خورشیدگرفتگی 5 دی را زنده ببینید

مجله نجوم «راهنمای مسافران کهکشان» به صورت زنده خورشیدگرفتگی پنج‌شنبه پنجم دی‌ماه را پوشش می‌دهد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، مجله نجوم «راهنمای مسافران کهکشان» با ویژه‌برنامه سه ساعته به صورت زنده خورشیدگرفتگی پنج‌شنبه پنجم دی‌ماه را پوشش می‌دهد.

مریم نیکان‌لو تهیه کننده «راهنمای مسافران کهکشان» در این باره گفت: تیم «راهنمای مسافران کهکشان» برای رصد و پوشش خورشیدگرفتگی روز پنجشنبه به جزیره کیش سفر کرده و قرار است در ویژه‌برنامه زنده سه ساعته مخاطبان را در جریان جزئیات و اتفاقات این رخداد قرار دهد.

نیکان‌لو بیان کرد: ویژه‌برنامه زنده «ماه در میانه» از ساعت 6 صبح پنجشنبه پنجم دی‌ماه تا ساعت 9 از مرکز کیش با اجرای حافظ آهی و اسماعیل باستانی روی آنتن می‌رود. در این ویژه برنامه انسیه عرفانی استادیار دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، محمد نیل‌فروشان مدرس المپیاد نجوم و اخترفیزیک و امیرمحمد گمینی استاد دانشگاه، مهمانانی هستند که مجریان برنامه درباره خورشید گرفتگی، چگونگی رخداد این پدیده و خورشیدگرفتگی‌های آینده با آنها گفت‌وگو می‌کنند.

نیکان‌لو افزود: چندین آیتم ویژه خورشیدگرفتگی تولید شده است که بین گفت‌وگوها پخش می‌شود.

گفتنی است، خورشیدگرفتگی حلقوی پنجم دی ماه ۱۳۹۸ از ساعت ۰۲:۲۹ به وقت جهانی از شرق شبه‌جزیره عربستان آغاز می‌شود و ایران در منطقه‌ای از نیم سایه قرار دارد که خورشید به صورت گرفته طلوع کرده و منظره‌ای زیبا را در افق جنوب شرقی کشور رقم خواهد زد. این رخداد با کسوف جزئی در ساعت ۵:۵۹ به وقت ایران آغاز می‌شود و گرفت کلی در ساعت ۷:۰۴ خواهد بود.

بین همه مناطق جنوبی ایران جزیره کیش با ۸۵.۱۴ درصد گرفت خورشید، بهترین مکان برای رصد کسوف جزئی است. این خورشیدگرفتگی در تمام پهنه ایران قبل از طلوع خورشید آغاز و خورشید به صورت گرفته طلوع خواهد کرد.

یادآور می شود «راهنمای مسافران کهکشان» به تهیه کنندگی مریم نیکانلو محصول گروه دانش شبکه چهار سیماست که جمعه‌ها ساعت 22 از شبکه چهار سیما پخش می‌شود و «ماه در میانه» ساخته تیم «راهنمای مسافران کهکشان» بوده که قرار است به صورت ویژه‌برنامه زنده، خورشیدگرفتگی صبح پنجشنبه را رصد کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056571

وب گردی

وب گردی