سراهای نوآوری، کاتالیزوری برای تحول و پلی به سوی دانشگاه‌های نسل سوم/ دانشکده‌های فناور متولد می‌شوند

سراهای نوآوری، کاتالیزوری برای تحول و پلی برای انتقال دانشگاه به نسل سوم نظامات آموزش عالی به‌ شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با نیم‌نگاهی به لیست بهترین دانشگاه‌های دنیا درمی‌یابیم که فاکتورهای فناوری دانشگاه‌ها و فعالیت‌های کسب‌وکار و کارآفرینی آنها جزو اصلی‌ترین معیارهای بررسی این دانشگاه‌ها به‌شمار می‌رود. دانشگاه آزاد اسلامی سال 98 را با تغییر رویکردها و ریل‌گذاری جدید در حوزه فناوری شروع کرد. یکی از تعابیری که رئیس و مدیران این دانشگاه از همان ابتدای سکانداری در اغلب جلسات و نشست‌ها به آن تأکید می‌کردند، «سرای نوآوری» است. در حقیقت سراهای نوآوری وظیفه انتقال کارکردهای پژوهشی دانشگاه به سوی کارکردهای فناورانه و کسب‌وکار را برعهده دارند.

سرا‌های نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با ساختاری یکپارچه برای انسجام‌دهی به روند «ایده تا محصول» طراحی شده است. به‌نوعی که این طراحی شامل زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، مراکز TTO، شتاب‌دهند، کسب‌وکار، ثبت اختراع و مراکز خدمات فناوری هستند. صورت‌های عملیاتی سراهای نوآوری پس از تشکیل معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری شکل جدی‌تری به خود گرفت.

اولین سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات به‌منظور فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و باغبانی از ایده‌های نو و فناورانه و تبدیل آن به عرصه کارآفرینی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در اواسط آبان ماه سال جاری افتتاح شد. مرکز رشد و نوآوری واحد علوم و تحقیقات قرار است با ۵۶ دفتر کار اختصاصی از ۴ تا ۴۰ مترمربع، ۱۱۴ صندلی اشتراکی و اختصاصی و یک سالن اجتماعات مجهز به ایده‌پردازان خدمات حمایتی ارائه کند.

تقویت ظرفیت‌های صنعتی و تلفیق فناوری در صنایع منطقه

سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی براساس ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی، فناوری واحدهای دانشگاهی و پتانسیل‌های منطقه‌ای منطبق بر آمایش سرزمینی فعالیت می‌کنند؛ به‌طوری که صنایع مرتبط و پرفروغ مناطق در این سراها تقویت و فناوری‌های نوین در روند صنعت و بازار تأثیر بگذارد. به‌عنوان مثال دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در راستای برنامه علمی «کفش و چرم» مأموریت گرفته است؛ لذا راه‌اندازی سرای نوآوری با موضوعیت «کفش و چرم» در این واحد دانشگاهی مقرر و مصوب شده است. در مثالی دیگر می‌توان به سفر معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری به شهر ملایر و تأکید وی به راه‌اندازی سرای نوآوری «مبل و منبت» در راستای تقویت صنایع سنتی و رونق این صنعت توام با فناوری در این منطقه اشاره کرد.

تعبیر دیگری که می‌توان برای سراهای نوآوری متصور شد «دانشکده‌های فناوری» است. با این فرق که سراها در حوزه‌های تخصصی فعالیت خواهند کرد؛ ولی دانشکده‌ها در معنای نزدیک صرفاً در زمینه‌های موضوعی فعالیت می‌کنند. مدلی که امروز با نام سراهای نوآوری از آن سخن به میان آمده است ضمن اینکه کارکردهای تسهیل کسب‌وکار و روندسازی «ایده تا محصول» در آن صورت گرفته، محلی برای گردهم آمدن اهالی صنعت و دانشگاه تلقی می‌شود.

سراهای نوآوری کاتالیزوری برای تحول و پلی برای ورود به نسل سوم دانشگاه‌هاست

شاید بتوان سراهای نوآوری را نیاز و خلأ اساسی دانشگاه‌های امروز دانست. کارکردهای ناقص و معیوب پژوهشی و گاهاً صرف آموزشی دانشگاه‌ها آسیب‌هایی در بین دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی ایجاد کرده که امکان جبران آن بعضاً بسیار سخت است. سراهای نوآوری کاتالیزوری برای تحول و پلی برای عبور و انتقال دانشگاه به نسل سوم نظامات آموزش عالی به‌شمار می‌رود. ایجاد فضاهای اشتغال و زمینه کسب‌وکارهای فناورانه توسط سراها می‌تواند پیشران مهمی در رونق دانش‌بنیان و اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی شود.

رئیس دانشگاه آزاد استان تهران: چهار سرای نوآوری استان تهران در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی راه‌اندازی می‌شود

سیدمحمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره کارکرد سراهای نوآوری اظهار کرد: سراهای نوآوری به‌عنوان کارخانه‌های فناوری و فضای توسعه کسب‌وکار برای دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی طراحی و پیش‌بینی شده است.

وی از راه‌اندازی چهار سرای نوآوری در استان تهران خبر داد و گفت: به‌زودی سرای نوآوری واحد تهران شرق در خیابان آزادی، سرای انرژی و مواد برای تهران جنوب در خیابان شفق، سرای نوآوری گردشکری و تورسیم سلامت برای واحد تهران غرب در خیابان پونک و سرای نوآوری خلاقیت‌های هنری برای واحد تهران مرکزی در خیابان فلسطین مورد بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران خاطرنشان کرد: سرای نوآوری در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی راه‌اندازی شده و پذیرش صاحبان ایده، واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی نیز از همان تاریخ آغاز می‌شود.

تمرکز سراهای نوآوری در حوزه‌های تخصصی فناورانه

سراهای نوآوری با تمامی کارکردهای اصلاح‌گر و زیرساختی در حوزه فناوری، چندی پیش از سوی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به واحدها و مراکز دانشگاهی ابلاغ شد. آموزش‌های فناوری و خلاقیت، مدارس کسب‌وکار، مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها، مراکز رشد، پارک علم و فناوری و بهره‌گیری از زیرساخت‌های آزمایشگاهی، کارگاهی و تحقیقاتی، زیرساخت‌های تجاری‌سازی، زیرساخت‌های حقوقی و زیرساخت‌های مالی با تمرکز بر یک حوزه فناورانه ذیل سراهای نوآوری تعریف شده است.

ایجاد بستر مناسب برای کارآفرینی، توسعه کسب‌وکار و تجاری‌سازی محصولات، ایجاد زمینه مناسب برای به‌روزرسانی خلاقیت و بستری برای رشد و پرورش ایده‌های نو بر مبنای دانش و ایجاد ارتباط بین دانشگاه، صنعت و دولت از جمله اهداف ایجاد سراهای نوآوری به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057082

وب گردی

وب گردی