مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 7 دی

«R&D در بودجه ۱۴ شرکت دولتی فقط ۸ هزارم درصد، جزئیات برنامه‌های راهبردی راه‌اندازی کسب‌وکار در دانشگاه‌ آزاد اسلامی و اعلام  نحوه نمره‌دهی آزمون دستیاری پزشکی» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 7 دی به شرح زیر است:

R&D در بودجه ۱۴ شرکت دولتی فقط ۸ هزارم درصد

براساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، (R&D) یاResearch and Development یا همان تحقیق و توسعه یکی از مولفه‌های مدیریتی است که شرکت‌ها و صنایع مختلف برای پیشرفت به آن نیازمند هستند. تحقیق و توسعه تاثیر مستقیمی بر نوآوری، بهره‌وری، کیفیت، سطح استاندارد زندگی، سهم بازار و دیگر عواملی که در افزایش توان رقابتی سازمان‌ها موثر هستند، دارد. تحقیق و توسعه، قلب یک شرکت یا سازمان است و نقش آن تغذیه تکنولوژیکی شرکت در همگامی با روند پیشرفت علم و دانش است.

مجموع شرکت‌های ملی نفت، ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، پالایش نفت آبادان، ملی گاز، پالایش نفت اراک، بازرگانی دولتی، سازمان بیمه سلامت، مدیریت شبکه برق، تولید نیروی برق حرارتی، ملی حفاری، بیمه مرکزی ایران، بیمه ایران، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی و هواپیمایی جمهوری اسلامی در بودجه سال 99 ،که بیش از ۹۰ درصد بودجه شرکت های دولتی را به خود اختصاص داده‌اند و براساس قانون تخصیص یک درصدی بودجه شرکت‌ها به موضوع تحقیق و پژوهش، این شرکت‌ها باید بودجه‌ای برابر با ۱۱ هزار و 860 میلیارد و 891 میلیون و 300 هزار تومان را به موضوع تحقیق و پژوهش اختصاص بدهند، اما مجموع بودجه اختصاص داده‌شده توسط این شرکت‌ها تنها 100 میلیارد و 409 میلیون و 300 هزار تومان است. بر این اساس بودجه پژوهش این سازمان‌ها نه‌تنها در عمل بلکه روی کاغذ نیز سهم یک درصدی نداشته و تنها 0.008 درصد از بودجه این سازمان‌ها را به خود اختصاص داده است.

جزئیات برنامه‌های راهبردی راه‌اندازی کسب‌وکار در دانشگاه‌آزاد اسلامی

براساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، دکترمحمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سفر به استان بوشهر صبح پنجشنبه به صورت سرزده از ساختمان شهید مفتح دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر بازدید و با دانشجویان، استادان و کارمندان دیدار و گفت‌وگو کرد. وی با اشاره به اینکه برنامه‌های راهبردی برای راه‌اندازی کسب‌وکار در دانشگاه آزاد اسلامی درنظر گرفته شده، گفت: «دانشگاه تا امروز به‌گونه‌ای بوده که دانشجو در طول مدت تحصیل عملا از محیط کسب‌وکار دور بود.» وی با تاکید بر اینکه فرهنگ کسب‌وکار باید در جوانان نهادینه شود، گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال ممزوج کردن تحصیل و کار است. به همین منظور طرح آمایش رشته‌ها که با تغییراتی در رشته‌های تحصیلی به دنبال حمایت از بحث اشتغال است، در حال اجراست.»

دکتر طهرانچی ادامه داد: «دانشگاه آزاد اسلامی در رویکرد فرهنگی نیز به دنبال مقابله با ستادهای فرهنگی که در صدد فریب جوانان کشور هستند، است و بخشنامه آراستگی که در آن بر شئون رفتاری استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه تاکید شده، در دستور کار قرار گرفته که از زمان ابلاغ آن قریب به 4800 کانال شروع به تخریب و مقابله با دانشگاه کرده‌اند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 7 دی به شرح زیر است:

نحوه نمره‌دهی آزمون دستیاری پزشکی اعلام شد

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، مهلت شرکت در چهل و هفتمین دوره آزمون دستیاری از دوم دی ماه 98 آغاز شده و داوطلبان تا نهم دی ماه 98 فرصت دارند با مراجعه به سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی در این آزمون ثبت نام کنند.

نمره دهی آزمون و محاسبه نمره کل در این دوره از آزمون همانند سال گذشته است. تعداد سوالات آزمون 200 سؤال تستی چهار گزینه‌ای است. برای هر سؤال باید تنها یک گزینه که در میان گزینه های ارائه شده بهترین پاسخ ممکن است، انتخاب شود.

به هر سؤال با پاسخ صحیح 3 نمره مثبت و هر سؤال با پاسخ اشتباه یک نمره منفی تعلق می گیرد. به سؤالات بدون پاسخ نمره‌ای تعلق نمی گیرد. به هر سؤال که بیش از یک گزینه پاسخ داده شده باشد یک نمره منفی تعلق می‌گیرد.

همانند سنوات گذشته به کسانی اجازه انتخاب رشته- محل داده خواهد شد، که از حداکثر 600 نمره خام آزمون، نمره 150 کسب کرده باشند.

بر اساس مصوبات هشتادمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی نمره بر اساس 5 گروه درسی و ضرایب مربوطه اعمال می‌شود.

دانشگاه تبریز، برترین دانشگاه کشور شد

براساس این عنوان روزنامه آفرینش، دانشگاه تبریز در حوزه پژوهش به عنوان برترین دانشگاه کشور انتخاب و معرفی شد. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز، اعلام کرد: دانشگاه تبریز در جشنواره پژوهش و فناوری کشور که معمولاً پژوهش‌های سالانه دانشگاه‌ها را بررسی می‌کند در حوزه ارتباط با صنعت و جامعه، رتبه برتر را کسب کرد.

اصغر عسگری افزود: دانشگاه تبریز در خصوص ارتباط با جامعه استانی و همچنین صنعت استان، بهترین رتبه را در بین دانشگاه‌های کشور کسب کرد که به ارتباط دانشگاه تبریز در خصوص پژوهش و فناوری با صنعت و سند راهبردی استان و طرح‌های صنعتی بر‌می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه استاد دانشگاه تبریز در بیستمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری به عنوان پژوهشگر برتر کشور انتخاب شد، اظهار کرد: بابک قنبرزاده استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، در بیستمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، عنوان پژوهشگر برتر کشور را در گروه کشاورزی و منابع طبیعی کسب و لوح خود را دریافت کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056725

وب گردی

وب گردی