معلمان دست به دامن تلگرام شدند

برخی از معلمان برای جبران تعطیلی ناشی از آلودگی هوا اقدام به تأسیس گروه در تلگرام یا واتس‌‌اپ کرده و تکالیف دانش‌آموزان را از این طریق پیگیری می‌کنند. چنین اقداماتی معمولا ناپخته است و برای تمامی دروس کاربرد ندارد.

مهدی بهلولی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به تعطیلی مدارس در اثر آلودگی هوا اظهار کرد:‌ زمانی که آلودگی هوا به حدی می‌رسد که مسئولان مدارس را تعطیل می‌کنند، توجه مسئولان و والدین به ضرر آموزش معطوف می‌شود. در برخی شرایط آلودگی هوا وجود دارد؛ اما مدارس تعطیل نمی‌شوند که این امر تاثیرات منفی بر آموزش دانش‌آموزان خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: به عنوان مثال زمانی که شاخص آلودگی هوا عدد 130 را نشانه رفته و مدارس نیز دایر هستند، دانش‌آموزان از حالت عادی برخوردار نبوده و علائمی مانند سرگیجه، خستگی، خواب‌آلودگی دارند و نمی‌توانند بر مباحث آموزشی دروس متمرکز شوند.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت:‌ در برخی موارد مشاهده می‌شود که دانش‌آموزی سرما خورده و زمانی که در معرض هوا آلوده قرار می‌گیرد، بیماری آن تشدید خواهد شد. بعضاً بیماری‌های دانش‌آموزان در روزهای تعطیل دیرتر بهبود پیدا می‌کند، این امر به آموزش آسیب می‌رساند.

وی اضافه کرد: زمانی که آلودگی هوا به‌اندازه‌ای افزایش پیدا کند که منجر به تعطیلی مدارس شود، مشخصاً دانش‌آموزان از مباحث آموزشی عقب می‌مانند. در چنین شرایطی معلمان می‌توانند تدریس مباحث را به صورت دانش‌آموز‌محور پیش برند.

وی بر آموزش دانش‌آموزش‌محور تاکید کرد و گفت: در روش‌های نوین آموزشی،‌ خود دانش‌آموزان باید در مباحث آموزشی فعال باشند؛ اما اغلب روش‌های دانش‌آموز‌محور وقت‌گیر هستند و باید وقت کافی در اختیار دانش‌آموز قرار گیرد تا بتوانند با انجام فعالیت درس را پیش ببرند.

بهلولی با اشاره به برگزاری کلاس‌ تقویتی برای جبران مباحث عقب مانده آموزشی اظهار کرد: بسیاری از معلمان پس از تعطیلی مدارس، برای دانش‌آموزان کلاس‌های جبرانی در نظر می‌گیرند، یعنی مباحث آموزشی به صورت فشرده و با سرعت بیشتری به دانش‌آموزان انتقال داده می‌شود، در چنین شرایطی فرصت تمرین و تکرار کمتری در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

این کارشناس آموزش و پرورش گفت:‌ زیان‌های آلودگی هوا به آموزش که به دلیل ناکارآمدی مدیریت کلان کشور رخ می‌دهد، آشکار است . این زیان‌ها سطحی‌ شدن آموزش را به همراه داشته و منجر به از دست دادن ارزش آموزش می‌شود. زمانی که آموزش در مدارس تعطیل می‌شود دانش‌آموزان، والدین و حتی خود معلمان به طور ناخودآگاه تصور می‌کنند آموزش چندان مهم نیست و می‌توان آن را به‌راحتی تعطیل کرد، بنابراین از اهمیت آن کاسته می‌شود.

وی با اشاره به ارائه تکالیف توسط معلمان از طریق شبکه‌های اجتماعی بیان کرد: آموزش از راه دور اگر قرار باشد در معنای واقعی خود صورت گیرد، بسیار مناسب است. در حال حاضر بسیاری از مدارس و خانواده‌ها،‌ فاقد امکانات آموزش از راه دور هستند و نمی‌توانند از راه دور کلاس مجازی تشکیل دهند و آموزش دروس را پیش ببرند. آموزش بلند مدت یک راهکار بلند مدت است و مدارس باید در این راستا حرکت کنند.

بهلولی اظهار کرد:‌ متاسفانه بودجه ناچیزی برای آموزش و پرورش در نظر گرفته می‌شود و با توجه به کسری بودجه این وزارتخانه،‌ تحقق آموزش از راه دور کمی رویایی به‌نظر می‌رسد. امکان برگزاری آموزش از طریق شبکه مجازی در برخی مدارس مرفه نشین تهران یا برخی از شهرهای کشور وجود دارد.

وی افزود: برخی از معلمان برای جبران تعطیلی ناشی از آلودگی هوا اقدام به تاسیس گروه در تلگرام یا واتس‌آپ کرده و تکالیف دانش‌آموزان را از این طریق پیگیری می‌کنند. چنین اقداماتی معمولا نارس و ناپخته بوده و با آموزش‌هایی که در کلاس درس توسط معلمان صورت می‌گیرد، بسیار متفاوت است.

بهلولی در پایان بیان کرد: معلمان معمولاً از سر ناچاری اقدام به پیگیری تکالیف دانش‌آموزان از طریق تلگرام یا واتس‌آپ می‌شوند؛ اما استفاده از شبکه‌های مجازی در تمامی دروس کاربرد ندارد. به عنوان مثال دانش‌آموزان برای درسی مانند ریاضی باید در کلاس درس حاضر بوده و معلم با انجام فعالیت و تمرین این دروس را به دانش‌آموزان انتقال دهد. آموزش ریاضی از طریق شبکه‌های مجازی امکان‌پذیر نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056828

وب گردی

وب گردی