دومین شماره نمایه مهاجرتی ایران منتشر شد

شماره دوم نمایه مهاجرتی ایران (Iran Migration Profile) توسط رصدخانه مهاجرت ایران منتشر شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نمایه مهاجرتی ایران چکیده‌ای از آخرین وضعیت شاخص‌های کلیدی مهاجرت‌های بین‌المللی ایران در قیاس با تراز جهان در حوزه‌های مختلف جابجایی دانشجویی، مهاجرت کاری-اقتصادی و مهاجرت اجباری (پناهجویی و اقلیمی) است.

در تهیه نمایه مهاجرتی ایران از به‌روزترین گزارشات و مراجع آماری داخلی و بین‌المللی در دسترس اعم از Open Doors 2019،World Migration Report 2019، Migration Outlook 2019 استفاده شده است.

نکته حائز توجه اینکه با توجه به دشواری تهیه و همگون‌سازی داده‌های متنوع مهاجرت‌های بین‌المللی در کشورهای مختلف مهاجرفرست و مهاجرپذیر دنیا، معمولاً تأخیر زمانی یک تا دو ساله بین زمان انتشار گزارشات مرجع مهاجرتی و زمان ارجاع به داده‌های آماری وجود دارد، از این حیث، ارجاع و دسترسی بیشتر گزارشات مهاجرتی سال 2019 به داده‌های مهاجرتی مربوط به سال 2017 یا حداکثر سال 2018 میلادی بوده است.

با این حال، رصدخانه مهاجرت ایران سعی کرده است ضمن ارجاع به اطلاعات معتبرترین گزارشات جهانی مهاجرت در سال 2019، داده‌های آماری مربوط به سال 2019 را از منابع ملی و محلی استخراج و با امکان‌سنجی قابلیت اتصال و مقایسه‌پذیری این داده‌ها، آنها را در نمایه پیش رو ارائه کند.

بنا بر گزارش رصدخانه مهاجرت ایران وابسته به پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه شریف، در تهیه این نمایه مهاجرتی، اختصار و ارجاع مستقیم به آمار با کمترین مداخله تفسیری و تحلیلی مد نظر بوده است با این حال در «سالنامه آماری مهاجرت ایران (Iran Migration Outlook)» که در پایان سال جاری شمسی منتشر خواهد شد، مجموعه کامل آمار مهاجرت‌های بین‌المللی ایران و جهان و همچنین نتایج پیمایش‌های مهاجرتی که اخیراً در داخل کشور انجام شده است به‌همراه تحلیل‌های جامع کارشناسی جهت استفاده عموم کارشناسان و علاقه‌مندان این حوزه منتشر خواهد شد.

فهیمه بهزادی، امید حصیربافان، زهره ربیعی، بهرام صلواتی، رقیه صمدی، داود عیوضلو و محمد مولا تهیه‌کنندگان این نمایه هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056599

وب گردی

وب گردی