به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از اداره کل روابط عمومی دانشگاه فنیوحرفهای، ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنیوحرفهای در اجلاس معاونان و کارگزاران فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنیوحرفهای که در دانشکده شریعتی تهران برگزاری شد، اظهار کرد: امیدوارم خروجی و دستاورد این اجلاس در ارتقای آموزشهای فنیوحرفهای موثر باشد و همه عزیزان بعد از پایان این اجلاس 2 روزه با دست پر به محیطهای کاری خود بازگردند و با جدیت و تلاش بیشتری در راستای ارتقای فعالیتهای فرهنگی و دانشجویی قدم بردارند.
وی ادامه داد: طی سالهای اخیر گفتمان اجتماعی خوبی در بین سیاستگذاران آموزشی و غیر آموزشی در خصوص ارتقای آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در کشور صورت پذیرفته و تأکید ویژه ای به گسترش فعالیت های دانشگاه فنیوحرفهای انجام شده است. متاسفانه در حال حاضر بودجه این مرکز علمی و مهارتی با استانداردها و شاخص های کیفی آموزش عالی کشور فاصله بسیار زیادی دارد. معتقدم توجه به آموزشهای فنیوحرفهای در جامعه باید از سد گفتمان خارج و به جنبههای عملیاتی پرداخته شود،در همین راستا لازم است حرفها به عمل تبدیل شود.
صالحی عمران بیان کرد: قرار نیست سیستمهای آموزشی به تنهایی تمام مشکلات اجتماعی و اقتصادی موجود در کشور را حل کنند و به دوش کشند. با عنایت به تجربیات بینالمللی، اگر میخواهیم مشکلات اشتغال و رشد اقتصادی کشور حل شود و اگر بر این باور هستیم که بایستی آموزش با اقتصاد گره بخورد، مطمئن باشید راه دیگری جز توجه جدی تر به آموزش های مهارتی نداریم و متغیرهای پیچیده و تعاملی زیادی در این بین هستند تا بتوانند در این امر کمک کنند؛ اما طبیعتاً سریعترین راه برای برقراری رابطه بین اقتصاد و آموزش توجه به آموزشهای فنیوحرفهای است.
رییس دانشگاه فنیوحرفهای گفت: وقتی نگاهی به لایحه بودجه میاندازیم و دانشگاه فنیوحرفهای را با بسیاری از دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مقایسه می کنیم، درمیابیم فاصله زیادی داریم و شاخص هایی که برای رشد بودجه دانشگاه فنیوحرفهای در نظر گرفته شده در مقایسه با آموزشهای نظری اختلاف زیادی دارد، بنابراین معتقدم با عنایت به تلاش های صورت گرفته، مسئولانی که بودجه در اختیار آنها قرار دارد باید از حرف به عمل روی بیاورند و نشان دهند باور قلبی و اعتقاد عملی به اعتلای آموزش های مهارتی دارند و برای ارتقای کمی و کیفی این نوع آموزشها سرمایه گذاری بیشتری انجام دهند.
وی با عنوان اینکه بسیار از شاخصهای بودجهای دانشگاه فنیوحرفهای با گذشت بیش از 8 سال از پیوستن این دانشگاه به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کماکان با شاخص آموزش و پرورش سنجیده می شود، تصریح کرد: طی روزهای اخیر جلسات متعددی با مقام عالی وزارت علوم و نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در خصوص بودجه دانشگاه داشتم و در این نشستها بودجه دانشگاه تشریح و عنوان شد اگر در جهت حل مشکلات اشغال جوانان به فعالیت این دانشگاه باور دارید بایستی توجه ویژه به مسائل بودجهای هم داشته باشید.
صالحی عمران با اشاره به دغدغههای بودجه دانشگاه فنیوحرفهای مخصوصا در مسایل فرهنگی و دانشجویی خطاب به معاونان حاضر در اجلاس اظهار کرد: وظیفه جذب بودجه با بنده و مدیرانم است و نمیخواهیم این مشکلات به مراکز تسری پیدا کند و شما عزیزان باید در کمال آرامش در مراکز به فعالیت های علمی و عملی خود ادامه دهید و نگذارید حتی آب در دل دانشجویی تکان بخورد؛ چرا که هویت وجودی و اصل اساسی شکل گیری دانشگاه همین دانشجویان هستند و اگر کار خوبی طی سال های اخیر صورت گرفته ناشی از فعالیت های کارکنان و دانشجویان در مراکز سراسر کشور بوده است و بارها گفتهام کار واقعی را مراکز انجام میدهند و ستاد مرکزی امر حمایت و پشتیبانی را انجام میدهد.
رئیس دانشگاه فنیوحرفهای با ابراز نگرانی از بودجه تخصیص داده شده به تغذیه دانشجویی گفت: در جدول بودجهای تغذیه دانشجویی دانشگاه فنیوحرفهای برای هر دانشجو 16450 ریال اختصاص یافته که با نگاه اجمالی به سایر دانشگاه با رقم هایی بین 70000 ریال تا 90000 ریال برای هر دانشجو برخورد میکنیم.
وی با انتقاد از اختصاص بودجه فرهنگی دانشگاه فنیوحرفهای در مقایسه با سایر دانشگاهها افزود: بودجهای که برای انجام فعالیتهای فرهنگی برای هر دانشجو در دانشگاه فنیوحرفهای تخصیص داده شده مبلغی در حدود 1/200/000ریال است و این رقم برای یک دانشجو در دانشگاه تهران 12/000/000ریال برآورد شده یعنی 10 برابر کمتر و سوالی که پیش میآید ایناست که با این اعداد ارقام میتوان مشکلات موجود فرهنگی در حیطه آموزشهای مهارتی را حل کرد؟
صالحی عمران با تأکید بر اینکه ما در دانشگاه فنیوحرفهای یک خانواده بزرگ هستیم و به هیچ وجه نا امید نیستیم و اطمینان داریم در همین شرایط هم اگر همدلی، اتحاد و هم فکری صورت بگیرد با توجه به انرژی و پتانسیل بالقوه که از همکاران سراغ دارم می توانیم از این برهه خارج شویم. همکاران در مراکز تابعه در میدان عمل حضور دارند پس تمام هم و غم ما در سازمان مرکزی ارتقای کمی و کیفی دانشکده هاست.
رییس دانشگاه فنیوحرفهای با عنوان اینکه یکی از دغدغه های بزرگ دانشگاه ارتقای خوابگاهها و سلف سرویسهای دانشجویی بوده که طی 2 سال اخیر اتفاقات کم نظیری در این حوزه رخ داده؛ گفت: باور ما بر این است آماده سازی جوانان برای حضور در بازار کار یک رشد تربیتی نیاز دارد. وقتی اصطلاح رشد تربیتی را در ادبیات آموزشی به کار میبریم یک بخش از آن به مهارتهایی مربوط است که در کارگاهها و کلاسها با دانشهای نظری و عملی جدید به دانشجویان داده میشود که به خروجی این اقدامات رشد عقلانی میگویند که باعث این خواهد شد دانشجو در بازار کارآینده به موفقیت برسد؛ ولی همه اینها به تنهایی کفایت نمیکند؛ چرا که آمادگیهای دیگری از جمله رشد عاطفی و اجتماعی نیاز است و این همان توجه به مسایل فرهنگی و تربیتی بوده که با توجه به بودجه بسیار پایین فرهنگی مغفول مانده است.
صالحی با تأکید بر اینکه تربیت یک امر تصادفی نیست، ادامه داد: برای رشد عاطفی و اجتماعی در بین دانشجویان باید در زمینههای مختلف از جمله ناهنجاریهای عاطفی مثل خشم، ترس، استرس، پرخاشگری و غیره به صورت عالمانه و عامدانه تفکر کنیم و برنامه داشته باشیم؛ چرا که دانشگاه کارخانه انسانسازی بوده و نقش دانشگاه فنیوحرفهای آماده سازی جوانان برای حضور در جامعه و بازار کار است و این کار مهم درحوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی دسته بندی میشود.
وی در پایان بر لزوم توجه به فعالیت های تربیت بدنی و جسمانی تأکید و خاطر نشان کرد: اگر کوچکترین اختلالی در رشد جسمانی و ناتوانی جسمی دانشجویان وجود داشته باشد، بهشدت در بهرهوری و آینده فعالیت در بازار کار خودش را نشان خواهد داد؛ به همین منظور باید در این زمینه هم برنامهریزی مستمری صورت گیرد.
انتهای پیام/