شامپانزه‌ها با شنیدن موسیقی می‌رقصند

موسیقی و رقص دو هنر جهانی و دارای تاریخ باستانی هستند. یکی از خصوصیات موسیقی تأثیر آن بر حرکت است. انسان برخی اوقات هنگام گوش دادن به موسیقی بدن خود را حرکت می‌دهد که این موضوع نشان از ارتباط تنگاتنگی بین نواحی شنوایی و حرکتی در مغز دارد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به نقل از تک اکسپلوریست، دانشمندان "دانشگاه کیوتو"(Kyoto University) ژاپن اخیرا اظهار کرده‌اند شامپانزه‌ها همزمان با شنیدن موسیقی بدن خود را حرکت می‌دهند و به نوعی می‌رقصند.

در طول این مطالعه، دانشمندان سعی کردند تا به یک شامپانزه ماده بالغ آموزش دهند تا هنگام شنیدن موسیقی هیچ حرکتی نکند اما موفق نشدند و دانشمندان متوجه شدند هر زمان که این شامپانزه‌ها صدای موسیقی را می‌شنیدند ناخودآگاه شروع به رقصیدن می‌کردند.

نکته قابل توجه و جالب مطالعه این بود که هنگامی که دانشمندان آهنگی را برای گروهی از شامپانزه‌ها پخش کردند، مشاهده کردند که همه شامپانزه‌ها با حرکت و رقصیدن به موسیقی پاسخ می‌دهند. هرچند میزان حرکت دادن بدن هر کدام از آنها به طور قابل توجهی با دیگری متفاوت بود. به طور کلی، آنها دریافتند که تمایل به رقص در شامپانزه‌های نر بیشتر از شامپانزه‌های ماده بود.

دانشمندان طی این مطالعه دریافتند شامپانزه‌ها نیز حین شنیدن موسیقی حرکات متفاوتی از خود نشان می‌دهند برای مثال برخی از آنها بدن خود را به دیوار میکوبند، برخی از آنها پاهای خود را حرکت می‌دهند و برخی دیگر نیز بدن خود را به چپ و راست تکان می‌دهند. علاوه بر این موضوع برخی از شامپانزه‌های نر هنگام شنیدن موسیقی، جیغ نیز می‌کشند.

برای نشان دادن صحت این بحث پژوهشگران یک شامپانزه نر به نام "آکیرا"(Akira) را در یک اتاق قرار دادند و حرکت آن هنگام شنیدن موسیقی را مورد بررسی قرار دادند. علت انتخاب آکیرا این بود که در بین شامپانزه‌های نر او بیش از همه هنگام شنیدن موسیقی می‌رقصید. دانشمندان ۲۴ روز وی را مورد بررسی قرار دادند و طی این مدت آهنگ‌هایی با ریتم‌های مختلف برای او پخش کردند و دریافتند هنگامی که هر آهنگی پخش می‌شد آکیرا یک حرکت متفاوتی از خود نشان می‌داد. اگرچه دانشمندان نتوانستند دریابند که چرا شامپانزه‌ها با شنیدن موسیقی شروع به رقصیدن می‌کنند اما پیگیری این مطالعه می‌تواند به روند یادگیری و تکامل رقص در انسان‌ها کمک کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1056676

وب گردی

وب گردی