اندیشکده پدافند غیرعامل در حوزه بسیج اساتید راه‌اندازی می‌شود

رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد واحد تهران شمال گفت: با توجه به اینکه واحد تهران شمال به عنوان قطب علمی پدافند غیرعامل در کشور انتخاب شده است اندیشکده پدافندغیرعامل در حوزه بسیج اساتید در این واحد دانشگاهی راه اندازی می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، معاون بازرسی و امور استان های سازمان بسیج اساتید کشور، در این نشست هدف از این دیدارها را آشنایی با همکاران در حوزه عملیاتی و آشنایی با فعالیت های آنها ذکر کرد و گفت: باید سعی شود تشکیلات بسیج اساتید علاوه بر واحدها در سطح دانشکده ها نیز راه اندازی شود تا بر تاثیرگذاری تفکر بسیجی در سطح دانشگاه ها افزوده شود.

وی با تاکید بر این نکته که در بحث آموزشی، برگزاری کارگاه ها باید مبتنی بر نیاز اساتید، جامعه و کشور باشد، گفت: در بحث بررسی و تحلیل نیز تاکید ما بر رصد و پایش و برآورد وضعیت از محیط دانشگاه هاست زیرا ما باید بدانیم که در دانشگاه های ما چه می گذرد و از سمت و سوی گرایش های سیاسی، جریانات سیاسی و فعالیت های سیاسی اطلاع داشته باشیم و بدانیم که نیروهای انقلابی یا نیروهای زاویه دار با انقلاب در هر دانشگاه چه ظرفیتی دارند و بر مبنای آن برنامه ریزی کنیم.

امینی تشکیل شبکه قدرتمند و چابک از تحلیل گران سیاسی را از وظایف معاونت بررسی ذکر کرد و گفت: ما باید ظرفیت هایی از اساتید واحدها و دانشگاه ها را که توان سخنرانی و تحلیل مسائل را دارند شناسایی کنیم تا بتوانیم به مناسبت های مختلف و در حوادث مختلف آنها را برای سخنرانی و صحبت در صدا و سیما، دانشگاه ها، سازمان ها و حتی مساجد اعزام کنیم.

معاون بازرسی و امور استان های سازمان بسیج اساتید کشور رویکرد سازمان در موضوعات پژوهشی را حل مسائل مبتنی بر نیازهای جامعه، کشور و انقلاب اسلامی خواند و گفت: ما می توانیم افرادی را که بتوانند در مسائل منطقه ای و بین المللی به دستگاه ها کمک کنند را به آن دستگاه ها مرتبط کنیم.

وی با بیان این مطلب که هرچند حمایت ما قاعدتا از جریان های سیاسی همسو است اما خود را فراتر از جریانات و جناح های سیاسی می دانیم و این آمادگی را داریم که حتی استادهای قدر و توانمند ناهمسو را هم به دستگاه های مرتبط وصل کنیم تا از ظرفیت آنها هم استفاده شود گفت: این تلقی که چون دولت با ما ناهمسوست، تمایلی به همکاری با اساتید بسیجی را ندارد درست نیست و بنده در ملاقات هایی که با استانداران مختلف کشور داشته ام شاهد استقبال آنها از همکاری و استفاده از ظرفیت همکاران ما در بسیج اساتید بوده ام.

پیش از سخنان امینی، سیدمجمود هاشمی، رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی، کانون بسیج اساتید واحد تهران شمال را یکی از کانون های فعال، پویا، جوان و جهادی در سطح دانشگاه های آزاد کشور خواند که همواره با انگیزه و علاقه کارها را دنبال می کنند.

هاشمی در توصیه به کانون بسیج اساتید واحد تهران شمال گفت: یکی از برنامه هایی که باید در این روزها مورد توجه قرار گیرد برگزاری کارگاه های ماهانه توانمندسازی و بصیرت افزایی با محوریت انتخابات مجلس شورای اسلامی است که باید شاخصه های نماینده در تراز انقلاب اسلامی در این کارگاه ها تبیین شود.

وی بحث دوم را موضوع گام دوم انقلاب اسلامی و رسالت دانشگاه ها دانست و گفت: معتقدم واحد تهران شمال با بهره گیری از ظرفیت هایی مانند حجت الاسلام ثقفی، رئیس بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی، که کارهای بسیار مهمی را در زمینه بیانیه گام دوم انقلاب انجام داده است، می تواند گام های بزرگی در مسیر تبیین و اجرایی کردن گام دوم انقلاب بردارد.

رئیس بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی، بر شبکه سازی، خوشه سازی و سازماندهی در تشکیلات بسیج اساتید تاکید کرد و گفت:زمانی می توانیم برای استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های خودمان در حل مسائل برنامه ریزی کنیم که این اطلاعات را در اختیار داشته باشیم.

در ابتدای این جلسه دکتر مجتبی معظمی، رئیس بسیج کانون اساتید واحد تهران شمال با ارائه گزارشی از ظرفیت ها و عملکرد این کانون تعداد اساتید فعال در کانون را 202 نفر ذکر کرد و گفت: این کانون نسبت به سال گذشته رشدی 30 درصدی در جذب اساتید داشته است.

وی برگزاری 5 کرسی آزاداندیشی و ترویجی در یک سال گذشته را از جمله فعالیت های این کانون خواند و گفت: کرسی های آزاداندیشی با موضوع "تعامل با جهان؛ عزت و ذلت" با حضور دکتر رحیم پور ازغدی، "آیا چالش ایران و غرب راه سوم دارد؟" با حضور مصلح زاده، "تولید و مصرف فرهنگی در دانشگاه های ایران" با حضور سیدمحمد حسینی از جمله این کرسی ها بوده است.

معظمی برگزاری نشست های علمی در حوزه های فلسفی، تعلیم و تربیت، روش تحقیق و کارگاه تربیت مربی انقلاب اسلامی در 3 دوره با مشارکت معاونت فرهنگی و بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی برای اساتید کلیه واحدهای دانشگاه های آزاد اسلامی استان تهران را از دیگر فعالیت های کانون بسیج اساتید تهران شمال خواند و گفت: اخیرا نیز به مناسبت هفته بسیج در نشستی با حضور دکتر سیدمحمد حسینی حوادث ناشی از گران شدن بنزین تحلیل و ریشه یابی شد و در جلسه ای دیگر و به مناسبت روز پژوهش مسابقه ارائه ایده ها با موضوع نقش اساتید در حوزه پوشش و آراستگی برگزار شد که همه این برنامه ها بازتاب خوبی در شبکه های خبری و خبرگزاری ها داشتند.

وی برگزاری کرسی ترویجی با موضوع "تروریسم و مبارزه با افراط گرایی" را که با مشارکت معاونت پژوهشی واحد، برنامه علمی و دبیرخانه پدافندغیرعامل واحد در هفته اخیر را از دیگر فعالیت های قابل ذکر این کانون برشمرد و با این توضیح که رویکرد کنونی بسیج اساتید تهران شمال مساله محوری است گفت: فعالیت این کانون بر ورود و شناسایی به مسائل و مشکلات جامعه و ارائه راهکارهای علمی و عملی برای آنها متمرکز شده است.

رئیس بسیج اساتید واحد تهران شمال تاسیس و راه اندازی پژوهشکده یا اندیشکده های متعدد در واحدهای دانشگاه آزاد را برای نیل به اهداف علمی سازمان بسیج اساتید ضروری دانست که در برخی واحدها راه اندازی شده است و گفت: با توجه به اینکه واحد تهران شمال به عنوان قطب علمی پدافند غیرعامل در کشور انتخاب شده است و بسیاری از عزیزان شرکت کننده در این برنامه علمی اساتید بسیجی واحد هستند پیشنهاد شد که اندیشکده پدافندغیرعامل در حوزه بسیج اساتید را ارائه کرده ایم که خوشبختانه موافقتنامه اصولی آن صادر شده و طی روزهای آینده شاهد رونمایی آن خواهیم بود.

معظمی حوزه های فعال در این اندیشکده را پس از آغاز فعالیت رسمی آن، 9 حوزه خواند که عبارتند از: علوم شناختی و روانشناسی، فرهنگی و اجتماعی، پرتوی شیمیایی و نانوفناوری، اقتصاد و مدیریت، علوم زیستی، کالبدی(زیربنایی و فنی مهندسی)، حقوق روابط بین الملل و علوم سیاسی، مدیریت و ارزیابی ریسک، آینده پژوهی و آینده نگاری.

در این نشست استادان بسیجی حاضر در جلسه ضمن معرفی خود به بیان دیدگاه ها، دغدغه ها و پیشنهادهای خود پرداختند.

کد خبر: 1056740

وب گردی

وب گردی