تولید فیلتر هوای خودرو به کمک فناوری نانو/ انحصار طلبی در صنعت خودروسازی، مانع تجاری سازی محصول شده است

با وجود اینکه یک شرکت دانش بنیان بعد از سال‌ها تلاش موفق به تولید فیلترهای هوا نانو خودرو کرده است؛ اما متاسفانه به دلیل انحصاری که در بخش خودروسازی ایران وجود دارد این موفقیت مورد استقبال ارگان‌های زیربط قرار نگرفت.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، حبیبه رحیمیان؛ امروزه دانش و فناوری در حال ارتقا و توسعه است تا جاییکه محصولات دانش‌بنیان جایگزین محصولات قدیمی شده‌ به طوری که استفاده از فناوری نانو روشی کارآمد کاهش آلاینده و حفظ محیط زیست است.می توان یادآور شد که تولید با فناوری نانو در قطعات خودرو آغاز شده و ایران نیز مدت‌ها است در این زمینه فعالیت می‌کند.

یکی از بخش‌های ارزآور برای کشور تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان است که در همه جای دنیا هم بازار دارد. البته با توجه به اینکه کشور در این زمینه هنوز به تولید با تیراژ بالا دست نیافته است پوشش بازار داخل در اولویت قرار دارد.

اگر فعالان حوزه قطعات خودرو بتوانند تولید خود را بر مبنای دانش‌بنیان‌ها قرار دهند می‌توانند سهم مناسبی در بازارهای منطقه و جهانی داشته باشند.

در همین راستا عطا اکبری مدیر عامل شرکت یک شرکت نانویی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به اینکه فناوری نانو در صنعت در خودروسازی، صنعت، پزشکی و لوازم خانگی کاربرد دارد، اظهار کرد:این شرکت توانسته طی 4سال به فناوری تولید فیلترنانویی برای خودرو دست یابد که گونه‌ای که اکنون در این حوزه به تولید انبوه رسیده است و محصولات تولیدی این شرکت وارد باز ار شده است.

وی با تأکید براین که هم اکنون 70 تا 80 درصد فیلتر خودروها توسط این شرکت تامین می‌شود گفت: در تلاش هستیم با توسعه محصولات تولید 95 درصد نیاز خودروهای داخلی را تامین کنیم و این امر مهم به واسطه عدم واردات در کشور محقق شده است.

اکبری در خصوص فیلترهای نانویی افزود: یک فیلتر معمولی الیافی به هم چسبیده دارد که این الیاف مانع از ورود آلودگی به دستگاه‌ها می‌شود؛ فیلترهایی که در این شرکت به تولید رسیده متناسب با فناوری نانو به ثمر نشسته است تا کمتر آلودگی را بدون مقاومت و به میزان عبوردهی بالا به دستگاه وارد شود.

وی با بیان اینکه ذرات ریز معلق در هوا از فیلتر‌های معمولی عبور می‌کند، اما در فیلتر‌های نانویی به دام افتاده و هوای بسیار پاک تری به محفظه احتراق خودرو وارد می‌شود، گفت: این عمل موجب سوخت و ساز پاک‌تری شده، همچنین باعث کاهش مصرف سوخت، افزایش شتاب خودرو، محافظت از موتور خودرو و کاهش آلودگی محیط زیست و بنزین خودرو می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: نسل جدید فیلترهای خودرویی دنیا به واسطه تکنولوژی نانویی در دست اجراست و این نسل جدید هم مدام به روز می شود. می‌توان گفت در این عرصه شرکت‌های انگشت شماری کار می کنند.

اکبری اضافه کرد: تقریبا در حال حاضر 70 درصد خودروهای داخلی و خارجی مجهز به فیلترهای نانویی هستند. منتها با آنالیزهای انجام شده از اگزو خودرو شاهد کاهش 35 درصدی آلودگی محیط زیستی هستیم.

وی تصریح کرد: . تلاشمان بر این بود که با حمایت دولت در خودروهای دولتی که توسط وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها و بدنه دولت در تردد است از فیلترهای نانویی استفاده کنند تا این امر موجب شود که به تدریج بدنه ایران خودرو، سایپا و .... نیز استقبال کنند، اما متاسفانه مشکلات دیگری در حال حاضر به وجود آمده است.

اکبری با بیان اینکه دلیل موافقت نکردن ارگان‌های مرتبط هنوز برای ما مشخص نشده است که چرا مسئولان از تولیدات استقبال نکردند گفت:

متاسفانه به دلیل انحصاری که در بخش خودروسازی ایران وجود دارد، از محصولات جدید و با کیفیت استقبال نمی‌شود. در سال اول فعالیت به دنبال یافتن بازار بین خودرو سازان بودیم چرا که در مقابل افزایش قیمت کمی که دارد، مزایای بسیار زیاد و پر اهمیتی برای خودرو ایجاد نمی‌کند و از لحاظ اقتصادی کاملا توجیه‌پذیر است چرا که هزینه را در کوتاه مدت جبران می‌کند. اما دریافتیم خودروسازان على‌رغم تلاش‌های ما و حمایت‌های ستاد نانو، با توجه به مافیای شکل گرفته علاقه‌ای به استفاده از محصولات تولیدی ما ندارند.

وی در ادامه گفت: یکسری فیلترهای نسل جدید خودرویی است که دقیقا در تاکسیرانی و ماشین‌های دولتی کاربرد دارد. درست است که قیمت این محصول 4تا5 درصد گرانتر است؛ اما عدد قابل توجهی نیست. همچنین قبلا واردات در این عرصه بیشتر بود اما اکنون به دلیل نقل و انتقال ارز به شدت کاهش یافته است و این موضوع می‌تواند بار مثبتی برای شرکت‌‎های تولیدی داخلی باشد.

اکبری افزود: این محصول قابل‌رقابت با نمونه مشابه خارجی آن است و علاوه بر این ازنظر قیمت نیز بسیار پایین‌تر از نمونه مشابه خارجی آن است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان، از عدم نیاز به مواد اولیه از خارج از کشور گفت و بیان کرد: پیش‌تر مواد اولیه برای ساخت این محصول از کشور چین وارد می‌شد که با شروع تحریم‌ها، تلاش‌هایی در داخل برای بومی‌سازی مواد اولیه صورت گرفت که خوشبختانه این موضوع تحقق یافت و هم‌اکنون با همکاری یک شرکت داخلی مواد اولیه در داخل کشور تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فیلترهای نانویی خودرو را در کشور مهندسی معکوس کردیم گفت: تولید کننده اولیه در این حوزه کشور آمریکا بوده است. خوشبختانه طی 5 سال گذشته ما به دانش تولید آن دست پیدا کردیم. همچنین توسعه و ارتقای کیفیت محصولات و پوشش کل بازار را در دستور کار داریم.

اکبری با بیان اینکه هم اکنون در این شرکت حدود 35 نفر به صورت مستقیم مشغول فعالیت هستند افزود: در تلاش هستیم که صادرات محصولات تولید خود را به کشورهای همسایه از جمله ترکیه، عراق و سوریه افزایش دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056860

وب گردی

وب گردی