مروری بر کتابی که حکایت‌های عجیبی دارد/ رهبر انقلاب شب قدر کجا می‌روند؟

کتاب «مسیح در شب قدر» روایت‌هایی در خود دارد که شاید در اولین برخورد خواننده آنها را باور نکند؛ ولی ویژگی این کتاب در همین باورناپذیری آنها است.

به گزارش خبرنگار کتاب گروه فرهنگی ایسکانیوز، «مردم دشمن آنند که نمی‌دانند» این سخن از مولای متقیان علی(ع) گنجینه‌ای بی‌پایان از حکمت است که هرقدر در بحر آن می‌روی به عمق آن نمی‌رسی و باید بیشتر تلاش کنی. به راستی همینطور است که ما با چیزهایی که نمی‌دانیم بیشتر دشمنی می‌کنیم؛ زیرا گمان می‌کنیم آنچه نزد ماست حقیقت است و جز این وجود ندارد. شناخت ما از اطراف و اکناف هم به همین شکل است و فکر می‌کنیم تمام آن چیزی که در دایره شناخت ما است اصالت دارد و باقی اصل نیستند. برای مثال در زمینه دفاع مقدس ما گمان می‌کنیم به قدر کافی شناخت داریم ولی کافی است با کتاب‌ها یا فیلم‌های مستند موجود در این حوزه بیشتر روبه‌رو شویم تا به عمق موضوع پی ببریم. به عبارتی ساختار ذهن ما محصول آن چیزی است که رسانه‌ها درباره‌‌اش حرف زده‌اند و ما چیزی بیش از آن نمی‌دانیم و همین میزان را مساوی با تمام حقیقت می‌دانیم؛ در صورتی که اگر در موضوع جنگ تحمیلی دقیق شویم با تصاویر و واقعیت‌هایی روبه‌رو می‌شویم که در اولین برخورد باورپذیر نیست. همین چندی قبل بود که در یکی از قسمت‌های برنامه تلویزیونی «خندوانه» مادری شهید شرکت کرد و وقتی صحبت‌ها جلو رفت روشن شد که او بر آیین زرتشت است. زنی زرتشتی مادر یک شهید بود؛ شهید زرتشتی! احتمالا اول باورمان نشده ولی وقتی کتاب خاطرات خود و پسرش را معرفی کرد و بخشی از روزهای زندگی‌اش را نیز مرور کرد، همه پذیرفتیم که این مادر یک شهید زرتشتی است که در جبهه‌ها حاضر بوده و برای دفاع از خاک وطن از جان مایه گذاشته است.

کتاب «مسیح در شب قدر» هم یکی از همین کتاب‌ها است که روایت‌های آن شاید در ابتدا باورپذیر نباشد؛ ولی وقتی با کثرت آنها روبه‌رو می‌شویم، می‌پذیریم که نه‌تنها واقعی است بلکه در زمانه ما اتفاق افتاده است. خانواده شهدای ارمنی و آشوری که در سال‌های جنگ تحمیلی فرزند یا همسرشان را در مسیر دفاع از میهن تقدیم کرد‌ه‌اند در همین نزدیکی زندگی می‌کنند و در این کتاب شاهد روایتی هستیم که نشان می‌دهد رهبر انقلاب در ایام سال نو میلادی به دیدار این خانواده‌ها می‌رود تا هم از احوال آنها با خبر شود و هم به شهیدان آنها ادای احترام کند. هم دیدارها و هم اینکه برای مثال خانواده‌ای دو شهید تقدیم انقلاب کرده باشد هر دو از مواردی است که باور کردن آنها به آسانی روی نمی‌دهد!

«زمستان سردی است، برف و یخ خیابان‌ها را پوشانده؛ اما گرمای ماه رمضان به اوج رسیده‌ است. شب‌های نوزدهم و بیست‌ویکم گذشته و امشب شب بیست‌وسوم است؛ شبی که احتمال قدر بودنش، از دو شب قبل هم بیشتر است. پس برای هر مسلمانی، امشب باید مهم‌ترین شب سال باشد. با ارزش‌ترین ماه سال، ماه رمضان و بالاترین شب ماه رمضان، شب قدر است. شبی که سرنوشت سال آینده‌ی تمام انسان‌ها در آن نوشته می‌شود. این شب‌ها رنگ و بوی عزا هم دارند. این پنجمین شب است که بر مصیبت حضرت علی(ع) اشک می‌ریزیم. به امشب امید بسته‌ام و برنامه چیده‌ام و زمان‌بندی کرده‌ام؛ بسیار اعمال، آداب و خواسته دارم... باز هم با خود می‌اندیشم که رهبرمان کدام عمل را برای تقرب به خدا مناسب‌تر یافته‌اند؟ در همین فکرها هستم که صدای تلفن بلند می‌شود. از دفتر است، گفته می‌شود که امشب برنامه‌ی رفتن به منازل خانواده‌ی شهدا داریم. عجب! امشب؟! با دلخوری و ناراحتی از این فرصت‌سوزی، خودم را به دفتر می‌رسانم. با دیدن فضای عزادار شهر و مردمی که به سمت مسجد حرکت می‌کنند، ناراحتی‌ام بیشتر شده؛ آقا را که می‌بینم و سلام می‌کنم همه این فکرها از ذهنم کنار می‌رود... .

پشت سر آقا از پله‌های خانه بالا می‌رویم، متوجه می‌شویم این خانواده دو شهید دارد؛ هم پسر و هم پدر...»

زبان داستانی نکته مهمی است که این کتاب را برای هر خواننده‌ای جذاب می‌کند. همراه شدن با رهبر انقلاب در دیدار از خانواده شهدای مسیحی اتفاقی است که شاید جز در این کتاب دیگر تکرار نشود و فرصت هم‌نشینی با رهبر انقلاب و گپ و گفت ایشان با خانواده شهدای غیرمسلمان فراهم نشود.

این کتاب از این حیث که دیدارها با خانواده‌هایی غیرمسلمان است، اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا سلوک رهبر انقلاب در دیدار با این خانواده‌ها و نشست و برخاست و هم‌سفره شدن با آن‌ها و خوردن چای و میوه و شیرینی در منازل آنها درس‌های بسیاری دارد که برای اهل دقت می‌تواند حاوی معانی بسیاری باشد. بهت‌زدگی میزبان از حضور شخص اول کشور در خانه‌شان از تصاویر مهمی است که در این کتاب خواننده با آن روبه‌رو می‌شود. همچنین سادگی دیدارها و نداشتن تشریفات از جمله اتفاقاتی است که در این دیدارها توجه خواننده را به خود جلب می‌کند.

بیست و سه روایت مستند با لحن داستانی در این کتاب کنار هم قرار گرفته است و هر روایت در بافتار متن کارکرد ویژه‌ای دارد. این کتاب دومین عنوان از مجموعه «خورشید در مهبط ملائکة ا...» است که در این مجموعه روایت دیدار رهبر انقلاب از خانواده شهدا بازگو شده است.

نکته‌ای که درباره این کتاب و ناشر آن باید مطرح کرد این است که با وجود گذشت ۵ سال از انتشار این کتاب قیمت این کتاب بدون تغییر مانده و ناشر با وجود افزایش قیمت کاغذ و حواشی مختلف تلاش کرده آن را با همان قیمت سال ۹۳ که چاپ اول آن روانه بازار شده بود، به مخاطبان عرضه کند که این می‌تواند امتیازی مهم برای این کتاب باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056857

وب گردی

وب گردی