دوره‌‌‌‌‌‌‌های مهارت‌‌‌‌آموزی سنگ‌‌‌‌تراشی در واحد زاهدان برگزار می‌‌‌‌‌‌‌شود

رئیس مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان‌و‌بلوچستان از برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی در حوزه معدن و زمین‌شناسی خبر داد.

کاظم شعبانی گورجی رئیس مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فعالیت‌های مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی واحد زاهدان گفت: در آزمایشگاه‌ها به دنبال دو موضوع هستیم؛ انعقاد قراردادهای برون دانشگاهی در حوزه خدمات آزمایشگاهی اولین اقدامی است که در این حوزه دنبال می‌شود. این موضوع مستلزم آن است که برای برخی از آزمایشگاه‌های خود مجوز استاندارد را از سازمان استاندارد کشور دریافت کنیم. هفته گذشته قرار داد مشاوره با یک شرکت مشاوره در حوزه مواد غذایی در همین راستا منعقد شد.

او اضافه کرد: از مرز پاکستان (میرجاوه) یک سری مواد غذایی مانند برنج، چایی و ... وارد کشور می‌شود که این مواد نیاز به آنالیزهایی دارد. نمونه این مواد از گمرک به آزمایشگاه‌ها فرستاده شده و آزمایشگاه‌ها آن‌ها را آنالیز کرده و نتیجه را اعلام می‌کنند و در نهایت کالا از گمرک ترخیص می‌شود.

رئیس مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: درصدد هستیم تا آخر سال استاندارد در حوزه مواد غذایی را دریافت کنیم تا بتوانیم کارهای آزمایشگاهی خارج از دانشگاه را در قالب قراردادهای برون دانشگاهی انجام دهیم؛ موضوعی که منجر به درآمدهای غیر شهریه‌ای برای دانشگاه خواهد شد.

او درباره دیگر فعالیت‌های مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان گفت: یکی دیگر از فعالیت‌های ما ارائه خدمت به اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی است. در حال حاضر ارائه خدمات به دانشجویان را در قالب آیین نامه‌های سامانه ساها در دستور کار داریم. یکی دیگر از حوزه فعالیت‌های این مرکز در بخش آموزش است؛ درصددیم تا بتوانیم دوره‌های آموزشی تخصصی برای دانشجویان و عموم مردم را برگزار کنیم.

شعبانی گورجی تصریح کرد: دستگاهی در مرکز خدمات آزمایشگاهی واحد زاهدان با عنوان دستگاه جاذب اتمی وجود دارد؛ درصددیم برای استفاده بهتر از این امکانات، دوره‌هایی در این خصوص برگزار کرده و نحوه کار با دستگاه جذب اتمی را آموزش دهیم. در این حوزه هم به دنبال درآمدزایی برای دانشگاه هستیم.

او تصریح کرد: مهارت آموزی به دانشجویان در قالب طرح‌های برون دانشگاهی و درون دانشگاهی را نیز در دستور کار داریم. به طور مثال اگر دانشجویان بخواهند نحوه کار با دستگاه جذب اتمی را یاد بگیرند باید به یک شهر دیگر سفر کرده و هزینه‌هایی را متحمل شوند؛ اما در واحد زاهدان این امکان را فراهم کردیم تا در داخل واحد مهارت های لازم را کسب کنند.

رئیس مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: در حال حاضر، کارگاهی تحت عنوان کارگاه تهیه مقاطع نازک سنگ در دانشگاه سیستان و بلوچستان وجود دارد که در حوزه معدن و زمین شناسی است؛ در این کارگاه از نمونه‌های سنگی مختلف مقاطع نازک-صیقلی و صیقلی تهیه می‌شود. دانشجویان می‌توانند در این کارگاه حضور پیدا کرده و مهارت آموزی کنند.

او گفت: کارگاه تراش سنگ های تزیینی و گوهرها در واحد زاهدان وجود دارد که دانشجویان می‌توانند در این دوره نیز شرکت کرده، آموزش دیده و مهارت های لازم را کسب کرده و وارد بازار کار شوند. در حوزه تراشکاری نیز دستگاه‌های تراشکاری و فرز را در اختیار داریم و دوره های آموزشی تراشکاری برای دانشجویان برگزار می‌شود.

شعبانی گورجی در پایان با بیان اینکه برای برگزاری دوره‌های جوشکاری و تراشکاری با آموزش و پرورش استان قراردادی منعقد شده است، اضافه کرد: در این دوره ها آموزش به دانش آموزان در دستور کار است و قابلیت لازم برای دانشجویان نیز وجود دارد. ایجاد کارگاه ساخت و تراش سنگ‌های قیمتی و جواهرات، فرصتی برای مهارت آموزی به جوانان و ایجاد بازارکار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056847

وب گردی

وب گردی