وصله حمایت مالی از تروریسم و پولشویی  به ایران نمی‌چسبد/ پیام رزمایش مشترک دریایی

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه وصله‌هایی چون پولشویی و حمایت از تروریسم هیچ‌گاه به ایران نمی چسبد، گفت: کشورهای حامی تروریسم که بانک مرکزی آنها قلمداد می‌شوند، در سازو‌کار بین‌المللی FATF عضو هستند و متاسفانه کار خودشان را هم پیش می‌برند.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص پیام های برگزاری رزمایش مشترک دریایی میان ایران، روسیه و چین برای آمریکا و سیاست های یکجانبه گرایانه آن در منطقه، اظهار کرد: پیام واضح این رزمایش مشترک میان سه قدرت بزرگ یعنی ایران، روسیه و چین، چند‌جانبه‌گرایی و مقابله با یکجانبه‌گرایی و قلدری است.

وی ادامه داد: پیام دیگر این رزمایش آن است که ما وارد دنیای پسا غربی شده ایم، در واقع دیگر همه تصمیمات مهم در جهان، در غرب به وقوع نمی پیوندد یا آن که توسط آنها رقم نمی خورد.

موسوی با بیان اینکه امروز شاهدیم که کشورهای مستقلی از جمله ایران، روسیه و چین در حال همگرایی با یکدیگر هستند، تصریح کرد: هدف آنها ایجاد هر چه بیشتر ثبات و امنیت در منطقه و جهان و همچنین جلوگیری از هرج و مرجی است که کشورهایی چون آمریکا با قانون شکنی و یکجانبه گرایی درصدد تحمیل آن به جهان و به ویژه منطقه ما هستند.

رزمایش دریایی را به فال نیک می‌گیریم

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: برگزاری رزمایش مشترک بین این سه کشور را به فال نیک می‌گیریم و آن را نویدبخش دوران جدیدی در روابط بین‌الملل می‌دانیم. مطمئنا آنهایی که باید این پیام را بگیرند؛ آن را دریافت کرده‌اند.

وی در خصوص تصمیم گیری الحاق یا عدم الحاق ایران به کنوانسیون FATF و پذیرش دو لایحه CFT و پالرمو اظهار داشت: وزارت امور خارجه و دولت موضع خود را در این خصوص به صراحت و شفافیت بیان کردند. خواهشم از کلیه کسانی که در این خصوص تصمیم‌گیر هستند، این است که این موضوع را کاملاً فنی ببینند و آن را سیاسی قلمداد نکنند.

موسوی بیان کرد: امیدوارم این دوستان نگاه سیاسی نداشته باشند؛ چرا که این موضوع واقعاً فنی است و یک بحث جهانی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: طبیعی است هر کشوری که بخواهد با نظام مالی و بانکی بین المللی مراوده داشته باشد، باید یک سری الزامات را قبول کند و آن الزامات هم لزوماً به معنای محدودیت نیست.

وی گفت: پذیرش آن الزامات به معنای شفافیت است، برای آن است که همه دنیا بدانند که آن بانکی که با آن همکاری مالی و مراودات بانکی دارند از برخی اتهامات که خود ما هم آن را قبول نداریم از جمله تأمین مالی تروریسم و پولشویی مبرا است.

یک بام و دوهوای سازوکارهای بین‌المللی

موسوی با بیان اینکه وصله‌هایی چون پولشویی و حمایت از تروریسم هیچ گاه به جمهوری اسلامی ایران نمی‌چسبد، تصریح کرد: کشورهایی هستند که حامی تروریسم به حساب می‌آیند و بانک مرکزی آنها قلمداد می‌شوند؛، اما در این سازو‌کار‌های بین‌المللی عضو هستند و متاسفانه عملاً کار خودشان را هم پیش می‌برند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جهت تصمیم‌گیری در این خصوص، ما باید تا ۱۲ دی ماه که وقت چندانی هم نمانده است به یک جمع بندی برسیم تا گزارش آن به نشست فوریه برسد و تصمیم گیری نهایی در خصوص ایران صورت گیرد.

وی افزود: در این خصوص و برای شفاف شدن بیشتر موضوع مثالی را مطرح می‌کنم؛ شما تصور کنید اگر هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بخواهد خارج از مرزهای ایران پرواز داشته باشد، باید یکسری مقررات که سازمان بین‌المللی مربوط آن را برای همه خطوط هوایی در جهان تعیین کرده، بپذیرد و نمی‌تواند بگوید که هواپیمای ما در هر ارتفاعی؛ در هر وضعیتی و با هر سرعتی یا با هر شرایط فیزیکی می‌خواهد پرواز داشته باشد، چرا که پذیرش استانداردهای بین المللی لازمه پروازهای خطوط هوایی در کشورهای مختلف است.

موسوی گفت: اگر بانک ها و موسسات مالی ما هم می‌خواهند با دنیا همکاری کنند باید یک سری الزامات بین المللی را بپذیرند که اینها هم به نفع ما خواهد بود.

تنها دو مورد از ۴۱ مورد FATF اجرا نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تنها دو مورد از ۴۱ موردی که باید آنها را اجرایی می‌کردیم باقی مانده است، تصریح کرد: حال که موارد دیگر را اجرایی کردیم، می توانیم دو مورد باقیمانده را هم با یکسری تحفظات و حق شرط هایی بپذیریم تا کشور از شرایط فعلی که در آن گرفتار شده بیرون آید.

وی گفت: این موضوع هیچ ارتباطی به این دولت، دولت قبلی یا بعدی ندارد؛ چرا که یک بحث ملی است، بحث نظام است.

موسوی بیان کرد: پذیرش لوایح باقی مانده از سوی ایران، اگر مانعی هم برندارد یا تحریمی را حذف نکند، می‌توان این تضمین را داد که با پذیرش آن، تحریم دیگری گریبان ما را نگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: یکی دیگر از مواردی که باید با آن توجه کرد اینکه، عدم پذیرش لوایح FATF از سوی ایران می تواند باعث شود که برخی کشورهای معاند علیه ایران از این موضوع به سود خودشان استفاده کنند.

وی ادامه داد: از آنجا که FATF یک نظام ساختارمند بین المللی است و از قطعنامه های شورای امنیت هم به وجود آمده؛ بنابراین اگر آنها ما را در لیست سیاه قرار دهند عملاً وارد یک تحریم بین المللی می‌شویم و خودمان به تحریم‌های بعدی که ممکن است علیه ما ایجاد شود مشروعیت خواهیم داد.

موسوی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم کمی نگاهی ملی به موضوع داشته باشیم و به دور از برخی تمایلات، نگاه‌های سیاسی و گروهی، نسبت به این موضوع تصمیم گیری کنیم تا بتوانیم از این فرصت به نفع کشور و تامین منافع ملی استفاده کنیم.

کد خبر: 1056838

وب گردی

وب گردی