سلامت نوزادان و کودکان در خطر است/نقش آلودگی هوا در بروز بیماری‌های کودکان

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان گفت: آلودگی هوا می‌تواند به مرور زمان زمینه بروز بیماری‌های مخفی و مزمن کودکان را ایجاد کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر فهیمه سهیلی‌پور، فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان گفت: آلودگی هوا یک مشکل عمده بهداشتی در بسیاری از جوامع است و این موضوع سال‌ها در کشور ما هم به عنوان یک بحران جدی مرتبط با سلامت انسان‌ها مطرح شده است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران آلودگی افزود: در بین گروه‌های مختلف، شیرخواران و کودکان به دلایل محیطی، رفتاری و فیزیولوژیک، نسبت به خطرات ناشی از آلودگی هوا حساس‌تر و آسیب پذیرتر هستند.

وی با بیان اینکه آلاینده‌ها عمدتا از طریق استنشاق و در درجه دوم از طریق بلع ممکن است سلامت کودکان و نوجوانان را به مخاطره بیاندازد گفت: متاسفانه حتی جنین در حال رشد در رحم مادر هم از عوارض این معظل بهداشتی در امان نیست.

ریه‌ها، مغز و سایر ارگان‌هاى شیرخواران و کودکان هنوز رشد کافی پیدا نکرده‌اند، کودکان سریعتر از بالغین نفس می‌کشند و از این طریق امکان ورود آلاینده‌های بیشتری به ریه آنها وجود دارد

سهیلی‌پور تصریح کرد: ریه‌ها، مغز و سایر ارگان‌هاى شیرخواران و کودکان هنوز رشد کافی پیدا نکرده‌اند، کودکان سریعتر از بالغین نفس می‌کشند و از این طریق امکان ورود آلاینده‌های بیشتری به ریه آنها وجود دارد. این گروه بواسطه قد کوتاهتری که دارند معمولا در ارتفاع کمتری از سطح زمین تنفس می‌کنند و در این ارتفاع برخی از آلاینده‌ها از غلظت و تراکم بالاتری برخوردار هستند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران آلودگی افزود: کودکان فعالیت فیزیکی و جنب و جوش بیشتری دارند و به این دلیل هم استنشاق آلاینده‌های بیشتری را خواهند داشت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر امید به زندگی بیشتری در کودکان وجود دارد و بنابراین بیماری‌های مخفی و مزمن زمان بیشتری برای علامت‌دار شدن و آسیب رساندن در این گروه سنی خواهند داشت.

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان گفت: خوب است یادآور شویم که آلاینده‌های هوا فقط آن چیزی نیست که متأسفانه این روزها شاهد افزایش کم سابقه آن هستیم و مدارس کودکانمان را به تعطیلی کشانده است، دود سیگار و آلاینده‌هایی با منشاء تولید داخل منزل هم از مخاطرات مهم سلامت کودکان و بخصوص شیرخواران محسوب می‌شود و این در حالی است که متأسفانه شیرخواران کم سن هنوز توانایی جابجا شدن به لحاظ فیزیکی و کاهش استنشاق این طور آلاینده ها را هم ندارند.

متاسفانه حتی جنین در حال رشد در رحم مادر هم از عوارض آلودگی در امان نیست

وی گفت: شاید برخی از والدین نمی‌توانند نقش مؤثری در کاهش کلان آلودگی هوا داشته باشند و این مورد همت جدی و انجام یک اقدام مؤثر و سریع مسئولان جامعه و همکاری عموم مردم را می‌طلبد اما، کاستن از آلاینده‌هایی چون مواد موجود در دود سیگار که می‌تواند قبل از لقاح در دوران بارداری، طی شیرخواری و کودکی و حتی در سال‌های بعد به شدت سلامت فرزندان ما را تهدید کند تا حد زیادی توسط خانواده‌ها قابل تغییر و مدیریت است.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1056530

وب گردی

وب گردی