فشار اقتصادی پاشنه آشیل کشور است/ 9 دی امنیت ملی را برای مردم ایران تأمین کرد

دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: واقعه 9 دی در عرصه داخلی به نماد عزت و اقتدار نظام تبدیل شد و عمق بصیرت مردم را نشان داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فتنه‌های سیاسی و اقتصادی ایران هر کدام پشت‌پرده‌های زیادی دارند که با افشا شدن آنها دست خائنان داخلی و دشمنان خارجی معلوم خواهد شد؛ اما کم نبوده‌اند حرکت‌های مردمی که توانسته از نفوذ دشمن جلوگیری کند و ضامن بقای امنیت کشور شود.

واقعه 9 دی از جنس همین وقایع مردمی است؛ واقعه‌ای که در سال 1388 مهر باطلی بر 8 ماه آشوب و اغتشاش در کشور زد. 9 دی زمانی به وجود آمد که حرمت سیدالشهدا (ع) توسط عده‌ای در روز عاشورا شکسته شد. از آن پس مردم دین‌مدار کشور با برافراشتن پرچم‌های حسینی به میدان آمدند و حمایت خود را از کیان اسلام اعلام کردند؛ اما این اقدام ریشه در عوامل مختلفی دارد که باید بازبینی شود. به همین دلیل در گفت‌و‌گویی با رضا قلعه‌نویی دبیر سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به واکاوی واقعه 9دی از منظر تحولات داخلی و خارجی پرداختیم. ماحصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

9 دی چه تأثیری بر کشور داشت؟

واقعه 9 دی در عرصه داخلی به نماد عزت و اقتدار نظام تبدیل شد و عمق بصیرت مردم را نشان داد که منجر به شکل‌گیری اتحاد ملی و انسجام اسلامی در کشور شد. 9 دی بسیج بصیرت آحاد مردم علیه استکبار جهانی بود و حضور پرشور مردم در 9 دی، امنیت ملی را برای ایران در عرصه بین‌الملل به وجود آورد. یکی از دکترین سیاست خارجی کشور، امنیت مردمی آن است که در سال 88 با حضور مردم در 9 دی تأمین شد.

سال 1388 بعد از 8 ماه فتنه و درگیری، نقشه دشمن برای مردم آشکار شد. البته هشدار در مورد این نقشه‌ها قبلاً تحت عنوان «نفوذ» توسط رهبر معظم انقلاب بیان شده بود. صحنه در 9 دی برای مردم به خوبی روشن شد و آنها نسبت به حقایق اوضاع اگاه شدند. مردم با اقدام خود تواستند نظام را از گزند بیگانگان حفظ کنند.

موج خروشان 9 دی بعد از هتاکی فتنه‌گران به امام حسین (ع) اتفاق افتاد. خراسان رضوی و گیلان جزو اولین استان‌های قیام‌کننده علیه هتاکان روز عاشورا در سال 88 بودند. با گذشت زمان، شهرهای بیشتری برای دفاع از مقدسات حسینی خروش کردند. چنین اقداماتی باعث حفظ انسجام کشور شد.

اقدامی که مردم در 9 دی 88 انجام دادند، باعث شکست تئوری‌های بنیاد سوروس (متعلق به جرج سوروس، سیاست‌مدار و سرمایه‌دار آمریکایی) در کشور شد. در واقع آمریکا با برنامه‌های خود به‌دنبال براندازی در ایران بود. طرح و برنامه انقلاب‌های رنگی که توسط آمریکا پشتیبانی می‌شد در کشورهای اروپایی عملیاتی شده بود. کشورهایی مانند گرجستان یا اوکراین جزو این کشورها بودند، به‌طور مثال در کشوری چون گرجستان، انقلاب رنگی اتفاق افتاد که منجر به روی کار آمدن دولت جدید شد. تمام انقلاب‌های رنگی با نماد خاصی کار خود را شروع می‌کنند. همچنین در این حرکت‌ها افرادی به دنبال نشاندن مهره‌های خود بر مسند قدرت هستند. منابع مالی آنها نیز به‌طور ویژه تأمین می‌شود. با این اوصاف باید گفت آمریکا در ایران نیز به دنبال براندازی بود که البته موفق نشد. باید توجه داشت دشمنان با جدیت جنگ نرم علیه ایران را دنبال می‌کنند.

باید بین مردم و آشوبگران تفکیک قائل شد

9 دی چه نتیجه‌ای برای مردم داشت؟

مردم بعد از حوادث سال 1388 به این نکته پی بردند که دشمنان‌شان در پی براندازی نظام ایران هستند. فتنه 88 ضربه اساسی به حماسه 40 میلیونی مردم در انتخابات ریاست جمهوری همان سال زد. اقتصاد و عزت بین‌المللی ایران نیز از فتنه 88 خدشه‌دار شدند.

در واقع در عرصه بین‌الملل دچار مشکلاتی شدیم. می‌توان گفت مشکلات موجود در عرصه بین‌الملل و اقتصاد ایران، ریشه در حوادث 88 دارد. لازم به ذکر است شاخصه‌های اقتصادی در دهه اخیر به‌ویژه در دولت روحانی اوضاع خوبی ندارند.

فشار اقتصادی پاشنه آشیل کشور است. در فتنه اخیر که به خاطر گرانی بنزین اتفاق افتاد، دیدیم مردم مطالبات اقتصادی دارند و مشکلاتی وجود دارد که دولت به آنها نپرداخته است. سیاست‌های اقتصادی دولت منجر به شکل‌گیری اعتراض بین مردم می‌شود. راهپیمایی مردم برای پیگیری مطالبات اقتصادی است، نه اینکه بخواهند آشوب برپا کنند و باید بین مردم و آشوبگران تفکیک قائل شد.

ایران تهدید مهمی برای آمریکاست

آیا وضعیت بد اقتصادی کشور ریشه در حوادث 88 دارد؟

از سال 88 به این طرف بلوک‌بندی علیه ایران در سطح جهان ایجاد شد؛ اما قبل از آن باید گفت آمریکا با ایران تعارض هویتی دارد. آمریکا با ایران بر سر اقتصاد و نفت تعارض ندارد؛ بلکه ماهیت ایران نوع گفتمان را در سراسر جهان تغییر داده است، با این حال ایران در اسناد آمریکا یکی از تهدیدات مهم در عرصه بین‌المللی محسوب می‌شود؛ چون ایران در نگاه خود حمایت از مستضعفان و تشکیل امت واحده اسلامی را پیش رو دارد که از اهمیت فراوانی برخوردار است.

ایران از زمان انقلاب خود دوقطبی موجود در جهان را از بین برد؛ چون نگاه جدیدی به هویت کشورها داشت؛ اما اگر به حوادث سال 88 برگردیم، می‌بینیم از زمان فتنه 88 به بعد کشورهای زیادی با آمریکا علیه ایران متحد شدند. آمریکا نیز به دنبال رفع این تهدید رفت، به همین دلیل از برجام خارج شد تا منافع خود را حفظ کند و ایران را به حاشیه براند و با تحریم‌ بیشتر کشورمان را گوشه‌گیر کند؛ حتی حمایت امریکا از گروه‌های تجزیه‌طلب در ایران در همین راستاست. در واقع ایالات متحده به دنبال تضعیف جایگاه ایران است.

چرا برخی ایران را عامل ایجاد تنش در رابطه با آمریکا معرفی می‌کنند؟

یکی از سؤالات اصلی که باید در افکار عمومی مطرح شود این است که چرا آمریکا، ایران را تحریم می‎کند؟ در صورتی که ما عامل ایجاد تنش نیستیم و با کشورهای دیگر دنیا در حال تعامل هستیم. یکی از اصول ایران در روابط بین‌الملل بحث مسالمت‌آمیز بودن همکاری‌های دوجانبه است. ما با کشورهای زیادی همکاری داریم؛ اما این تعامل در رابطه با اروپا کمی تفاوت دارد. اروپا در مواجهه با آمریکا و ایران، آمریکا را برای داشتن ارتباط اقتصادی انتخاب می‌کند؛ زیرا اتحادیه اروپا با آمریکا تجارت کلانی ایجاد کرده است. برجام نیز قرار بود برای ما گشایش اقتصادی داشته باشد؛ اما اینطور نشد، بلکه آمریکا به راحتی از آن خروج کرد. البته هرکسی به غیر از دونالد ترامپ بود چنین سیاستی را در مواجهه با ایران پیش می‌گرفت.

اگر قدرت داخلی زیادی داشتیم در برجام بهتر عمل می‌کردیم

دولت ایران چه نگاهی به تعامل با غرب دارد؟

دولت از ابتدای روی کار آمدن خود با شعار همکاری و تعامل با غرب قدم بر عرصه سیاست گذاشت. دولت از فضای به وجود آمده نهایت استفاده را برد و وارد مذاکره با کشورهای دیگر برای حل مسائل هسته‌ای شد؛ اما نتوانست با این اقدام، مشکلات کشور را حل کند. حاصل تعامل دولت با غرب به برجامی منتهی شد که آمریکا خیلی راحت از آن خارج شد. ایران نتوانست از قدرت درونی خود در این عرصه بهره ببرد. ایران از نظر حقوقی به‌خوبی نتوانست در برجام خواسته‌های خود را محقق کند. نکته دیگر آنکه در نظام بین‌الملل داشتن قدرت مطرح است. برای داشتن چنین قدرتی در عرصه بین‌الملل باید قدرت داخلی کشور را بالا ببریم. اگر قدرت داخلی زیادی داشتیم در برجام بهتر عمل می‌کردیم و آمریکا فرصتی برای خروج از آن پیدا نمی‌کرد. باید گفت چارچوب روابط بین‌الملل بر اساس قدرت بسته شده است.

به طور مثال کشورهایی وجود دارند که بر سر منافع خود با یکدیگر درگیر جنگ اقتصادی هستند. در گوشه دیگر، کشورهایی که از نظر انرژی هسته‌ای قوی هستند بین یکدیگر امتیازاتی رد و بدل می‌کنند. نگاه کلان قدرت‌ها در جهان، روابط را شکل می دهد. با این اوصاف باید در برجام طوری معاهده را تنظیم می‌کردیم که آمریکا توان خروج از آن را به دست نمی‌آورد.

مکانیسم ماشه در برجام چه تأثیری روی تصمیمات مذاکره‌کنندگان ایران برای خروج از این معاهده داشته است؟

مکانیسم ماشه باعث شده خروج ایران از برجام سخت باشد. قرار بود گام چهارم در تعهدات برجامی آخرین گام باشد؛ اما نشد. دولت می‌خواهد از آخرین فرصت‌های خود در برجام استفاده و آن را حفظ کند.

واقعه‌ای مثل 9 دی چه اهمیتی برای کشور دارد؟

اسلام یکی از مهم‌ترین ارکان جمهوری اسلامی است، به همین دلیل می‌بینیم 9 دی بر بستر اتفاقی مذهبی شکل می‌گیرد. مردم در 9 دی رهبر معظم انقلاب را تنها نگذاشتند. ملت در 9 دی خروشیدند تا جواب دندان‌شکنی به اهانت‌های رخ داده در عاشورای آن سال بدهند.

باید صدای مردم شنیده شود

مسئولان در قبال مردم چه وظیفه‌ای دارند؟

ممکن است افرادی در انتخابات شعار دهند و رأی جمع کنند. معمولاً شعارهای زیادی داده می‌شود؛ اما نباید فراموش کرد مردم مشکلات اقتصادی زیادی دارند و باید صدای آنها شنیده شود. مسئولان باید به وعده‌های خود جامه عمل بپوشانند. اگر وعده‌های مسئولان اجرایی نشود از سرمایه اجتماعی دولت و نظام کاسته می‌شود. مطالبه‌گری مردم از دولت، اقتصادی است و باید مسئولان رسیدگی کنند. دولت باید توان خود را برای تأمین رفاه مردم بگذارد. از سال 1397 به این طرف با سیاست‌های دولت، طبقه متوسط در حال از بین رفتن است. باید مشکلات معیشتی حل شود. مسئولان باید با مردم صادق باشند و وعده توخالی ندهند و همچنین آنها را آماده تصمیمات خود کنند.

در پایان چه صحبتی دارید؟

تا زمانی که انقلاب به آرمان‌های خود پایبند است و تا زمانی که از مظلومان جهان حمایت می‌کند، این فتنه‌ها ممکن است باز هم اتفاق بیفتد. در واقع آمریکایی‌ها با حمایت از مهره‌های خود دوباره این فتنه ها را اجرا خواهند کرد. آرامش ایران در گرو هوشیاری و ولایتمداری مردم ایران است. آنها در برابر توطئه‌ها ایستادگی کرده‌اند. هوشیاری و ولایتمداری مردم، همبستگی و آرامش را برای ایران به ارمغان آورده و آنها بازهم در برابر توطئه‌ها می‌ایستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056880

وب گردی

وب گردی