند کنیم. در همین راستا اقدامات خوبی انجام شد. تا اینکه درمدیریت جدید، دو سیاست عمده برای دانشگاه تعریف شد. یکی اینکه دانشگاه، همزمان که به دانشجویان آموزش می‌دهد، آموزش‌ها را کاربردی‌تر کند و مهارت‌افزایی انجام دهد و دیگری بحث نظام موضوعات پایش بود. یعنی اینکه دانشگاه به‌عنوان یک سازمان مسئولیت‌پذیر، به مسائل کشور، محیط اطراف خود، محله خود، بعنوان یک سازمان تأثیر گذار به حل نیازهای جامعه بپردازد. در طرح پایش بود که بعضی از واحدها مثل واحدتهران غرب بعنوان واحدهای پیشرو انتخاب شدند.

داداندیش بیان کرد: چالش سلامت و صنعت کشور، طرح شد. سامانه‌ای هم طراحی شد که طبق دستورالعمل از سال آینده ۵۰ درصد پایان نامه‌ها بر روی موضوعاتی که طرح شده انتخاب می‌شود. در کشور ما هم یک روز مختص پژوهش است که همه فعالیت‌ها درآنجا معطوف می‌شود. اخبار درباره پژوهش کشور صحبت می‌کند، یعنی این موضوع مهم است و باید رشد و توسعه پیدا کند و در یک زمان کوتاه باید اتفاق بیافتد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب افزود: از امسال تا سال آینده هفته پژوهش برای واحد تهران غرب سال پژوهش، نوآوری و فناروی است، یعنی همه برنامه‌ها توسعه پژوهش است. چرا که ساختارش در واحد وجود دارد، مثل کمیته انتشارات که شما استادان عزیز می‌توانند کتاب‌های خود را در راستای آن به چاپ برسانید.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌های واحدتهران غرب ایجاد یک زیست بوم نوآوری بود که در دیگر دانشگاه‌های کشور مثل دانشگاه شریف وجود دارد که به‌صورت شبانه‌روزی کار می‌کنند. از چهار سرایی که دراستان تهران افتتاح می‌شود یکی از آنها سرای واحد تهران غرب است که خوشبختانه بحث نوآوری‌ و فناوری در آموزش را در برنامه گذاشتیم.

داداندیش گفت: خوشبختانه در واحد تهران غرب، ما دانشجویان خوب با انگیزه، خوش فکر ، پر تلاش داریم، درحال حاضر نسبت به سال ۹۳، 10 انجمن علمی داریم و قرار شده است درهمه گروه‌های آموزشی یک انجمن علمی ایجاد شود. امسال دانشجوی نمونه واحد تهران غرب دانشجوب نمونه کشوری نیز شد که این یک قدم بزرگ است. امسال در نمایشگاه پژوهش و فناروی دانشگاه، علاوه بر غرفه واحد، باشگاه پژوهشگران جوان واحد هم در محل نمایشگاه غرفه راه‌اندازی کرده بود که بیش از 80 درصد دستاوردهای برتر در استان تهران متعلق به واحد تهران غرب می‌شد.

وی در پایان سخنان خود با اعلام حمایت از پژوهشگران و صاحبان ایده افزود: تا آخر بهمن سرای نوآوری افتتاح خواهد شد و فعالیت‌های نوآورانه‌ای اتفاق خواهد افتاد. با مشارکت استادان فعال در زمینه‌های پژوهشی و با حضور دانشجویان با انگیزه می‌توانیم دستاورهای برتری داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056500

وب گردی

وب گردی