مرگ شکارچی جوان آسمان

«آلفای شکارچی» به صورت عادی یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های آسمان است که مدت‌هاست رفتاری غیرعادی و عجیب از آن رصد می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ستاره‌شناسان فکر می‌کنند که درخشش غیرعادی ستاره «Betelgeuse» (به فارسی آلفای شکارچی) می‌تواند علامتی از انفجار و تبدیل شدن آن به یک ابرنواختر باشد؛ اگرچه هیچکس با اطمینان نمی‌داند چه اتفاقی برای این ستاره مشهور خواهد افتاد.

کمرنگ شدن این ستاره هر چند که طی یک روند تدریجی بوده؛ اما طی هفته‌های اخیر بسیار به چشم آمده است. از ماه دسامبر تاکنون هر موقع ستاره شناسان به رصد این ستاره پرداختند کمتر از گذشته درخشان بوده اما این هفته به تاریک‌ترین حد خود تاکنون رسیده است.

ستاره‌شناسان فکر می‌کنند که این رفتار می‌تواند نشان‌دهنده اتفاق خاصی باشد که برای این ستاره رخ داده است.

آلفای شکارچی در حال نزدیک شدن به مرگ است: این ستاره نسبتاً جوان است؛ اما غول های قرمزی مانند آلفای شکارچی تا هنگامی که می سوزند، درخشانند و سپس در یک ابرنواختر تماشایی می میرند.

توضیحات مختلف دیگری نیز برای کم شدن نور آن وجود دارد. این ستاره در حال حاضر به صورت نیمه متغیر دیده می شود، زیرا فرآیندهای گسترده بسیاری در اطراف آن اتفاق می افتد و آخرین تغییرات می تواند یک نسخه نمایشی از همان تغییرات طبیعی باشد.

این اتفاق در صورت وقوع با جزئیات از روی زمین قابل مشاهده خواهد بود. آلفای شکارچی تنها 700 سال نوری از زمین فاصله دارد؛ بنابراین انفجار و تبدیل آن به یک ابرنواختر از سطح زمین به وضوح قابل مشاهده خواهد بود.

این بزرگترین ستاره ای است که می توانیم جدا از خورشید خودمان ببینیم و به طور سنتی یکی از 10 ستاره درخشان آسمان است؛ اما رفتار غیرمعمول اخیر آن باعث شده تا از این جدول کنار رود. اخترشناسان می گویند آنقدر کمرنگ شده که جای خود را حتی در 20 رتبه برتر نیز از دست داده است.

تخمین زده می‌شود «ابط الجوزا» (نام آلفای شکارچی به عربی) در صورت انفجار به مدت چندین روز‌، درخشندگی ای معادل چند برابر قرص کامل ماه داشته باشد به صورتی که آن را حتی در طول روز نیز می توان مشاهده کرد. لازم به ذکر است که انفجار احتمالی آن هیچ خطری برای حیات روی زمین ندارد.

این اتفاق به منجمان این فرصت را می دهد که یکی از شدیدترین و دیدنی‌ترین وقایع جهان را از نزدیک به نظاره بنشینند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057089

وب گردی

وب گردی