حال و هوای فضا در سالی که گذشت چگونه بود؟

سالی که گذشت برای علم نجوم و یافته‌های فضایی، سالی پر فراز و نشیب بود. در این بین تصویری که برای اولین بار از سیاهچاله منتشر شد، سرو صدای زیادی به راه انداخت. در این گزارش برخی از جذابترین یافته‌ها را در سال2019 معرفی می‌کنیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، معمولا تعیین برترین یافته یا پیشرفت علم نجوم در سالی مشخص کار سختی است.

در ادامه به معرفی برخی از اتفاقات مهم سال2019 در زمینه علم نجوم می‌پردازیم.

نادیده‌ها دیده شد

تا به‌حال فیلم های علمی تخیلی و برداشت های متفاوتی را از سیاه چاله دیده بودیم تا این که صبح دهم آوریل، برای اولین بار تصویر یک سیاه چاله در وسط کهکشان «مسیه ۸۷» منتشر شد.

سختی فرود آمدن روی ماه

این سال با فرود موفقیت آمیز Chang'e-4 چین در قسمت دور ماه آغاز شد. قبلاً هیچ کشوری چنین کاری نکرده بود. این موفقیت(که با پنجاهمین سالگرد فرود آپولو در ماه مصادف شده بود) باعث شد تا سال 2019 به عنوان سالی پر از دستاوردهایی در مورد ماه شناخته شود.

در ماه آوریل «Beresheet» که یک فضاپیمای اسرائیلی بود در سطح ماه سقوط کرد. در اوایل ماه سپتامبر، آژانس فضایی هند ارتباط خود را با «Vikram lander» که برای فرود آمدن در نزدیکی قطب جنوب ماه تلاش می‌کرد از دست داد.

برنامه ریزی برای رفتن زنان به ماه

دولت ترامپ رئیس جمهوری آمریکا متعهد شد که اولین انسان تا پایان سال 2024 بر روی سطح ماه قدم بگذارد. با این حال برای برنامه آرتمیس موانع تکنیکی بسیاری وجود دارد.

ناسا در ابتدا برنامه راه پیمایی فضایی را با دو زن تنظیم کرد. اما مدتی بعد آن را فسخ کرد زیرا ایستگاه فضایی فاقد لباس های مناسب برای دو زن بود. سپس دوباره با فراهم شدن لباس مناسب برنامه تنظیم شد.

یک سال در مدار شخص را تغییر می دهد

دانشمندان ناسا «اسکات کلی» فضانوردی که 340 روز را در ایستگاه فضایی گذران با برادر دوقلوی خود«مارک» در زمین مقایسه کردند. بدن اسکات کلی در مدار تغییرات زیادی از جمله جهش در DNA و کاهش در برخی از تست های شناختی را تجربه کرد.

هنگامی که وی به زمین بازگشت بسیاری از این تغییرات به حالت اولیه برگشتند. برخی از دانشمندان این تغییرات را بی خطر و برخی با نوعی احتیاط به آن می‌نگرند.

فضا به میدان جنگ تبدیل می شود

کنگره برای ایجاد نیروی فضایی بودجه و اختیاراتی را به دونالد ترامپ داد. مشخص نیست این نیروها دقیقا چه چیزی هستند اما در ماه مارس ، هنگامی که هند سلاح های ضد ماهواره ای را رونمایی کرد مشخص شد که کشورها و ملت‌ها برای برنامه‌های دفاعی آینده خود باید فراتر از جو زمین را ببینند.

انفجار یک سیارک

پیش از این انسان‌ها نمونه هایی از سیارک‌ها را جمع آوری کرده بودند اما تا به امسال هرگز آن را منفجر نکرده بودند. در ماه مارس «Hayabusa2» ژاپن یک ماده انفجاری را بر روی سطح «Ryugu» سیارک نزدیک زمین ریخت و بعداً نمونه ای از آوارهای پراکنده شد آن جمع آوری کرد.

فضاپیمای«Osiris-Rex» ناسا توانست در سطح سیاره «Bennu » فرود آید این سیارک صخره‌هایی را به فضا پرتاب می‌کند.

اسرار گازی مریخ کشف شد

ناسا با مریخ نورد «Opportunity» خداحافظی کرد. مریخ نورد «Curiosity» سیگنال های غیرمعمول را در سطح سیاره سرخ کشف کرد. در ماه ژوئن گاز متان که معمولاً توسط موجودات زنده روی زمین تولید می‌شود کشف شد. اما زمانیکه دانشمندان روی سطح زمین به دنبال نشانه حیات احتمالی در این سیاره بودند این گاز از بین رفت.

دانشمندان در ماه نوامبر مقادیری اکسیژن را در این سیاره کشف کردند در حالی که چهار فضاپیمای جدید در سال آینده وارد مریخ می‌شوند هیچکدام ابزار لازم برای مطالعه این گازها را ندارند.

تجارت فضا کثیف است

به زودی افراد می‌توانند در ایستگاه فضایی اقامت داشته باشند. هزینه اقامت یک شبه این ایستگاه حدود 35هزار دلار خواهد بود. فقط ثروتمندترین افراد قادر خواهند بود تا از این امکان برخوردار باشند.

تصویری از پشت پلوتون

فضانورد «New Horizons» از کنار یک شی در فاصله کمربند پلوتون گذشت و اولین تصویر نزدیک را از شی دورتر از زمین گرفت. در هفته‌های بعدی تصاویر جدید و واضح تر که «Arrokoth» نامیده شد به زمین ارسال کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056766

وب گردی

وب گردی