تولید ماده‌ای برای جذب لکه‌های نفتی در آب و خشکی

عضو هیئت علمی واحد مشهد گفت: دانشگاه برای انجام تحقیقات پژوهشی در زمینه تولید ماده جاذب آلاینده‌‌‌‌‌های نفتی، همکاری‌‌‌های لازم را داشته است؛ اما همچنان منتظر دریافت مجوز و حمایت از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد هستم.

فاطمه فراش بامحرم عضو هیئت علمی واحد مشهد در گفت‌‌و‌‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تولید ماده جاذب آلاینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نفتی و مراحل رسیدن به نمونه نهایی این محصول گفت: شروع فعالیت تولید ماده جاذب آلاینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نفتی از اردیبهشت سال گذشته با همکاری دو نفر از دانشجویان دکترای شیمی انجام شده است. در شهریور همان سال موفق به رونمایی این محصول شدیم که این ماده قادر به جذب لکه‌‌‌های نفتی هم در خشکی و هم در آب است.

وی تشریح کرد: ماده جاذب آلاینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نفتی به صورت پودر بوده که بسته به نیاز و درخواست مشتریان به شکل‌‌‌های مختلفی چون بوم و بالشتک ارائه کنیم. مجوزهای لازم برای تولید انبوه این محصول دریافت شده و با تایید و حمایت سازمان مرکزی این محصول وارد چرخه تولید و عرضه خواهد شد.

عضو هیئت علمی واحد مشهد درباره اثرگذاری تولید انبوه ماده جاذب آلاینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نفتی در خودکفایی کشور برای تامین این محصول خاطرنشان کرد: ماده جاذب آلاینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نفتی نمونه داخلی ندارد و از خارج کشور وارد می‌‌‌شود؛ اما نمونه‌‌‌ای که ما موفق به تولید آن شدیم نسبت به نمونه خارجی خود مزایای بسیاری دارد که قطعا با عرضه داخلی آن در کشور، علاوه بر خودکفایی و بی‌نیازی برای وارد کردن این محصول، می‌‌‌توانیم در زمینه صادرات آن هم به دیگر کشورها فعالیت داشته باشیم که منجر به درآمدزایی و ارزآوری برای ما خواهد شد.

فراش بامحرم یادآور شد: جدای از امکانات پژوهشی که دانشگاه در اختیار من گذاشت برای تامین هزینه‌‌های این پروژه، حدود 60 میلیون تومان هزینه کردم. بعد از راه‌‌‌اندازی خط تولید ماده جاذب آلاینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نفتی صفر تا صد مواد اولیه این محصول هم تولید داخل است.

وی درباره همکاری دانشگاه آزاد برای راه‌‌‌اندازی خط تولید ماده جاذب آلاینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نفتی اظهار کرد: دانشگاه برای انجام تحقیقات پژوهشی در زمینه تولید ماده جاذب آلاینده‌‌‌‌‌های نفتی، همکاری‌‌‌های لازم را داشته اما برای راه‌‌‌‌اندازی خط تولید این محصول که پیشنهادهای فراوانی هم از تولیدکنندگان داخلی و خارجی داشتم اما همچنان منتظر دریافت مجوز و حمایت از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد هستم که رسیدگی سریع‌‌تر به این امر نیازمند توجه مسئولان امر است.

عضو هیئت علمی واحد مشهد درباره کاربرد ماده جاذب نفتی در صنایع مختلف تصریح کرد: ماده جاذب آلاینده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نفتی در صنایع کشتیرانی و نفت کاربرد بسیاری دارد. در برخی از سازمان‌‌ها، مثل سازمان آب و زارت نیرو و ارگان‌‌‌هایی هم که شاید کاربرد این محصول متصور نباشد تقاضا برای دریافت این محصول وجود دارد.

فراش بامحرم درباره موانع پژوهش در کشور متذکر شد: نابسامانی، ناهماهنگی و نبود انسجام بین بخش‌‌‌های اقتصادی و ناچیز بودن بودجه‌‌ای که به امر پژوهش در کشورمان اختصاص داده شده از جمله موانعی هستند که به نابسامانی امر پژوهش در جامعه کمک می‌‌کند و باعث می شود توانایی‌‌ها و خلاقیت‌‌های مبتکران و کسانی که با علاقه به امر پژوهش می‌‌‌پردازند زایل شود. از طرفی سیستم متمرکز تصمیم‌‌‌گیری که همان ضعف مدیریت است از موانع دیگری بوده که سد راه پژوهش و تحقیق است. بدون تردید، فقدان بنیه مالی لازم برای تأمین هزینه اجرای برخی از پروژه‌‌‌ها و مقتضیات سیاسی و تمرکز در تصمیم‌‌‌گیری موجب تعویق طرح و یا عدم انجام آن می‌‌‌‌‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هر پژوهش به خلق اندیشه‌‌‌های تازه منتهی می‌‌‌شود و هر اندیشه تازه‌‌ای، منشأ طرح پرسش‌‌های نوینی است که انسان را به ارزیابی‌‌های بیشتر و جدی‌‌‌تر برمی‌‌‌انگیزد و زمینه‌‌ساز تحولات علمی، صنعتی و اجتماعی در هر جامعه‌‌ای می‌‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057027

وب گردی

وب گردی