مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 8 دی

«قطب علوم زیستی کشور در تنها واحد دخترانه دانشگاه‌آزاد،  ثبت‌نام 5 هزار نفر در آزمون دستیاری پزشکی و شروط استخدام محقق در دانشگاه تهران» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 8 دی به شرح زیر است:

قطب علوم زیستی کشور در تنها واحد دخترانه دانشگاه‌آزاد

این عنوان روزنامه فرهیختگان، به معرفی تنها واحد دخترانه دانشگاه آزاد اسلامی در شهرستان فلاورجان پرداخته است. به دنبال استقبال دختران دانشجو و خانواده‌های آنان، واحد فلاورجان به اولین و البته تنها واحد دخترانه دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل می‌شود. شوشتری‌زاده درخصوص این تغییر این‌گونه توضیح می‌دهد: از سال 82 باتوجه با ماهیت رشته‌های واحد، میزان استقبال دانشجویان دختر از این واحد بیشتر شد و اکثریت ثبت‌نام و پذیرش دانشجویان به دختران اختصاص داشت. در آن زمان پردیسی مستقل برای برادران به صورت مجزا در قالب دانشکده دامپزشکی داشتیم. با نظر مثبت مسئولان، واحد فلاورجان به سمت جذب صرفا خواهران اقدام کرد و در همان سال‌ها دو تن از همکاران هیات‌علمی در قالب یک طرح پژوهشی و یک پایان‌نامه به ارزیابی پژوهشی در این حوزه پرداختند. با نتایج این پژوهش‌ها مشخص شد خانواده‌ها از موضوع بسیار راضی هستند و دانشجویان هم اظهار نارضایتی نداشتند و همین امر باعث مصمم شدن ما برای فعالیت به این شیوه شد، البته به دنبال تغییر هرم جمعیتی و همچنین جذب دانشجو به صورت گسترده در سایر مراکز آموزش عالی که اواخر دهه 80 اتفاق افتاد به نوعی به فضای آموزش عالی ضربه زد و افت‌وخیزهایی هم تجربه کردیم.

رئیس واحد فلاورجان درخصوص اجرای طرح مرکز مادران می‌گوید: طرح مرکز مادران، می‌تواند نشان‌دهنده تفکر حاکم در دانشگاه آزاد اسلامی را در توجه به زن و مادر به‌عنوان محور و مرکز خانواده نشان دهد. واحد فلاورجان در این طرح، به سمتی حرکت می‌کند که رشته‌های مورد نیاز و تمایل زنان در حد تحصیلات کارشناسی یا تحصیلات تکمیلی و حتی دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت توانمندسازی زنان را عرضه کند. در این خصوص قالب‌های مختلفی هم مدنظر داریم و در تلاش برای آماده‌سازی زمینه‌های آموزش مجازی و آنلاین هستیم. مایلیم مرکزی را تاسیس کنیم که همزمان با حضور مادر، کودک خردسال او را نیز در یک مرکز آموزشی مجهز، نگهداری و تربیت کنیم؛ البته این آرمان‌های بلند نیازمند کمک‌ها و حمایت‌های ملی دارد.

شوشتری‌زاده‌ تصریح کرد: ضمن حفظ برتری‌مان در حوزه علوم زیستی، درصدد برنامه‌ریزی کامل‌تری برای فعالیت تنها واحد دخترانه کشور هستیم. امیدواریم مجموعه دانشگاه هم در این خصوص کمک کند و برای مثال در واحدهای همجوار صرفا پذیرش آقایان رشته‌های فعالان واحد را برعهده بگیرند. مطالبه اولیه ما به‌عنوان واحد دختران این است که با کمک سازمان مرکزی و هدایت و مدیریت استان و همچنین با استقاده از طرح تعاون، جذب و پذیرش دانشجویان دختر برخی از رشته‌های پرطرفدار و جذاب مورد اقبال دختران به این واحد دانشگاهی سپرده شود تا ما به این ترتیب بتوانیم در رشته‌های علوم انسانی مانند روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات خانواده ورود کنیم. واحد فلاورجان، نزدیک‌ترین واحد دانشگاهی به مرکز شهر اصفهان است و همین نکته به‌عنوان یک مزیت برای این واحد شناخته می‌شود. امیدواریم به جایی برسیم که در هر استانی یک واحد دانشگاه آزاد اسلامی ویژه دانشجویان دختر وجود داشته باشد، مساله‌ای که مورد اقبال خانواده‌ها هم قرار خواهد گرفت.

دانشگاه آزاد اسلامی باید محور توسعه و ابزار کارآمد باشد

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در هفدهمین جلسه شورای اداری دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی باید محور توسعه و ابزار کارآمد و در خدمت هدایت‌های کلان راهبردی، فرهنگی و توسعه علم و فناوری و اشتغال دانش‌بنیان باشد، گفت: تحقق این مهم از مدارس باید شروع شود. مدارس ما باید با اخلاق خاص توأم شوند و هر مدرسه یک خصوصیت داشته باشد.

دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی است با سرمایه‌های عظیم اجتماعی که باید بر این مساله تاکید و به‌طور جدی کار کرد، ادامه داد: باید به دانشجویان امید بخشید تا در برابر فشارهای همه‌جانبه خسته نشده و با قدرت به تحصیل علم و دانش بپردازند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 8 دی به شرح زیر است:

ثبت‌نام 5 هزار نفر در آزمون دستیاری پزشکی

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، آبتین حیدرزاده رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی بیان کرد: ثبت نام سی و هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیار رشته های فوق تخصصی بالینی پزشکی از اول دی ماه 98 آغاز شده است و داوطلبان با توجه به شرایط اعلام شده میتوانند در این آزمون ثبت نام کنند.

وی افزود: سی و هفتمین دوره پذیرش دستیار رشته های فوق تخصصی بالینی پزشکی در پنجشنبه 3 بهمن 98 برگزار می‌شود و تاکنون تعداد 207 نفر در این دوره ثبت نام کرده‌اند. ثبت‌نام چهل و هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی نیز از دوشنبه 2 دی ماه 98 آغاز شده است و تاکنون 5 هزار و 468 نفر در این آزمون ثبت نام کرده اند.

وی اظهار کرد: داوطلبان می‌توانند از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به آدرسsanjeshp.ir در این آزمون ثبت نام کنند و تا فردا دوشنبه 9 دی ماه فرصت دارند با مطالعه شرایط و ضوابط نسبت به ثبت نام اقدام کنند. چهل و هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی 8 اسفندماه 98 برگزار می‌شود.

شروط استخدام محقق در دانشگاه تهران

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، محمد رحیمیان معاون پژوهشی دانشگاه تهران با اشاره به استخدام پژوهشگران در این دانشگاه، شروط جذب این افراد را تشریح کرد. وی درباره جزئیات استخدام پژوهشگران در دانشگاه تهران گفت: براساس آیین نامه ای که به تازگی ابلاغ شده در صورتی که افراد پروژه های پژوهشی کاربردی داشته باشند، بسته به مدت زمانی که استاد، موسسه پژوهشی و یا دانشکده تقاضا داشته باشد و فرد منبع مالی لازم را داشته باشد در دانشگاه به صورت قراردادی استخدام می‌شوند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران ادامه داد:منظور از پروژه‌های پژوهشی کاربردی، پژوهش‌های سفارشی است که اعتبار آن‌ها از طریق عقد قرارداد و یا ابلاغ اعتبار توسط کارفرما تامین و پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این پژوهشگران در مدت زمانی که در دانشگاه قرارداد دارند، بیمه می‌شوند، افزود: این همکاری ممکن است 3 ماه، 6 ماه و یک سال به طول انجامد؛ حتی ممکن است در صورت نیاز این قرارداد بیش از یک سال هم تمدید شود.

رحیمیان با اشاره به اینکه حداقل حقوق و مزایای ماهیانه پژوهشگر براساس حداقل حقوق و دستمزد قانونی مشمولان قانون کار محاسبه می‌شود، خاطرنشان کرد: متقاضی طرح (عضو هیات علمی مجری و یا موسسه) در صورت وجود اعتبار مجاز است از محل درآمد اختصاصی طرح پژوهشی و یا اعتبار ویژه پژوهشی تا سقف 5 برابر حقوق و دستمزد فرد تحت عناوین کارانه، بهره وری و یا حق التحقیق به پژوهشگر پرداخت کند.

وی با اشاره به اینکه مدت زمان قرارداد بستگی به تامین مالی موسسه مورد نظر دارد، گفت: تاکنون هیات امنای دانشگاه مجوز قرارداد با 100 پژوهشگر را صادر کرده است و حتی اگر تعداد بیشتری نیاز باشد ما درخواست خواهیم داد.

رحیمیان درباره مزیت‌های این طرح در دانشگاه تهران، گفت: روال به این صورت است که حق الزحمه افراد از محل طرح پژوهشی پرداخت می‌شود در حالی که این مدل کار رسمی نیست و سابقه کار نیز برای فرد در نظر گرفته نمی‌شود. اما در طرح جدید دانشگاه تهران، حق و حقوق فرد به طور کامل پرداخت می‌شود و صفر تا صد کار رسمی و براساس قانون است.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران درباره شرایط استخدام پژوهشگران در این دانشگاه توضیح داد و گفت: فرد باید دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی و یا تخصص و یا فوق تخصص بالینی در رشته های مرتبط با موضوع و حیطه فعالیت‌های ذیربط از یکی از دانشگاه های سطح یک کشور و یا یکی از دانشگاه های معتبر بین‌المللی خارجی مورد تایید هیات رییسه دانشگاه باشد.

وی همچنین نداشتن تعهد خدمت پژوهشگر در سازمان‌های دولتی و غیردولتی را از دیگر موارد مهم در مسیر استخدام عنوان کرد و گفت: البته در آیین نامه تبصره ای در این بخش وجود دارد مبنی بر اینکه فرد میتواند موافقت نامه سازمانی که در آن فعالیت می‌کند را به دانشگاه تحویل دهد و در این صورت میتواند در دانشگاه مشغول به کار شود.

رحیمیان تاکید کرد که عضو پژوهشگر نباید با عضو هیات علمی مجری طرح و یا مدیران موسسه نسبت خانوادگی درجه یک و یا درجه دو داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056809

وب گردی

وب گردی