جذاب‌ترین دستاوردهای پزشکی سال 2019

علم پزشکی در سال 2019 شاهد پیشرفت‌های زیادی بوده که برخی از آن‌ها امید زندگی را برای بیماران به ارمغان آورده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، انتخاب این که کدام دستاورد در زمینه پزشکی و بهداشت مهم ترین دستاورد سال بوده کمی سخت است اما اگر در بین آن‌ها بخواهیم برخی از یافته‌های برجسته را انتخاب کنیم، می‌توان موارد زیر را نام برد:

بیماری‌های گره خورده به کشیدن سیگار الکتریکی همه گیر شد

از اواسط ماه آگوست دو هزار و 506 مورد آسیب ریه و 54 مرگ و میر ناشی از سیگار الکتریکی گزارش شده است. بیشتر این افراد سالم و در اواخر نوجوانی بودند که پس از استفاده از دستگاه برای استنشاق نیکوتین، تتراهیدروکانابینول آن‌ها کاهش یافت.

دانشمندان اعلام کردند که افزودنی ساخته شده با روغن ویتامین E علت آن است و به همین دلیل بسیاری از شهرها ممنوعیت خود را عمدتا بر روی سیگارهای الکترونیکی طعم دهنده وضع کرده اند.

درمان H.I.V در موارد نادر ممکن است

محققان 12 سال بعد از این که اولین نفر از ویروس H.I.V. (ویروسی که باعث ایدز می شود) بهبود یافت بیمار دوم را درمان کردند. این موفقیت غافلگیرکننده نشان داد که بالاخره درمانی برای H.I.V. وجود خواهد داشت.

جلوگیری از ابتلا به ویروس H.I.V با چالش‌هایی رو‌به‌رو شد

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها اعلام کرد مردانی که در معرض خطر بالای H.I.V قرار دارند از هر سه نفر یک تن برای جلوگیری از انتقال ویروس از دارو استفاده می‌کنند. یکی از دلایل اصلی مربوط به هزینه است. در ایالات متحده به رغم کمک مالی که دولت به شرکت‌های داروسازی کرد فقط یک پنجم از نیازهای آنان پاسخ داده شد.

میکروب های مقاوم به دارو یکی از تهدیدات جدید سلامتی خواهد بود

همه نوع میکروب‌مقاوم به دارو در محیط های بیمارستان و خانه‌های سالمندان وجود دارند. طی پنج سال گذشته قارچ Candida auris نزدیک به 800 نفر را آلوده و یک مرکز پزشکی معتبر بریتانیا را مجبور به تعطیل کردن بخش مراقبت‌های ویژه کرد.

دانشمندان درمان جدیدی را برای سل کشف کردند

محققان در سال 2006 دریافتند که سل به دلیل مقاومت در برابر آنتی بیوتیک‌هایی که برای درمان این بیماری استفاده می‌شوند، فشاری جدید ایجاد کرده است. اکنون آزمایش بالینی در آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که رژیم جدید می‌تواند اکثر بیماران را درمان کند. سازمان غذا و دارو به طور مؤثری این رویکرد را تأیید کرده و دانشمندان امیدوارند که به زودی سایر سازمان‌های نظارتی نیز آن را در سراسر جهان تصویب کنند.

قارچ های بدن شما نقش مهمی در سلامتی دارند

دانشمندان دریافته اند که یک قارچ که می‌تواند باعث تحریک پوست و شوره سر شود و نیز با بیماری های التهابی روده مرتبط است. یک مطالعه دیگر نشان داد که این مورد در بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده نیز بسیار زیاد است که با استفاده از داروی ضد قارچ از بین رفته و جلوی پیشرفت بیشتر تومورها را گرفتند.

آزمایش خون برای سرطان سینه

محققان دانشگاه ناتینگهام در انگلستان آزمایش خون ایجاد کرده اند که می‌تواند تا 5 سال پیش از بروز توده یا علائم دیگر، سرطان پستان را تشخیص دهد. این آزمایش که انجام آن بسیار ارزان تر و آسان تر از انجام ماموگرفی است، به دنبال آنتی بادی های بدن است.

جراحی روباتیک

جراحی روباتیک در روش‌های تهاجمی استفاده می‌شود و به دقت، کنترل و انعطاف پذیری کمک می‌کند. در حین جراحی روباتیک، جراحان می‌توانند روشهای بسیار پیچیده ای را انجام دهند که در غیر این صورت یا دشوار یا غیرممکن هستند. با پیشرفت فناوری، می‌توان آن را با واقعیت افزوده ترکیب کرد تا جراحان در حین کار اطلاعات اضافی مهم در مورد بیمار را در زمان واقعی مشاهده کنند. در حالی که این اختراع نگرانی هایی را مبنی بر جایگزین جراحان انسانی ایجاد می کند، احتمالاً در آینده فقط برای کمک و تقویت کار جراحان استفاده می شود. سال 2019 در این مورد نیز سال پیشرفت بود.

چاپ 3 بعدی رگ و پی

محققان راهی برای چاپ سه بعدی پوست زنده به همراه رگ های خونی ایجاد کردند. این پیشرفت گامی مهم در جهت ایجاد پیوندهایی شبیه پوست است که بدن ما به طور طبیعی تولید می کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057073

وب گردی

وب گردی