چاپ مقالات دانشجویان دکتری جهت دفاع از رساله

مدیرکل پژوهش و تحصیلات تکمیلی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به دستور دکتر طهرانچی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی هویت مجلات دانشگاه احیا می‌شود و هر مجله‌ای که در شورای عالی مجلات مصوب شود، می‌تواند مقالات دانشجویان دکتری را جهت دفاع از رساله پذیرش و چاپ کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علیرضا عراقیه مدیرکل پژوهش و تحصیلات تکمیلی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی نشریات علمی دانشگاه آزاد اسلامی که در واحد الکترونیک این دانشگاه برگزار شد، گفت: اگر بخواهیم تحولی در حوزه مجلات علمی رخ دهد باید مشارکت همه واحدهای دانشگاهی کشور را شاهد باشیم. پیشنهاد و ایده‌های معاونان پژوهشی واحدهای دانشگاهی می‌تواند در راستای تسهیل فعالیت‌های پژوهشی کارگشا باشد.

مدیرکل پژوهش و تحصیلات تکمیلی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به دستور دکتر طهرانچی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی هویت مجلات دانشگاه احیا می‌شود و هر مجله‌ای که در شورای عالی مجلات مصوب شود، می‌تواند مقالات دانشجویان دکتری را جهت دفاع از رساله پذیرش و چاپ کند.

وی افزود: اداره کل پژوهشی معاونت علوم انسانی و هنر به‌عنوان یک اداره پاسخگو شروع به فعالیت کرده است. 190 مجله در حوزه علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی به ثبت رسیده که ضروری است وضعیت موجود این مجلات بازبینی شود. 42 هزار و 99 دانشجوی مقطع دکتری در سال 97 در دانشگاه آزاد اسلامی پذیرش شده‌اند که می‌توانند موجبات تحول مجلات علوم انسانی را فراهم کنند.

مدیرکل پژوهش و تحصیلات تکمیلی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: 179 مجله در حوزه علوم انسانی و 11 مجله در حوزه هنر به ثبت رسیده است؛ به‌طوری که 73 نشریه غیرفعال گزارش شده است. نسبت دانشجو علوم انسانی و هنر به نشریات 345 بوده که ظرفیت همکاران هیئت علمی برای توسعه این مجلات ضروری است. اکنون 66 واحد دانشگاهی متولی مجلات علمی دانشگاه است.

عراقیه بیان کرد: افزایش میزان مجلات فعال از 19درصد به 70درصد، نقطه مطلوبی است که باید تا سال آینده محقق شود. افزایش کیفیت مجلات در کنار توسعه کمی مجلات حوزه علوم انسانی و هنر همگام با پایش‌های پژوهشی در مناطق مختلف کشور از اهداف اصلی این معاونت است.

وی با اشاره به لزوم توسعه مجلات علمی در بعضی از رشته‌های دارای پتانسیل حوزه علوم انسانی تصریح کرد: در رشته‌هایی که به راه‌اندازی مجلات علمی نیاز مبرم وجود دارد، احصا شده که رشته‌های علوم اداری، مدیریت، حسابداری و تربیت بدنی از جمله این رشته‌ها است.

مدیرکل پژوهش و تحصیلات تکمیلی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: ظرفیت‌های هیئت علمی در رشته‌هایی که خلأ مجلات در آنها احصا شده، مورد بررسی قرار گرفته است و شاخص‌های پیش رو نشان می‌دهد که توسعه مجلات در چنین رشته‌هایی میسر است و نشان از ظرفیت‌های دانشگاه دارد.

عراقیه تصریح کرد: قوانین و آیین‌نامه‌های مجلات به‌روزرسانی شده که این قوانین به مجلات اجازه می‌دهد سالانه حداکثر تا 12 شماره منتشر کنند. نحوه انتشار چاپی یا الکترونیکی مجلات برعهده واحدهای دانشگاهی بوده و حداقل 24 مقاله علمی باید در هر شماره نمایه شود.

وی ادامه داد: راه‌اندازی وبگاه اختصاصی برای مجلات جهت ادامه فعالیت اجباری بوده و پذیرش آثار نیز باید صرفاً از طریق وب‌گاه‌های اختصاصی صورت گیرد. ضروری است سردبیران مجلات دارای درجه استاد تمامی باشند.

مدیرکل پژوهش و تحصیلات تکمیلی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: مدیرمسئول هر نشریه به‌منظور ورود به فرآیند ارزیابی ابتدا به آدرس وبگاه کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رجوع کرده و فرم‌های لازم را تکمیل کنند. هفت عضو هیئت علمی با درجه دانشیار و بالاتر برای تاسیس مجله علمی لازم است.

عراقیه اظهار کرد: طرح توجیهی و علل راه‌اندازی مجلات علمی باید در قالب فرم مشخصی معین شود. با ایجاد تحولات و پویایی مجلات دانشگاه، دانشجویان مقطع دکتری برای دفاع و فارغ‌التحصیلی روند بهتری در پیش خواهند گرفت.

وی عنوان کرد: تاکنون 6 جلسه شورای نشریات علوم انسانی تشکیل و برای 31 مجله دانشگاه تصمیم‌گیری شده است. اهتمام معاونان پژوهش و فناوری واحدهای دانشگاهی موجب پویایی و تحول در مجلات علوم انسانی و هنر خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056770

وب گردی

وب گردی