زیکا ریشه‌کن می‌شود

محققان پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه تولید واکسن مقابله با بیماری زیکا داشتند که می تواند منجر به نابودی جهانی این بیماری شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تیم ویروس شناسی دانشگاه «آدلاید» به سرپرستی «اریک گوانز» و «برانکا گروبور-باوک» واکسنی تهیه کرده‌اند که در مدل‌های پیش بالینی از عفونت زایکا جلوگیری می‌کند.

یافته‌های آنها در مجله بین المللی Science Advances منتشر شده است.

ویروس زیکا ( Zika virus) نام یک ویروس از خانواده فلاوی‌ویریده (Flaviviridae) است که از پشه به انسان منتقل می‌شود. ابتلا به این ویروس بیشتر در نقاطی از آفریقا و آسیای جنوب شرقی دیده شده‌ است.

معرفی واکسنی مؤثر برای زیکا از ابتلا به عفونت زنان باردار و اثرات مادرزادی حاصل در جنین جلوگیری می‌کند. باوک مسئول ارشد، اعلام کرد تیم وی واکسنی جدید علیه زیکا تهیه کرده که در مدل‌های موش مؤثر بوده است.

وی گفت: این اولین مطالعه واکسن است که نشان می‌دهد واکسن مبتنی بر سلول T می‌تواند از بدن در برابر عفونت زیکا محافظت کند.

دانشمندان اعلام کردند: ویروس زیکا برای فرد باردار بسیار مضر بوده و تاکنون هیچ درمان یا واکسنی برای آن در دسترس نبوده است. اگر بتوان زنانی را که در سن باروری هستند و بیشتر در معرض خطر قرار دارند ایمن سازی کنیم می‌توانیم جلوی اثرات مخرب زیکا را بگیریم. عفونت بارداری باعث ایجاد تفاوت اساسی در سلامت جامعه می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056781

وب گردی

وب گردی