دومین فراخوان قوه قضائیه درباره ارسال ایده و نظر برای حل مشکلات موجود

پژوهشگاه قوه قضائیه در فراخوانی از آحاد مختلف مردم، نهادهای مردمی، نخبگان، پژوهشگران، استادان و دانشجویان برای ارائه نظرات درباره نقش‌آفرینی و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضائیه دعوت کرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، این پژوهشگاه در فراخوانی از نخبگان، پژوهشگران، استادان و دانشجویان برای ارائه نظرات درباره نقش‌آفرینی و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضاییه دعوت کرد.

در این فراخوان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر مردمی بودن تمام برنامه‌های تحولی قوه قضاییه و اهمیت اتخاذ سیاست‌های مشارکتی در تحقق عدالت و با توجه به ظرفیت گسترده نهادهای مردمی و توان‌مندی آنها در اجرای اصل 156 قانون اساسی و سیاست‌های کلی قضائی و با در نظر داشتن قوانین و مقررات ناظر بر فعالیت نهادهای مدنی آمده است:

حسب دستور ریاست محترم قوه قضاییه، چارچوبی برای نقش‌آفرینی و تعامل نهادهای مردمی با قوه قضاییه در حال تدوین است که در تحقق این مسیر تاکنون برخی از نخبگان، فرهیختگان و فعالان نهادهای مردمی همکاری‌های شایانی کرده‌اند.

براساس این گزارش در ادامه فراخوان با اشاره به لزوم عمل به وعده‌ ریاست محترم قوه قضاییه مبنی بر جمع‌سپاری و بهره‌مندی حداکثری از عموم مردم شریف ایران، نخبگان، فرهیختگان و مسئولان و فعالان نهادهای مردمی فعال از قبیل مساجد، سازمان‌های مردم نهاد، تشکل‌های مردم نهاد، هیئات مذهبی، گروه‌های جهادی، خیریه‌ها و بقاع متبرکه از آنها دعوت شده است نظرات خود را در این موضوع با محوریت پاسخ به سوالات ذیل پس از مطالعه توضیحات پیوست، حداکثر تا 14/10/1398 به سامانه ایده به نشانی ww.idea.adliran.ir ارسال کنند.

سوالات مطرح شده در فراخوان به شرح زیر است:

1- قوه قضاییه با تمهید چه سازوکاری می‌تواند با بهره‌مندی از ظرفیت نهادهای مردمی، مطالبات اجتماعی مرتبط(واقعی و مجازی) با منافع عمومی را دریافت، حمایت و رسیدگی کند؟

2- قوه قضاییه با انجام چه اقداماتی در چارچوب ماده 5 قانون پیشگیری از وقوع جرم، می‌تواند از ظرفیت نهادهای مردمی در پیشگیری از وقوع جرم استفاده کند؟

3- قوه قضاییه با انجام چه اقداماتی می‌تواند عملکرد نهادهای مردمی در میانجیگری و صلح و سازش میان طرفین دعوی را تسهیل کند؟

4- سازمان‌های مردم‌نهاد برای اینکه بتوانند در چارچوب ماده 66 قانون آیین دادرسی کیفری، بند «پ» ماده 38 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و ماده 14 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، اعلام جرم کرده و در مراحل دادرسی شرکت کنند، با چه موانعی روبرو هستند و راهکارهای رفع این موانع کدامند؟

5- قوه قضاییه چگونه می‌تواند عملکرد نهادهای مردمی در حمایت از بزه‌دیدگان و حمایت از خانواده‌های محکومان کیفری را تسهیل کند؟

6- قوه قضاییه با انجام چه اقداماتی در چارچوب ماده 2 قانون تبدیل شورای سرپرستی زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی به سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی و بند ج ماده 38 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، می‌تواند از ظرفیت نهادهای مردمی در اصلاح، آموزش، اشتغال‌زایی، رفع مشکلات مادی و معنوی و بازاجتماعی شدن محکومان به ویژه محکومان به حبس استفاده کند؟

7- در راستای تحقق ماده 11 قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور، قوه قضاییه چگونه می‌تواند از ظرفیت نهادهای مردمی برای انجام وظایف محوله این سازمان، مانند گزارش فساد، اعلام تخلف و سوء جریانات استفاده کرده و حمایت‌های لازمه را به عمل آورد؟

8- قوه قضاییه به جهت مبارزه با فساد و ارتقای سلامت اداری دستگاه قضائی، چگونه می‌تواند با بهره‌مندی از ظرفیت نهادهای مردمی، نظارت مردمی را توسعه دهد؟

9- قوه قضاییه در چارچوب وظایف و اختیارات خود، چه نوع حمایت‌هایی را می‌تواند از نهادهای مردمی برای نقش آفرینی این نهادها در اداره کشور بعمل آورد؟

10- در چارچوب قوانین و مقررات مرتبط با وظایف قوه قضاییه، کدام خدمات در قوه قضاییه قابل واگذاری و یا مشارکت نهادهای مردمی است؟

11- قوه قضاییه با انجام چه اقداماتی می تواند مشارکت و نقش آفرینی نهادهای مردمی را ترویج و بخصوص گفتمان سازی کند؟

12- قوه قضاییه به جهت ارتقای سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به دستگاه قضائی چگونه می تواند با بهره‌مندی از ظرفیت نهادهای مردمی، مشارکت مردمی را توسعه دهد؟

13- نهادهای مردمی برای تقویت رویکردهای آموزشی و تربیتی در راستای تحقق اهداف قوه قضاییه و مبتنی بر ظرفیت‌های موجود قانونی، چه اقداماتی را می‌توانند انجام دهند؟

14- با توجه به ظرفیت‌های ساختاری قوه قضاییه مانند معاونت فرهنگی، معاونت اجتماعی و پیشگیری، معاونت حقوقی، دیوان عدالت اداری، سازمان بازرسی، سازمان زندان‌ها و ...راهکارهای فعال سازی نهادهای مردمی برای ارتقای کارآمدی بخش‌های مختلف قوه قضاییه چیست؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1056753

وب گردی

وب گردی