چرا تغییر‌دادن نظر افراد سخت است؟

بسیاری از افراد بسته به شرایط و اتفاقاتی که پیش روی آن‌ها قرار می‌گیرد در مقابل نظرهای دیگران از خود مقاومت نشان می‌دهند؛ حتی اگر آن نظرها منطقی به نظر برسند. حال سوال اینجاست که چرا چنین شرایطی برای انسان به‌وجود می‌آید؟

به گزارش گروه علم وفناوری ایسکانیوز، چه قبول کنیم یا خیر همه ما به دنبال افراد و اطلاعاتی هستیم که به نظر می رسد با عقاید خودمان هم‌سوتر هستند.

در این مطالعه توضیح داده شده که چرا برخی از مباحث می‌توانند چنان استرس‌زا و غالباً غیرقابل تحقق باشند؛ زیرا افراد معمولاً تمایل دارند به ایده های خود پایبند باشند؛ حتی زمانی‌که با شواهد محکم علیه آنها روبرو می‌شوند.

تیمی از محققان دانشگاه لندن سیتی به این که دقیقاً چه فرآیندی در مغز اتفاق می افتد و باعث می شود افراد برای تغییر نظرات خود مقاوم باشند، پاسخ دادند.

محققان در مقاله مطالعاتی خود که در مجله «‌Nature Neuroscience» چاپ شده، توضیح دادند همان طور که ​​تحقیقات قبلی نشان می دهد زمانی که افراد قضاوت خود را با اعتماد به نفس بالاتری ابراز می‌کنند، دیگران را بیشتر تحت تأثیر قرار می‌دهند. برای مثال اگر یک پزشک در مورد تشخیص خود اطمینان داشته باشد، احتمالا بیمار روند درمان را بهتر دنبال خواهد کرد.

با این حال در بسیاری از موارد مردم صرف نظر از این که فرد چه کسی است و چقدر قوی و مبتنی بر شواهد صحبت می‌کند از اعتقاد به ایده‌های دیگران خودداری می‌کنند؛ برای مثال طی دهه‌های گذشته دانشمندان محیط زیست نسبت به تغییرات آب و هوایی ابراز اطمینان بیشتری نشان دادند. با وجود این درصد جمعیتی که معتقدند این مفهوم درست است در مدت مشابه کاهش یافت.

تأیید تعصب در محل کار


محققان برای درک این که چرا این قطع ارتباط وجود دارد و چه چیزی باعث سخت بودن تغییر ذهنیت افراد می‌شود، 42 شرکت کننده را برای شرکت در آزمایشی که شامل اسکن MRI عملکردی بود، مورد مطالعه قرار دادند.

ابتدا شرکت کنندگان را به طور تصادفی به زوج-زوج تقسیم و به آنها تصاویری از ویژگی‌های موجود در یک وب‌سایت املاک و مستغلات را نشان دادند. آنها از هر شخص خواسته بودند تصمیم بگیرند که قیمت این خانه های مختلف چه مقدار باشد(کمتر یا بیشتر از مبلغی که توسط متخصصان تعیین شد).

سپس هر شرکت کننده باید تصمیم بگیرد که چقدر حاضر به سرمایه گذاری روی هر یک از این ویژگی‌ها است. سرانجام، محققان از جفت های شرکت کننده خواستند که اسکن های MRI عملکردی را انجام دهند. شرکت کنندگان زوجی در اسکنرهای دوقلو که روبروی یکدیگر قرار داشتند، دراز کشیدند و صفحه‌ای شیشه ای آنها را تقسیم کرد.

شرکت کننده‌هایی که به صورت دو به دو جدا شده بودند در کنار صفحه نمایش که روبروی آنها قرار گرفت می‌توانستند تصاویری از ویژگی‌ها و همچنین برآوردهای قیمت و این که چقدر مایل به سرمایه گذاری هستند را ببینند.

بعد از این یادآوری‌ها آنچه را که طرف مقابل آنها در مورد تخمین ارزش خانه و مبلغی که مایل به پرداخت آن ملک بودند را نشان می داد. محققان دریافتند وقتی طرف مقابل یک فرد با ارزیابی او در مورد ارزش ملک موافقت می‌کند، فرد بیشتر مایل به سرمایه گذاری می‌شود.

مغزها قادر به رمزگذاری نظرات متضاد نیستند

هنگامی که محققان فعالیت مغزی شرکت کنندگان را مورد مطالعه قرار دادند، متوجه شدند که فعالیت قشر جلوی مغز داخلی بسته به قدرت اعتقاد شریک در نوسان است؛ این تنها در شرایطی بود که شرکت کنندگان زوج درباره ارزش خانه موافقت کردند. هنگامی که اختلاف نظر داشتند هیچ تغییری در فعالیت مغز در قشر جلوی مغز داخلی وجود نداشت. دانشمندان علوم اعصاب اظهار کرده‌اند که این منطقه از مغز نقش مهمی در فرآیندهای تصمیم‌گیری دارد.

واقعیت این است که مغز ما قدرت یا فوریت ایده هایی که با خود ما متناقض هستند را نادیده می گیرد و همین علت پافشاری افراد روی باورهای اشتباهاتشان است که شکافی بین افراد با عقاید و سیستم‌های مختلف اعتقادی ایجاد می‌کند.

یافته‌های این تحقیق می‌تواند برخی مشاهدات گیج کننده در حوزه هایی از جمله علم و سیاست را توجیه کند. نظرات دیگران به سوگیری تأییدی حساس است شاید به این دلیل که رد کردن آن نسبتا آسان است.

«سوگیری تأییدی» ( confirmation bias) گرایش به جستجو در اطلاعات یا تعبیر کردن آن به نحوی است که باورها یا فرضیه‌های خودِ شخص را تأیید کند. سوگیری تأییدی یکی از انواع سوگیری شناختی محسوب می‌شود و از جمله خطاهایی است که به شکل سیستماتیک، در استدلال‌ورزی استقرایی به چشم می‌خورد. سوگیر تأییدی را نخستین بار «پیتر واسن» (۱۹۲۴–۲۰۰۳)، روانشناس برجسته دانشگاه کالج لندن به کار برد.

واسن یکی از پیشگامان «روانشناسی استدلال»، یکی از شاخه‌های علوم شناختی است. این شاخه از علوم ذهنی نحوه تفکر و استدلال را در افراد مطالعه می‌کند؛ فرایندهایی که منجر به نتیجه‌گیری در ذهن می‌شود و چگونگی این فرایندها در روند حل مسئله و تصمیم‌گیری را شکل می‌دهند. از دید وی، افراد بلافاصله به اطلاعات و دانشی تمایل پیدا می‌کنند که پیش‌فرض‌ها، دریافت‌ها و باورهای‌شان را تأیید می‌کند.

زمان‌هایی که این سوگیری خود را بیشتر از همه نشان می‌دهد، یکی زمانی است که فرد هنگام جمع‌آوری یا یادآوری اطلاعات به شکل گزینشی عمل می‌کند و دیگری وقتی که فرد شواهد مبهم را به عنوان تأییدی بر موضع فعلی‌اش تعبیر می‌کند. سوگیری تأییدی در خصوص موضوعات هیجان‌برانگیز یا در مورد باورهایی که فرد نسبت به آن‌ها تعصب دارد، به شکل شدیدتری مشاهده می‌شود.

از آنجا که انسان‌ها بیشتر تصمیم‌گیری‌ها از جمله تصمیمات حرفه ای، شخصی، سیاسی و سرمایه‌گذاری را بر اساس اطلاعات دریافت شده از دیگران می گیرند، تعصب مشخص شده در استفاده از قدرت نظرات دیگران احتمالاً تأثیر عمیقی بر رفتار انسان خواهد گذاشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056608

وب گردی

وب گردی