مرکز توسعه هوانوردی عمومی با مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی راه‌‌‌‌‌‌‌‌اندازی می‌‌‌‌‌‌‌شود

مدیر فرودگاه اراک گفت: مرکز توسعه هوانوردی عمومی و شتاب‌‌‌‌دهنده فعالیت صنعت هوانوردی با مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی در استان مرکزی راه‌‌‌‌‌‌‌‌اندازی می‌شود.

رحیم حسینی نسب مدیر فرودگاه اراک در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره جزئیات تفاهم نامه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک با فرودگاه این شهر گفت: یک تفاهم‌نامه سه جانبه در سطح ملی بین سازمان هواپیمایی کشوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت فرودگاه‌ها و و ناوبری هواپیمایی ایران منعقد شده است. در این تفاهم‌نامه مقرر شد توسعه صنعت هوانوردی عمومی در کشور بومی شود؛ براساس این اتفاق که فرآیند اجرایی آن نیز در حال طی شدن است درخواستی را به کمیته‌های مشترکی که حاصل از این سه دستگاه ملی بود ارسال کردیم.

او ادامه داد: در این درخواست اجازه راه اندازی مرکز توسعه هوانوردی عمومی در استان مرکزی مطرح و مقرر شد این مرکز با قابلیت‌ها و زیرساخت‌هایی که استان مرکزی در اختیار دارد راه اندازی شود.

حسینی نسب تاکید کرد: مرکز توسعه هوانوردی عمومی در سه بخش آموزش، یعنی آموزش صنعت هوانوردی عمومی، ساخت قطعات و اشیای پرنده و ساخت و تعمیرات دستگاه های مرتبط هوانوردی فعالیت خواهد داشت. زیرساخت‌های مورد نیاز این مرکز در استان مرکزی آماده است؛ این زیرساخت‌ها عبارتند از بحث آموزش زمینی و در اختیار داشتن یک فرودگاه و فضای آموزشی، بنابراین ظرفیت مناسب دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک و فرودگاه اراک برای راه اندازی این مرکز در نظر گرفته شد.

مدیر فرودگاه اراک با بیان اینکه فرودگاه اراک نیز یکی از بهترین فرودگاه‌ها برای آموزش هوانوردی و پروازها است گفت: بحث دیگر در خصوص ورود صنعت است؛ از آن جایی که صنعت زیرساخت هوانوردی عمومی، نیازمند ساخت قطعات و ساخت اشیاء پرنده با مواد اولیه آلومینیوم و صنایع جانبی است، با این تفکر به این سمت حرکت کردیم که مرکز توسعه هوانوردی عمومی را در استان مرکزی و شهر اراک راه اندازی کنیم، چرا که استان مرکزی ظرفیت‌های خوبی در زمینه مواد اولیه و صنایع جانبی دارد.

او با بیان این که چند ماه پیش مقدمات راه اندازی این مرکز فراهم شد تا دبیرخانه مشترکی بین فرودگاه اراک و دانشگاه آزاد اسلامی اراک تشکیل شود اضافه کرد: این دبیرخانه مسئول پیگیری کارهای افتتاحیه این مرکز خواهد بود. حدود شش ماه است که این کار آغاز شده و پیگیری‌های لازم نیز در حال انجام است تا به زودی این مرکز راه‌اندازی شود.

حسینی نسب درباره اقدامات انجام شده برای راه اندازی مرکز توسعه هوانوردی عمومی اراک گفت: در این راستا سند همکاری دو جانبه بین فرودگاه اراک و دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک منعقد و پیش نویس این سند به امضای دوطرف رسیده است. این سند، سند حاکمیتی مرکز است اما در بحث اجرا بخش خصوصی ورود پیدا کرده و از پتانسیل دولتی، حاکمیتی و قانونی این مرکز استفاده می‌کند.

او با تاکید بر این که فرآیند تعریف شده کارها را تسهیل و شتاب دهنده می‌شود ادامه داد: به عبارتی مرکز توسعه هوانوردی عمومی شتاب دهنده فعالیت صنعت هوانوردی عمومی در استان مرکزی می‌شود. مجموعه‌ای که بخواهد در این مرکز فعالیت کند چه در بحث آموزش صنعت هوانوردی، چه در بحث ساخت و چه بحث ایده پردازی برای اینکه از فرصت‌های قانونی استفاده کنند زیر چتر این مرکز توسعه هوانوردی قرار خواهند گرفت.

مدیر فرودگاه اراک توضیح داد: این مرکز، مجوز فعالیت از ۳ سه شاخه سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری را در اختیار دارد. این سه مرکز از چتر حمایتی مرکز توسعه هوانوردی استفاده کرده و فعالیت‌های خود را شتاب می‌دهند. در نهایت با حداقل مجوزها فعالیت ها سرعت گرفته و باعث می شود بحث آموزش بتواند سرعت حداکثری پیدا کند.

او با بیان این که در بحث آموزش، دانشجویان داخلی پوشش داده می‌شوند تصریح کرد: این مرکز می‌تواند دانشجویان خارجی را برای آموزش پذیرش کند.

حسینی نسب گفت: فرودگاه اراک و دانشگاه آزاد اسلامی شاخه‌های حاکمیت این موضوع هستند و بخش اجرایی به بخش خصوصی و افراد حقیقی و حقوقی باز می‌گردد؛ به طور مثال برخی از دانشجویان ممکن است ایده ای برای انجام یک فعالیت در صنعت هوانوردی داشته باشند و بخواهند در صنعت هوانوردی ایده خود را به اجرا برسانند. چنین دانشجویی زیر چتر حمایت مرکز توسعه هوانوردی عمومی قرار گرفته و از پتانسیل‌های قانونی و مجوزهای مربوطه این مرکز برای شتابدهی به ایده خود استفاده کند.

او با تاکید بر این که این فرد می‌تواند یک شرکت دانش بنیان، یک صنعت یا یک بخش خصوصی خدماتی و یا تولیدی باشد اظهار کرد: با راه‌اندازی این مرکز رشته‌هایی نیز در بخش آموزش خلبانی، مهمانداری، خدمات فرودگاهی و ... راه اندازی می‌شود. در واقع این مرکز باعث اشتغال جوانان استان در صنعت هوانوردی خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056867

وب گردی

وب گردی