بزرگترین وزارتخانه کشور در اولویت هشتم بودجه

بزرگ‌ترین وزارت خانه کشور در لایحه بودجه سال 99 در اولویت هشتم یا نهم قرار دارد.

حمید قائم‌پناه در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه طرح رتبه‌بندی معلمان سال 95 در برنامه ششم توسعه تصویب شده، اظهار کرد: این طرح از اردیبهشت سال 96 لازم‌الاجرا بوده؛ اما با بی‌توجهی مسئولان در حد طرح باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه طرح رتبه‌بندی، معلمان را در پنج سطح دسته‌بندی می‌کند، گفت: هدف اصلی این طرح بالا بردن سطح کیفی معلمان در حوزه پژوهش است تا آن‌ها نیز هم‌تراز با استادان دانشگاه‌ها فعالیت‌های پژوهشی داشته باشند.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه افراد به اشتباه گمان می‌کنند طرح رتبه‌بندی معلمان برای افزایش حقوق است، اظهار کرد: در سند تحول تاکید شده که معلم یک کارمند نیست و معلمان باید فعالیت‌های علمی و پژوهشی انجام دهند تا در این طرح، رتبه‌های خوبی را کسب کنند.

وی اضافه کرد: فاز اول و دوم طرح رتبه‌بندی معلمان به صورت ناقص و سطحی در کشور اجرا شده است؛ اما فازهای بعدی آن مسکوت باقی ماند و هیچ وزیری تمایلی به اجرای این طرح نداشت.

معلمان باید همانند استادان فعالیت‌های علمی و پژوهشی انجام دهند

قائم‌پناه با بیان اینکه طرح رتبه‌بندی معلمان اگر به صورت صحیح اجرا شود حدود 11 میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: این طرح اگر درست اجرایی شود، می‌تواند تحولی شگرف را در نظام آموزش و پرورش ایجاد کند.

این فعال دانشجویی با تاکید بر اینکه معلم باید فعالیت‌های علمی و پژوهشی انجام دهد، گفت: معلمان در این طرح همانند استادان 44 ساعت در هفته در مدارس فعالیت می‌کنند. از این مقدار، 24 ساعت در کلاس درس حاضر می‌شود و مابقی را باید صرف مطالعه آزاد کند.

وی اضافه کرد: متاسفانه وزاری پیشین آموزش و پرورش وعده طرح رتبه‌بندی معلمان را در راستای افزایش حقوق 200 تا 700 تومانی انجام می‌دهند،‌ در حالی که هدف اصلی رتبه‌بندی حقوق نیست.

قائم‌پناه با تاکید بر علاقه افراد برای انتخاب شغل معلمی بیان کرد: فردی که با کسب رتبه 2 کنکور کارشناسی، دانشگاه فرهنگیان را انتخاب می‌کند؛ زیرا میزان اهمیت شغل معلمی را درک کرده است.

دولت توجهی به آموزش و پرورش کشور ندارد

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در لایحه بودجه سال 98 در سقف دوم بودجه 2 هزار میلیارد تومان به طرح رتبه بندی معلمان اختصاص دادند، که در عمل سقف دوم هیچ زمانی به مرحله اجرایی شدن نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه برخی از افراد و مسئولان در کشور بنا به دلایل شخصی و منفعتی نمی‌خواهند طرح رتبه بندی معلمان اجرا شود، گفت: هیچ کدام از مسئولان از سال 96 تاکنون تمایل نداشتند این طرح را اجرایی کنند، آن‌ها مسائل مالی را بهانه این موضوع می‌دانند.

قائم‌پناه با اشاره به اینکه آموزش و پرورش حدود یک میلیون نیروی انسانی دارد، گفت: آموزش و پرورش بزرگ‌ترین وزارت خانه کشور است؛ اما در بودجه کشور اولویت هشتم یا نهم قرار دارد. همچنین در حال حاضر 14 میلیون دانش آموز در مقطع تحصیلی مختلف در حال تحصیل هستند. پس حدود 30 تا 35 میلیون نفر از خانواده‌های دانش آموزان با آموزش و پروش مرتبط هستند. اما با این حجم از دربرگیری هیچ زمانی آموزش و پرورش مورد توجه دولت‌ها نبوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056591

وب گردی

وب گردی