از چالش به چاه!/ دبیر شورای انقلاب فرهنگی زیر میز «شوکران» زد

برنامه تلویزیونی «شوکران» در قسمت اخیرش سراغ سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی رفته بود، از ظواهر بر‌می‌آید که برنامه‌ای چالشی آماده شده بود که با مخالفت و سپس تهدید این مقام علمی فرهنگی، این قسمت از برنامه «شوکران» از تلویزیون پخش نشد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، خبر کوتاه بود، «امشب هم شوکران پخش نمی‌شود»، بعد از ماجرای شیرین هانتر در هفته گذشته که برنامه پیش از آغاز از روی آنتن گرفته شد، این‌بار هم بعد از گفت‌وگوی چالشی با یکی از چهره‌های فرهنگی و اندیشه‌ای که باید در مقام پاسخگویی بر می‌آمد، پخش این برنامه متوقف شد و به آنتن نرسید.

سید سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مهمان این برنامه شوکران و پیام فضلی‌نژاد بود که ظاهرا برنامه‌ای چالشی بوده و او باید در مقام پاسخگویی ظاهر می‌شده؛ اما خروجی نهایی به مذاقش خوش نیامده و سبب شده مانع پخش این برنامه شود. آنچه در حساب اینستاگرام این برنامه شب گذشته نوشته شده بود، خبر از تهدیدهای این مقام می‌داد و این پرسش را مطرح کرده بود که آیا تلویزیون حاضر به پخش صحنه تهدیدهای دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌شود؟

این در حالی است که همین چندی پیش نیز عاملی در نشست خبری که به مناسبت سی و پنجمین سالگرد تاسیس این شورا برگزار شد از پاسخ دادن به برخی سوالات طفره رفت، حتی وقتی با انتقاد یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه یک ساعت و ده دقیقه از نشست را به خود اختصاص داده وی قبول نکرد و قانع نشد. او حتی مصوبات شورا فاقد ضمانت اجرایی دانسته و طبیعی است چنین شورایی، دبیرش در مقام پاسخگویی و توضیح اجرایی نشدن مصوباتش برنیاید.

حالا شب گذشته (10 دی) نیز طبق توییتی که پیام فضلی‌نژاد سردبیر این برنامه در صفحه‌اش منتشر کرد، خبر از پخش نشدن این برنامه داد تا باز هم واکنش‌هایی نسبت به این اقدام رسانه ملی پدید آید. برنامه‌ای که بر اساس دیالوگ و گفت‌وگو شکل گرفته است؛ اما از سوی افرادی که به مونولوگ عادت کرده‌اند جلوی پخش آن گرفته شد.

این اتفاق در حالی روی داده که به نظر می‌رسد فرار از پاسخگویی در حال تبدیل شدن به یک رویه است، در حالی که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اگر به اتفاقات شورایی که در آن سمت دبیری دارد پاسخ ندهد، از چه کسی باید انتظار پاسخگویی داشت؟ این در حالی است که در زمینه علوم انسانی گفت‌وگو یکی از راه‌های خروج از بن‌بست است که می‌تواند زمینه راه‌گشایی را فراهم کند. عاملی چندی پیش در اظهار نظری تاکید کرده بود: «در کشور ما علوم انسانی سال‌ها تحقیر شد» حال او در برنامه‌ای که ویژه اهالی حوزه علوم انسانی است، چنین اقدامی کرده و این را می‌توان نوعی تعبیر به تحقیر علوم انسانی کرد!

انتهای پیام/

کد خبر: 1057086

وب گردی

وب گردی