کارِ معرفتی در حوزه حجاب و عفاف بر اقدام قانونی ارجحیت دارد

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی: بر اساس اسناد بالا دستی در حوزه حجاب و عفاف و پوشش اسلامی، کار ایجابی و معرفتی بر کار سلبی و قانونی مقدم است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از واحد اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست تبیین راهکارهای عملیاتی دستورالعمل آراستگی و شئون رفتاری که با حضور مدیران ارشد حوزه فرهنگی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، روسا و معاونان فرهنگی و دانشجویی و سایر مسئولان واحدهای دانشگاهی در استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) برگزار شد، گفت: بر اساس اسناد بالا دستی در حوزه حجاب و عفاف و پوشش اسلامی، کار ایجابی و معرفتی بر کار سلبی و قانونی مقدم است.

کلانتری در این نشست تاکید کرد: نکته مهم در برقراری ارتباط با نسل جوان در شرایط کنونی، در نظر داشتن شرایط و مقتضیات کنونی در برخورد با این قشر است و مسئولان دانشگاهی در قبال دانشجویان مسئول اند و وظیفه دارند در حوزه های تربیتی و رفتاری از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

وی عنوان کرد: پشتوانه دستور العمل آراستگی و شئون رفتاری در دانشگاه آزاد اسلامی، اسناد بالادستی بوده و این دستورالعمل دارای پشتوانه قانونی است و بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص، تمرکز و تاکید بر کار فرهنگی مفید و گره گشای عملیاتی به دور از عوام زدگی و تشریفات معمول، مورد نظر مجموعه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی است.

کلانتری افزود: حجاب و عفاف در اسلام، همانند پرچمی است که دشمنان به دنبال سقوط و اضمحلال آن هستند و اگر این پرچم الهی از بین برود، دهها سنگر دیگر سقوط خواهد کرد و آثار جبران ناپذیری در پی خواهد داشت به طوری که واجبات و محرمات الهی، به راحتی نادیده گرفته خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی خاطر نشان کرد: وضعیت فرهنگی و اجتماعی جهان غرب، نمونه بارز و عینی از نادیده گرفتن معیارهای صحیح عفاف و حجاب در میان زن و مرد است و سیاست گذاری در نظام های غربی و شرقی به گونه ای است که عموم افراد جامعه به سمت توجه صرف به شهوات و نفس پروری گرویده اند.

کلانتری با تاکید بر این نکته که خودباوری، عدم وابستگی و استقلال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی حال حاضر ایران در دنیا بی نظیر و بی بدیل است گفت: موضوع عفاف و حجاب مبحثی عمیق، بنیادی و ریشه ای است که متاسفانه گاهی از سوی برخی مسئولان و دست اندرکاران با آن ساده انگارانه و بی اهمیت برخورد شده و آن را جدی نمی گیرند، در حالی که این موضوع دارای پیچیدگی ها و شقوق فراوانی است که اجرا و پیاده سازی در جامعه و تاثیرگذاری آن بر تمام ابعاد فرهنگی در تمام سطوح از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی با اشاره به حساسیت و همه گیر بودن این موضوع تصریح کرد: مسئولیت اجرایی این دستور العمل بر دوش یک شخص یا نهاد خاص قرار ندارد و بر اساس نص صریح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای اسلامی شدن مراکز آموزش عالی و از همه مهم تر خواسته مقام معظم رهبری، تمامی بخش ها در تمامی دانشگاه ها موظف به انجام دقیق، منظم و مرحله به مرحله مبانی این دستور العمل هستند.

کلانتری هدف از تبیین و ابلاغ این دستور العمل را ایجاد وحدت رویه در بیش از چهارصد واحد و مرکز دانشگاهی، پرهیز از اعمال سلایق شخصی و مبنا قرار گرفتن برای یک اقدام جدی و عملیاتی دانست و گفت: مساله حفظ حجاب در تمام شئون رفتاری مختص بانوان نبوده و همت همگانی در جامعه دانشگاهی برای حفظ عفت اسلامی و رعایت شئون رفتاری و پوششی را می طلبد و اهتمام همه افراد حاضر در این جامعه میلیونی اعم از زنان و مردان، ضامن اجرای درست و نتیجه بخش بودن این دستورالعمل است.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی انجام فعالیت های معرفتی و اثباتی از سوی معاونان فرهنگی واحدها را خواستار شد و اذعان کرد: برگزاری جلسات مناظره، کرسی های آزاد اندیشی، مسابقات کتابخوانی، اکران فیلم های مرتبط و نقد و بررسی آن توسط کارشناسان، برپایی مراسمات تجلیل از بانوان با پوشش برتر اسلامی و فعالان این حوزه، برپایی نمایشگاه های ویژه عفاف و حجاب و غیره از جمله فعالیت هایی است که می تواند در خصوص تسهیل و تسریع و ثمربخشی این مقوله موثر واقع شود.

وی راه اندازی مراکز مشاوره، توجه به تشکل ها و گروه های دانشجویی را از وظایف اصلی معاونان فرهنگی دانست و عنوان کرد: در دستور العمل آراستگی، کارگروه های مختلفی از جمله کارگروه بررسی شئون رفتاری تدوین شده که در این تشکیلات، تمامی این گروه ها در نظر گرفته شده اند و در حقیقت تشکل ها، انجمن ها و گروه های دانشجویی به عنوان همیاران فرهنگی در دانشگاه ها نقش کلیدی ایفا می کنند.

کلانتری گفت: اولویت اصلی معاونان فرهنگی، باید پیگیری و اجرای دستورالعمل آراستگی در سطح کارمندان، اعضای هیات علمی و دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی اولویت و هدف گذاری اصلی روسا و معاونان فرهنگی در واحدهای دانشگاهی باشد و در واقع چارچوب فعالیت های اصلی دانشگاه در تمامی سطوح، متمرکز بر اجرای دقیق این دستورالعمل قرار گیرد.

در ادامه پیام نجفی رییس دانشگاه ازاد اسلامی استان اصفهان گفت: توجه ویژه مدیران به هنجارها و ارزش نهادن به اصول اعتقادی مورد تاکید در دین مبین، ضامن پیشرفت در همه ابعاد یک جامعه ایده آل بوده و با این رویکرد می توانیم به دنیا تفهیم کنیم که دستیابی به مدارج علمی و پیشرفت های گوناگون به معنای نادیده گرفتن و پشت کردن به مفاهیم ارزشی دینی و گرایش به مظاهر تو خالی تمدن غربی نیست.

وی یکی از عوامل اساسی شکل‌دهنده شخصیت جوانان و آینده سازان این کشور را محیط های مختلف مثل خانواده، دانشگاه و جامعه دانست و افزود: امروزه گسترش روابط غیراخلاقی و معاشرت‌های آزاد و بی ‌بند و بار میان جوانان، ازدواج را به‌صورت یک وظیفه، تکلیف و محدودیت درآورده است و مسئولیت فعالان فرهنگی و دستگاه های ذیربط بالاخص دانشگاه ها و مراکز آموزشی در فراهم کردن یک محیط سالم و به ‌دور از هرگونه مسمومیت فرهنگی برای رشد جوان انقلابی و متعهد به اصول اخلاقی، سنگین تر و حساس تر از قبل است.

کد خبر: 1056652

وب گردی

وب گردی