زنبور مهم‌ترین جاندار زمین است

در جلسه اخیر انجمن جغرافیایی سلطنتی بریتانیا در موسسه Eartwatch، دانشمندان اعلام کردند که زنبورها به عنوان مهم‌ترین موجود زنده در سیاره ما هستند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تصور می شود 70درصد از فعالیت های کشاورزی جهان به دلیل گرده افشانی زنبورهاست. زنبورها گیاهان را گرده‌افشانی می کنند و باعث رشد آنها می‌شوند؛ بنابراین این پروسه بدون زنبور نمی تواند وجود داشته باشد.

علاوه بر این بر اساس تحقیق انجام شده توسط مرکز ابتکارهای باغبانی شهردار Universidad (CeapiMayor) و شرکت (Cach) از کشور شیلی؛ زنبورها تنها موجود زنده ای هستند که هیچگونه پروتئینی از جمله قارچ‌، ویروس و باکتری را حمل نمی‌کنند.

با این حال، براساس تحقیقات اخیر در مورد زنبورها جمعیت زنبورها در سال های اخیر تقریباً 90درصد کاهش یافته و به یکی از گونه های در حال انقراض تبدیل شده است.

این کاهش جمعیت زنبورها به استفاده بی رویه از سموم دفع آفات، کاهش گل ها و از بین رفتن جنگل ها نسبت داده شد؛ بنابراین متخصصان محیط زیست استدلال می کنند که استفاده بی رویه از سموم دفع آفات باید ممنوع شود و استفاده از روش های طبیعی باید تشویق شوند. سلامتی و محیط زندگی زنبورها باید با دقت بررسی شود.

موسسه Greepeace اعلام کرد که باید استفاده از هفت نوع از سموم دفع آفات خطرناک (سه مورد از آنها دارای نیکوتین) برای بازیابی و محافظت از زنبورها ممنوع شود. در صورت اجرای این روند، می توان کشاورزی اکولوژی را ترمیم و زیستگاه های وحشی را نیز حفظ کرد. برای محافظت از زیستگاه های وحشی و زنبورها، ترویج کشاورزی بوم شناختی ضروری است. برای این کار ، باید از کشاورزی تک محصولی در مناطق وسیع جلوگیری و تنوع اکوسیستم را حفظ کرد.

در این روش ضمن ترمیم خاک با سیستم های کمپوست طبیعی، جلوگیری از فرسایش بادی و خاک می توان از سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی جلوگیری کرد.

با ترمیم جمعیت زنبور عسل، گرده افشانی بهتر می شود و عملکرد زمین کشاورزی نیز افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056663

وب گردی

وب گردی