روشن‌شدن ابعاد جدید تاثیر آلودگی هوا بر زنان

تحقیقات جدید نشان داده است که آلودگی هوا می‌تواند عملکرد چرخه قاعدگی در زنان را مختل کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان انستیتوی فرانسوی تحقیقات پزشکی «اینسرم»، ارتباط بالقوه‌ای بین قرار گرفتن در معرض ذرات آلوده هوا و طولانی‌تر شدن مرحله تشکیل فولیکول در چرخه قاعدگی مشاهده کرده‌اند.

در ژانویه سال 2018 یک مطالعه توسط محققان آمریکایی دانشگاه «بوستون» در ایالات متحده انجام شد که نشان داد آلودگی هوا می تواند چه تاثیری بر چرخه قاعدگی بگذارد.

اکنون تحقیقات جدید دانشمندان Inserm شواهد بیشتری در مورد این پدیده ارائه داده است.

«رمی سلاما» از انستیتوی علوم زیست پیشرفته دانشگاه «گرنوبل»، وظیفه نظارت بر تحقیقاتی را بر عهده داشت که به بررسی اثرات آلودگی محیط زیست بر زنان می پرداخت.

در این مطالعه از 184 زن که روش های پیشگیری از بارداری را استفاده نمی کردند، استفاده شد. شرکت‌کنندگان توافق کردند که حداقل هر روز نمونه ادرار جمع آوری کرده و به محققان اجازه دهند تا در مدت 30 روزه قبل از چرخه قاعدگی میزان مواجهه آنها با آلودگی را بررسی کنند.

سطح محیطی ذرات و آلودگی دی اکسید نیتروژن بر اساس آدرس خانه شرکت کنندگان و داده های ایستگاه های نظارت دائمی ایجاد شد.

دانشمندان همبستگی بین افزایش غلظت ذرات موجود در هوا و مدت زمان پیش بینی چرخه قاعدگی، موسوم به «مرحله فولیکول» (بر خلاف مرحله «لوتئال» که مربوط به پس از تخمک گذاری است) را مشاهده کردند.

محور «هیپوتالاموس- هیپوفیز- تخمدان »، زنجیره انتقال مغز از اطلاعات هورمونی بین هیپوتالاموس، غده هیپوفیز (غده زیر هیپوتالاموس) و تخمدان ها، تنظیم مناسب این مراحل را تضمین می کند.

این مطالعه نشان می دهد که مرحله آلودگی «فولیکولار» با سطح آلودگی افزایش می یابد.

در واقع ، هر 10 میکروگرم بر متر مکعب از غلظت ذرات موجود در هوا، طی یک دوره 30 روزه قبل از چرخه، با افزایش مدت زمان فولیکولار در حدود 0.7 روز یا فقط زیر یک روز همراه بوده است. از طرف دیگر ، هیچ تغییری در طول مدت مرحله لوتئال یا کل مدت زمان چرخه مشاهده نشد.

این نتایج با داده های بنیادی تری سازگار است که نشان می دهند آلودگی هوا می تواند محورهای کنترل‌کننده چرخه قاعدگی و هورمون‌های استرس مانند کورتیزول را مختل کرده و بر آن تأثیر بگذارد.

رمی سلاما در بیانیه مطبوعاتی منتشر شده در وب سایت اینسرم توضیح داد: با توجه به هزینه بالا و تلاش‌های بسیار سخت در انجام چنین مطالعاتی، احتمالاً مدتی طول خواهد کشید تا این فرضیه جدید با انجام مطالعات بر روی نمونه های جمعیتی بزرگتر رد و یا تأیید شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056987

وب گردی

وب گردی