مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 10 دی

«15 دی؛ اعلام نتایج اولیه آزمون استخدامی، زورآزمایی مجدد دانشجویان، قوانین وزارت علوم و شغل‌محور شدن رشته‌ها در دانشگاه‌ آزاد» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 10 دی به شرح زیر است:

رشته‌ها در دانشگاه‌آزاد شغل‌محور می‌شوند

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، نخستین همایش تخصصی «طرح تحول در علوم، مهندسی و کشاورزی» دانشگاه آزاد اسلامی روز گذشته با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، بیژن رنجبر قائم‌مقام رئیس دانشگاه، جواد علمایی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی و برخی معاونان و مسئولان سازمان مرکزی در هتل فرهیختگان برگزار شد.

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، برگزاری نشست‌های مشترک با کارخانه‌ها و مصرف‌کنندگان دانش را از دیگر برنامه‌های این دانشگاه عنوان کرد و گفت: «در این راستا طرح‌های خوبی در دانشگاه آزاد اسلامی استان‌های یزد و اصفهان همچون طرح «صدرا» (صنعت، دانشگاه، راه اشتغال) که توسط واحد نجف‌آباد پیگیری می‌شود، اجرایی شده تا بتوانیم آموزش مهندسی را در کشور اصلاح کنیم.»

او با بیان اینکه تربیت دو دسته مهندس مربوط به حوزه کسب‌وکار فناورمحور و نوآور و بدنه عمومی کشور در دستورکار دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد، اظهار کرد: «تاکید ما تخصصی کردن رشته‌ها، موضوع‌محور و شغل‌محور کردن آنهاست. به‌عنوان نمونه مهندسان عمران باید با تخصص‌های برج‌سازی، بیمارستان، ورزشگاه، دانشگاه و... آموزش ببینند تا بتوانیم در بستر اشتغال مهندس تربیت کنیم. برای تحقق این موضوع، به ایجاد دکتراهای تخصصی در رشته‌های مهندسی نیاز داریم.»

زورآزمایی مجدد دانشجویان و قوانین وزارت علوم

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، یکی از مشکلاتی که در مقطع تحصیلات تکمیلی وجود دارد، الزام دانشجویان به ذکر نام استادراهنمای خود به‌عنوان نویسنده اول و مسئول در مقالات خود است، این کار باعث می‌شد دانشجویان هم امتیاز کمتری نسبت به استاد خود دریافت کنند و هم مقاله‌ای که ممکن است به تنهایی آن را نوشته باشند را بالاجبار با استاد خود سهیم شوند. تولید مشارکتی مقاله توسط دانشجو و استاد که غالبا به نام استاد تمام می‌شود، در همین راستا ارزیابی شده و شاید همین امر این تصور را در دانشجویان ایجاد کرده است که دست‌کم درباره مقاله‌ای که از پایان‌نامه استخراج می‌شود، از «حق» خود دفاع کنند. هرچند کم و بیش اعتراضاتی در این مورد به گوش می‌رسید؛ اما در نهایت یکی از دانشجویان علامه طباطبایی در شکایتی به دیوان عدالت اداری خواهان حذف تبصره یک ماده 11 شیوه‌نامه نظارت بر اجرای دوره دکتری آموزشی– پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی مصوب 1394، مبنی‌بر درج شرط نویسنده مسئول بودن استادراهنما در مقالات علمی– پژوهشی مستخرج از رساله دکتری شد. اول مردادماه امسال بود که دیوان عدالت اداری حکم خود را مبنی‌بر این شکایت صادر و از این دانشجو حمایت کرد. براساس این حکم الزام دانشجو به درج نام استادراهنما به‌عنوان «نویسنده مسئول» مغایر قانون است؛ چراکه براساس قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان (اصلاحی ۱۳۸۹)، مقاله علمی-پژوهشی مستخرج از پایان‌نامه، اثر حقوقی مستقلی است که پدیدآورنده آن دانشجو است و مالک فکری آن محسوب می‌شود و استادراهنما صرفا وظیفه نظارت بر آن را دارد و طبق آن شیوه‌نامه نظارت بر اجرای دوره دکتری آموزشی-پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی بخشی را که ناظر بر شرط نویسنده مسئول بودن استادراهنما در مقالات علمی و پژوهشی مستخرج از رساله دکتری است، باطل کرد. در بخشی از رای دیوان عدالت اداری آمده است: «قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی مصوب 31/5/1396، در مقام بیان عمل مجرمانه تقلب در تهیه آثار علمی و مجازات آن بوده و به هیچ عنوان متضمن الزام و اجبار دانشجویان به ذکر نام استادراهنما به‌عنوان نویسنده مسئول در مقالات علمی– پژوهشی مستخرج از پایان‌نامه نبوده است.»

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 10 دی به شرح زیر است:

15 دی؛ اعلام نتایج اولیه آزمون استخدامی

حسین توکلی مشاورعالی سازمان سنجش آموزش کشور در این عنوان روزنامه آفرینش، زمان اعلام نتایج اولیه آزمون استخدامی را اعلام کرد و گفت: نتایج اولیه هفتمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور 15 دی اعلام می‌شود و داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان سنجش نتیجه آزمون خود را مشاهده کنند.وی افزود: البته این زمان برای اعلام نتایج تمام داوطلبان به جز داوطلبان آزمون استخدامی وزارت بهداشت است و نتایج آزمون داوطلبان وزارت بهداشت 22 دی اعلام خواهد شد.

هفتمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور در دو نوبت صبح و عصر روز پنجشنبه 30 آبان ماه 98 برگزار شد.

گرایش «آموزش فلسفه به کودکان و نوجوانان» به آزمون کارشناسی ارشد علوم تربیتی 99 افزوده شد

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، طبق اصلاحات دفترچه آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته­ گرایش «فلسفه تعلیم و تربیت گرایش آموزش فلسفه به کودکان و نوجوانان» با کد ضریب 2 به این آزمون افزوده شد. با انتشار اصلاحات دفترچه راهنمای آزمون کارشناسی ارشد سال 99 ضرایب و دروس برخی از رشته‌ها تغییر کرد.

مجموعه علوم تربیتی نیز یکی از رشته‌هایی است که دستخوش این تغییرات شد. در این گزارش قصد داریم تغییرات ضرایب و دروس رشته علوم تربیتی را برای کنکور 1399 نسبت به سال قبل مشخص کنیم تا داوطلبان بتوانند در صورت لزوم برنامه مطالعاتی خود را با این تغییرات ضرایب و دروس در مجموعه علوم تربیتی منطبق کنند.ارشد علوم تربیتی دارای 9 رشته و 4 گرایش است، این رشته گرایش‌ها برای آزمون ارشد 99 شامل؛ برنامه ریزی درسی، تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش «تعلیم و تربیت اسلامی»، آموزش و به‌سازی منابع انسانی، آموزش بزرگسالان، تحقیقات آموزشی، تکنولوژی آموزشی، مدیریت و برنامه ریزی آموزش عالی، علوم تربیتی «آموزش و پرورش تطبیقی، آموزش و پرورش ابتدایی، آموزش و پرورش پیش دبستانی» خواهد شد. همچنین با اصلاحات انجام شده در دفترچه آزمون کارشناسی ارشد سال 99 رشته­ گرایش «فلسفه تعلیم و تربیت گرایش آموزش فلسفه به کودکان و نوجوانان» با کد ضریب 2 نیز به این آزمون افزوده شده است.

عناوین دروس امتحانی نیز شامل: 1- زبان عمومی و تخصصی «انگلیسی، فرانسه» 2- آمار و روش‌های تحقیق در علوم تربیتی 3- روان شناسی تربیتی 4- روش‌ها و فنون تدریس 5- مبانی، اصول و فلسفه تعلیم و تربیت 6- مدیریت آموزشی 7- تکنولوژی آموزشی 8- سنجش و اندازه‌گیری در تعلیم و تربیت 9- مقدمات برنامه ریزی آموزشی و درسی 10- نظارت و راهنمایی 11- تعلیم و تربیت اسلامی 12- آموزش و پرورش تطبیقی 13- روانشناسی رشد می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057003

وب گردی

وب گردی