رمز پویا، سدراه کلاهبرداران اینترنتی؟

رمز پویا ممکن است روزهای نخست، برای کاربران در نحوه چگونگی استفاده از آن دغدغه‌خاطر ایجاد کند؛ اما رمزهای یکبار‌مصرف برای نجات و رهایی از یک بحران بزرگ (فیشینگ، سرقت ها) که قبلا دامن ما را گرفته بود، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه علم‌و‌فناوری ایسکانیوز، حبیبه رحیمیان؛ این روزها کلاهبرداری اینترنتی با روش‌های مختلف برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی در کشور بسیار شیوع پیدا کرده است تا جایی که بسیاری از کسانی که اطلاعات کمی از روش‌های سارقان امروزی دارند، دچار ضررهای هنگفتی شده‌اند.

بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند که حجم پرونده‌ها در خصوص کلاهبرداری‌های مالی در فضای مجازی با افزایش سه برابری مواجه شده است که نسبت بالایی از این تخلفات از طریق فیشینگ(نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی و آدرس ایمیل) صورت می‌گیرد. به شکلی که کلاهبرداری از طریق فیشینگ، رتبه سوم جرائم مالی سایبری را به خود اختصاص داده است. کلاهبرداران سایبری با ایجاد صفحات قلابی و مشابه درگاه‌های بانکی، اطلاعات کارت‌های بانکی مالباختگان را سرقت کرده و پس‌ از آن نسبت به برداشت غیرمجاز اقدام می‌کنند.

به همین خاطر استفاده از رمز دوم یکبارمصرف به‌ جای رمز ثابت در دستور کار قرار گرفته است؛ به‌طوری‌که پیش‌بینی می‌شود با جایگزین شدن رمز یکبارمصرف از سوی تمامی بانک‌ها می‌توان میزان قربانیان فیشینگ را به‌طور جدی کاهش داد.

تکنولوژی رمز یکبار مصرف OTP یکی از روش‌های مهم رمزنگاری است که امنیت در تراکنش‌های بر پایه کارت را افزایش و در عین‌ حال جرائم بانکی و برداشت‌های غیرمجاز را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد. استفاده از رمز دوم یکبار مصرف OTP برای انجام تراکنش‌های بانکی و استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک ضریب امنیتی بالایی برای مشتریان و کاربران در انجام تراکنش‌های بانکی ایجاد می‌کند.

مثلا مهم‌ترین مزیت استفاده از رمز دوم یکبار مصرف OTP این است که برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی را از طریق سرقت اطلاعات کارت‌های بانکی به خصوص رمز دوم اینترنتی که آگاهی و واردکردن آن در هر پرداخت اینترنتی الزام‌آور است را غیرممکن می‌کند. به این معنا که اگر مجرم سایبری به رمز دوم یکبار مصرف و اطلاعات کارت‌بانکی افراد از هر طریقی دسترسی پیدا کند با توجه به این‌که رمز باطل‌شده، دیگر نمی‌تواند با این اطلاعات به‌حساب بانکی افراد دسترسی و از آن برداشت کند.

در همین راستا محمدمراد بیات مدیرعامل مرکز فابا گفت: شاید رمز پویا ممکن است روزهای اول یا ماه‌های نخستین دغدغه خاطر برای کاربران در نحوه چگونگی استفاده از آن ایجاد کند؛ اما رمزهای یکبار مصرف برای نجات و رهایی از یک بحران بزرگ(فیشینگ، سرقت ها) که قبلا دامن ما را گرفته، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ما در سال‌های گذشته با کمال تاسف نتوانستیم در حوزه مراجعات عمومی مردم کار درستی انجام دهیم.

وی با تأکید براینکه وقتی سرقت در بانکداری کشور اتفاق می‌افتد، بانک‌ها و نهادهای متولی باید پاسخگو باشند گفت: اگر برنامه‌نویسان سرور امنیت را بالا ببرند، حتی زمانی که کاربران نهایی با بی‌دقتی و یا با مشکل مواجه شوند این بستر را فراهم می‌کند که از سرقت‌ جلوگیری شود.

مدیرعامل مرکز بیات تصریح کرد: در دنیایی که روزبه‌روز بر میزان تراکنش‌های غیرفیزیکی افزوده می‌شود، به طور یقین ناامنی بیشتر نمود پیدا می‌کند. در یک کلام رمزهای یکبار مصرف برای امن کردن بیشتر اموال و دارایی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: مسلما روزهای اول به دلیل عدم آگاهی از نظر رفتار فناورانه و هم میزان فرصتی که کاربران می‌گذارند یک دغدغه خاطر برای مشتریان بانکی ایجاد خواهد کرد؛ اما این دغدغه ارزش این را دارد که امنیت دارایی‌ها افزایش یابد.

بیات تصریح کرد: برای عبور از گردنه سخت ناامنی که می‌توانست ما را دچار بحران‌های بسیار شدیدی کند چاره ای جز این راه نداشتیم؛ بنابراین هر راهی برای خود مخاطراتی نیز به همراه دارد.

مدیرعامل مرکز فابا با اشاره به اینکه بانک‌ها باید از لاک سنتی خود بیرون بیایند و خدمات نوینی را ارائه دهند، اظهار کرد: بانکی که نتواند سرویس‌های مناسبی برای مشتریان خود را ارائه دهد، این گونه بانک‌ها به درد فضای جدید نمی‌خورند. بنابراین هر بانکی بتواند محصول با کیفیت و خدمت دقیق و مناسب تری را به مشتریان بدهد کاربر و مشتریان زیادی جذب خواهد کرد.

بیات گفت: تنها موضوعی که به شدت جای خالی آن حس می‌شود، نبود نقشه‌راه رگولاتوری است نه ارائه خدمات؛ چرا که تعیین نقشه‌راه تکلیف مردم را مشخص می‌کند.

وی افزود: رمز یکبار مصرف از طریق بستر اینترنت و پیامک فعال می شود. جای نگرانی نیست. همیشه تغییرات چالش درست می‌کند؛ البته مردم را در بحران تغییرات و چالش‌ها نباید تنها بگذاریم که نگرانی را دوچندان کند.

به نظر می‌رسد که طرح رمز دوم یکبار مصرف برای جلوگیری از فیشینگ و سرقت اینترنتی، هنوز ابهامات زیادی دارد که باید مردم را درباره این سوالات اقناع کرد.

در غیر این صورت با فرا رسیدن موعد اول دی‌ماه، مسئولان ناچار خواهند شد دوباره این طرح را برای مدتی نامعلوم به تعویق بیندازند.

باید بدان توجه داشت طرح ارسال رمزهای دوم یکبار مصرف، نمی‌تواند جلوی فیشینگ را بگیرد، بلکه فقط کار را برای سارقان اینترنتی سخت‌تر می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056671

وب گردی

وب گردی