انجام اقدامات حقوقی علیه تخلفات مالی مدیریت گذشته دانشگاه آزاد/ گزارش‌های مالی واحدهای بین‌المللی رصد می‌شود

خزانه‌دار و حسابرس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت‌های این بخش در حوزه شفافیت، نظارت و انضباط مالی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شفافیت و انضباط مالی در هر مجموعه‌ای، یکی از مهم‌ترین مولفه‌های رشد و ترقی آن مجموعه محسوب می شود؛ چرا‌که در وهله اول، سلامت کاری را به همراه خواهد داشت. کارمندان در مجموعه‌ای که به انضباط مالی اهمیت می دهد، با انگیزه و آرامش خاطر بیشتری فعالیت دارند و برای این که این مجموعه به اهداف و چشم‌انداز خود برسد، فعالیت‌های خود را تنظیم می‌کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز به عنوان مجموعه‌ای عظیم با گستردگی فراوان در سراسر کشور، همچنین با داشتن چندین معاونت، نزدیک به 400 واحد دانشگاهی و چندین هزار کارمند، نیاز به سیستم مالی منضبط، دقیق، شفاف و هدفمند دارد که علاوه بر تامین نیاز کارمندان، از بروز هرگونه فساد مالی و هدر رفتن هزینه‌ها جلوگیری کند.

در همین راستا، همایش سراسری خزانه‌داران و حسابرسان هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی هفته گذشته در هتل فرهیختگان برگزار شد تا مسئولان این حوزه، با هم اندیشی و کار مشارکتی، آسیب‌ها و مشکلات این حوزه را شناسایی و برای شفافیت مالی و انضباط در امر حسابرسی، چاره‌اندیشی کنند.

خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز نیز در حاشیه این مراسم به سراغ «سید علی حسینی» خزانه دار و حسابرس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی رفت تا در گفت و گویی، ابعاد دقیق تر فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه حسابرسی، شفافیت مالی و انضباط در هزینه‌کرد این دانشگاه را بررسی کند.

در ادامه مشروح این گفت و گو را خواهید خواند:

سامانه‌های مالی دانشگاه آزاد اسلامی تا چه میزان به صورت الکترونیکی تنظیم شده است؟

در حوزه استفاده از نرم‌افزارهای مالی، همکاران ما در حال ساماندهی نرم افزار سیستم پرداخت شهریه هستند تا زیرساخت‌های مربوط به مغایرت میان سیستم پرداخت شهریه و حوزه مالی به حداقل برسد؛ چرا‌که پیش از این، مغایرت‌های زیادی میان این سیستم ها وجود داشت اما تلاش می کنیم این مغایرت برطرف شود. در این راستا اقدامات خوبی انجام شده است که در صورت رسیدن به نتیجه نهایی، به اطلاع عموم خواهد رسید.

تلاش ما این است که تا حداقل برای گزارش حسابرسی سال97، با ارائه نرم افزارهای جدید، این مغایرت برطرف شود و بیشتر سامانه‌های مالی دانشگاه‌ها به سمت الکترونیکی شدن حرکت کند.

بودجه‌بندی دانشگاه آزاد به صورت متمرکز، تا چه میزان در مدیریت هزینه‌ها اثر‌گذار بوده است؟

ما به دنبال این هستیم که برنامه‌های درآمدی و هزینه‌ای دانشگاه را بر مبنای بودجه‌بندی‌ عملیاتی تنظیم کنیم؛ در این راستا اقدامات خوبی مانند متمرکزشدن بودجه بندی صورت گرفته که نتایج آن در گزارش مالی سال 98 و 99 ملموس تر خواهد شد چرا که تغییر سال مالی به تازگی و 31 شهریورماه سال جاری صورت گرفته است و قابلیت احصا در این سال را دارد.

اما به طور کلی تغییر سال مالی و بودجه‌ریزی عملیاتی، امری مثبت بوده است که اثرات خوبی را در کاهش هزینه ها خواهد گذشت و موجب صرفه جویی مالی خواهد شد.

شما سال گذشته پیش بینی کرده بودید که درآمدهای غیرشهریه ای دانشگاه آزاد به ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید. این هدف تا چه میزان محقق شده و سیاست گذاری آینده خزانه‌داری برای افزایش این میزان چیست؟

باتوجه به این که دانشگاه آزاد اسلامی در چند سال اخیر با کاهش دانشجو و به تبع آن، با کاهش درآمدهای شهریه ای مواجه بوده است، در هیئت امنای دانشگاه تصمیم گیری شد تا درآمدزایی دانشگاه آزاد اسلامی به سمت درآمدهای غیر شهریه ای برود.

دانشگاه آزاد اسلامی از پتانسیل بسیار بزرگی در حوزه درآمدهای آزمایشگاهی، تجهیزات پزشکی و اماکن ورزشی برخوردار است، لذا در بودجه بندی سال 98 و 99 این موضوع لحاظ شده و قطع به یقین به میزان درآمدهای غیرشهریه ای مد نظر هیئت امنا خواهیم رسید.

گزارش مقایسه‌ای درآمد غیرشهریه‌ای امسال با سال گذشته، در پایان بهمن ماه منتشر خواهد شد تا ببینیم تا چه میزان توانسته‌ایم موفق عمل کنیم.

طبق آخرین گزارش‌هایی که از واحدها به دست ما رسیده است، می توان گفت اقدامات خوبی در حوزه درآمدهای غیرشهریه‌ای صورت گرفته و زیرساخت‌های مناسب برای این موضوع فراهم شده است؛ نتایج این اقدامات در نیمه دوم سال مشهود‌تر خواهد بود.

درباره موضوع تحقیق و تفحص در دانشگاه آزاد توضیح دهید که چرا نسبت به این موضوع از سوی مجلس شورای اسلامی پافشاری است؟ باتوجه به اتهاماتی که به مدیریت قبلی دانشگاه آزاد نسبت به این موضوع وارد بود، چه اقداماتی برای شفاف سازی وافشاگری این اتهامات انجام دادید؟

تاکید رئیس هیئت امنا و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی همواره بر شفاف سازی و انضباط مالی بوده است و لذا از زمان حضور دکتر ولایتی بر مسند ریاست هیئت امنا، برای اولین بار موضوع حسابرسی مستقل از سوی موسسه حسابرسی «مفیدراهبر» انجام شد.

براساس گزارش موسسه مفیدراهبر در سال 95، سوء جریانات و تخلفات مالی که مربوط به عملکرد مدیریت گذشته دانشگاه آزاد استخراج شد و با پیگیری‌های دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی، اقدامات حقوقی برعلیه مدیران متخلف صورت گرفت. بسیاری از این اقدامات حقوقی در حال پیگیری و انجام است.

دیوان محاسباتی دانشگاه آزاد، دولتی نیست و ردیف بودجه مشخصی برای تحقیق و تفحص در حوزه مالی ندارد؛ درواقع موسسه مفید راهبر به عنوان حسابرس مستقل، موضوعات را بررسی می کند. گزارش‌های مالی سال 95 به اتمام رسیده و جلسات آن برگزار شده است و در آستانه آماده سازی گزارش‌های مالی سال 96 و مقدمات حسابرسی سال 97 هستیم.

به دنبال این هستیم که موضوع شفاف‌سازی که مد نظر دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی است را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم.

علت انتخاب موسسه مفیدراهبر برای ارائه گزارش‌های مالی و حسابرسی در دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟

این موسسه، وابسته به دفتر مقام معظم رهبری است و موسسه خصوصی نیست؛ هر مسئله و موضوع خاصی که در گزارش‌های این موسسه یافت شود، بدون هیچ گونه اغماض و ملاحظه ای، درج خواهد شد.

سازمان حسابرسی، فرآیند حسابرسی بخش های دولتی را انجام می دهد و حسابرسی دستگاه‌هایی که زیر مجموعه نهادهای انقلابی هستند را موسسه مفید راهبر انجام می دهد. بنیاد مستضعفان، ستاداجرایی فرمان امام(ره)، سازمان تبلیغات حوزه علمیه قم و تمامی نهادهایی که زیر مجموعه دفتر مقام معظم رهبری هستند، موضوع حسابرسی شان برعهده موسسه مفیدراهبر است.

آیا سیستم جامع و کاملی برای بررسی وضعیت درآمدی و مدیریت هزینه واحدهای دانشگاهی طراحی شده است؟

ما در حال آماده سازی زیرساخت‌های مناسب برای این سیستم هستیم؛ مهم ترین چالش در موضوع شفاف‌سازی درآمدهای دانشگاهی، اختلاف و پراکندگی نرم افزارهای شهریه‌ای است. درگذشته نزدیک7 الی 8 نرم افزار شناسایی درآمد در دانشگاه آزاد اسلامی داشتیم که تلاش می کنیم تمامی این نرم افزارها یکپارچه شود و به تبع آن، شفاف سازی درآمدهای شهریه ای با دفاتر مالی یکسان شود.

باتوجه به روند کاهشی تعداد دانشجویان، برنامه ای برای ساماندهی واحدهای زیان‌ده دارید؟

فعالیت بخش حسابرسی، بیشتر به حوزه نظارت معطوف است و اقدامات عملیاتی بر عهده واحدها قرار دارد؛ اما براساس اطلاعات و گزارش‌های به‌دست آمده در سال تحصیلی 98-99، اقدامات مناسبی برای افزایش تعداد دانشجو انجام شده است و لذا امسال نسبت به سال گذشته، حدود 20 تا 30 درصد به تعداد دانشجویان اضافه شده است؛ این موضوع نشان می‌دهد که مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، برای این فرآیند جذب دانشجو، برنامه ریزی خوبی داشته است.

به عنوان سوال آخر، چه ساز و کاری برای نظارت فعالیت‌های مالی واحدهای بین‌المللی اندیشیده‌اید؟

متاسفانه عملکرد این واحدها درحوزه ارائه اطلاعات مالی و حسابرسی، شفافیت زیادی نداشت اما در حال حاضر اقدامات خوبی در حوزه بازرسی دانشگاه و حسابرسی هیئت امنا انجام شده است.

تمامی گزارش‌های مالی واحدهای بین المللی به صورت منظم از طریق عاملان خزانه داری رصد می‌شود و هر پرداختی اعم از پرداخت حقوق و دستمزد، با‌هماهنگی‌ حوزه‌های نظارتی سازمان مرکزی انجام خواهد شد. همچنین بدون داشتن مجوز، امکان ارائه هیچ گونه پرداختی وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056784

وب گردی

وب گردی