نخبگان ابعاد مختلف حماسه 9 دی را بازخوانی کنند

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه‌ای، همه آحاد ملت شریف و عزیز ایران اسلامی به‌ویژه نخبگان حوزوی و دانشگاهی را به بازخوانی مجدد ابعاد مختلف حماسه نهم دی به‌منظور استفاده از این تجربه ارزشمند در مسیر آینده انقلاب اسلامی فرا خواند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه‌ای ضمن گرامیداشت نهم دی «روز بصیرت و تجدید میثاق با ولایت»، همه آحاد ملت شریف و عزیز ایران اسلامی به‌ویژه نخبگان حوزوی و دانشگاهی را به بازخوانی مجدد ابعاد مختلف حماسه نهم دی به‌منظور استفاده از این تجربه ارزشمند در مسیر آینده انقلاب اسلامی فرا خواند.

در ابتدای این بیانیه آمده است: امسال دهمین سالگرد حماسه 9 دی و روز بصیرت و تجدید میثاق با ولایت فرامی‌رسد و ملت بزرگ و سرافراز ایران اسلامی، یوم‌الله دیگری در حیات پرافتخار انقلاب اسلامی را جشن می‌گیرند. پس از انتخابات پرشکوه دهمین دوره ریاست جمهوری در خرداد 1388 عده‌ای با زیر پا گذاشتن موازین قانونی کشور و درحالی‌که همه ظرفیت‌های حقوقی برای پذیرش شکایات نامزدها فراهم بود، اعتراض به نتایج انتخابات را به خیابان‌ها کشاندند و در طول هفت ماه فتنه‌گری، خسارات زیادی را به کشور وارد کردند.

در ادامه این بیانیه ذکر شده است: اوج این حرکت‌ها در عاشورا 1388 بود که در آن روز شاهد رفتارهای حرمت‌شکن و خشونت‌آمیز و بی‌احترامی به شعائر اسلامی و عزاداری حسینی «ع» بودیم و همین توهین موجب شد تا مردم شریف و انقلابی ایران در صفوف وحدت‌بخش در 9 دی طومار حیات فتنه‌های خارجی را در هم بپیچند و امید دشمنان انقلاب را به یاس و ناامیدی تبدیل کنند. در آن روز مردم صرفنظر از گرایش‌ها، سلایق و عقاید متنوع سیاسی خود در صفی واحد علیه فتنه‌گران و توهین‌کنندگان به عاشورای حسینی (ع) قیام کردند و این روز را به یکی از روزهای به‌یادماندنی تاریخ انقلاب اسلامی بدل کردند.

در بخش دیگری از بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است: امسال ملت ما در حالی دهمین سالگرد نهم دی را گرامی می‌دارد که چندی پیش بازهم در مقابل یکی از فتنه‌های بزرگ که توسط دشمنان طراحی شده بود، مقتدرانه ظاهر شد و از میدان امتحان دیگری سربلند بیرون آمد. دشمنان ملت ما که به حول و قوه الهی تاکنون در تمام توطئه‌های سیاسی و امنیتی خود شکست‌خورده‌اند، هم‌اکنون برای مقابله با ملت ایران، نبرد را به میدان اقتصاد کشانده‌اند و با تحریم‌های ظالمانه خود می‌خواهند انتقام چهار دهه مقاومت غیورانه را از ملت ما بگیرند.

در ادامه این بیانیه آمده است: امروز با گذشت 10 سال از حماسه نهم دی و درحالی‌که هنوز دشمنان مشغول فتنه‌انگیزی هستند، باید استفاده و بهره‌گیری از درس‌های به‌دست‌آمده از حماسه نهم دی را جدی تلقی کنیم که بعضی از درس‌ها و عبرت‌های نهم دی به شرح زیر است؛ پیروی از ولایت‌ فقیه و رهبری حکیم و الهی: ولایت‌فقیه ستون اصلی خیمه انقلاب و مظهر وحدت ملی ملت شریف ایران است و البته عامل کانونی سلامت و سعادت ملت شریف ایران و میراث ارزشمند قانون اساسی جمهوری اسلامی و به حق میراث گران‌قدر انقلاب اسلامی ایران است که باید با همه وجود این اصل و ارزش بزرگ را پاسداری کرد.

در بخش دیگری از بیانیه ذکر شده است: محترم شمردن قانون: فتنه 88 نتیجه مستقیم تخطی عده‌ای قانون‌شکن از موازین قانونی کشور و عدم پذیرش حکم نهادهای قانونی بود و برای جلوگیری از تکرار این واقعه ناگوار، همه آحاد جامعه باید حکم نهادهای قانونی را محترم بدانند و اعتراضات خود را از مجرای قانونی و با روش قانونی منعکس کنند. احترام به قانون اساسی و احترام به ملت شریف ایران با تنوع‌های فرهنگی، قومی و زبانی، سرمایه مهم برای حفاظت از تمامیت جمهوری اسلامی ایران، سلامت و تعالی جامعه و ارتقای جایگاه ملت شریف ایران است. در واقع قانون اساسی منشور و پیمان ماندگار ملت شریف جمهوری اسلامی ایران است که محصول نگاه مردم‌سالاری در ایران بوده است.

در ادامه این بیانیه تأکید شده است: مرزبندی با دشمنان انقلاب اسلامی: در جریان فتنه 88 همه شاهد بودند که دشمنان ملت ایران چگونه به جشن و پایکوبی پرداختند و به خیال باطل خود بر طبل پایان انقلاب اسلامی می‌کوبیدند؛ بنابراین همه گروه‌ها و جریانات سیاسی باید مواظب و مراقب باشند که در جریان رقابت‌های سیاسی به‌گونه‌ای رفتار نکنند که موجب طمع دشمنان شود.

در بخش پایانی بیانیه خاطرنشان شده است: رعایت اخلاق در رقابت‌های سیاسی: اگر اخلاق در رقابت‌های سیاسی محترم شمرده نشود متضرر تخطی از اخلاق کل ملت خواهد بود. دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن گرامیداشت نهم دی «روز بصیرت و تجدید میثاق با ولایت» همه آحاد ملت شریف و عزیز ایران اسلامی و به‌ویژه نخبگان حوزوی و دانشگاهی را به بازخوانی مجدد ابعاد مختلف حماسه نهم دی به‌منظور استفاده از این تجربه ارزشمند در مسیر آینده انقلاب اسلامی فرا می‌خواند و تأکید می‌کند همدلی و وحدت همه ملت شریف ایران و پیروی از رهبری حکیم و دوراندیش انقلاب اسلامی و تقویت سرمایه اجتماعی ایران، مهم‌ترین عامل تقویت جامعه اسلامی و انقلابی ایران و حرکت به سمت استقرار جامعه اسلامی خواهد بود و امروز از هر گذشته انقلاب اسلامی ایران به تلاش و کوشش علمی و تخصصی و تقویت فرهنگ اسلامی-ایرانی بیشتر نیازمندیم. به‌طور حتم یاری خداوند شامل حال مؤمنان خواهد بود و این یک نوید الهی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056846

وب گردی

وب گردی