مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 11 دی

«دستیابی دانش‌بنیان‌ها به فناوری فوق‌پیشرفته در صنایع فولاد، دفاع از دانش‌کارآمد و  حذف پیش شرط نمره زبان برای شرکت در آزمون دکتری وزارت بهداشت» از جمله مهم‌ترین هناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 11 دی به شرح زیر است:

دفاع از دانش‌کارآمد

براساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، روز گذشته تفاهمنامه‌ای میان دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت دفاع به منظور استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات علمی و توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، فناوری و دانشجویی منعقد شد. این تفاهمنامه بیشتر به‌منظور ایفای نقش موثر در تحقق و شکل‌گیری الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت و پیشبرد اهداف گام دوم انقلاب اسلامی در راستای سند توسعه علمی و عملی کشور با بهینه‌سازی و ارتقای توان آموزشی و پژوهشی با توجه به تعامل و بهره‌مندی از ظرفیت‌های متقابل به امضا رسید. در این تفاهمنامه، مسائلی چون تبادل اطلاعات علمی، تحقیقاتی و مشاوره‌ای، تعریف و هدایت پروژه‌های مشترک و مکمل دانش‌بنیان و فناوری‌های نوین با رویکرد مرزشکنی دانش‌های نوظهور، تبادل اساتید آموزشی، پژوهشی و مهارتی مجرب و انتشار کتاب‌ها و مقالات علمی حاصل از دستاوردهای پژوهشی و تحقیقاتی مشترک مطرح شده است که امید می‌رود با عمل به آنها، اقدامات خوبی در حوزه‌های علمی و فناوری کشور انجام شود. ازجمله تعهداتی که در این تفاهمنامه مطرح شد، می‌توان به تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی مشترک، برگزاری فن‌بازار و استارتاپ‌های مشترک، برپایی نمایشگاه و معرفی محصولات، خدمات و تولیدات دانش‌بنیان و برگزاری گردهمایی و همایش علمی در سطح ملی و منطقه‌ای اشاره کرد.

دستیابی دانش‌بنیان‌ها به فناوری فوق‌پیشرفته در صنایع فولاد

«فرهیختگان» در این عنوان، دستاورد یک شرکت دانش‌بنیان در تولید کک سوزنی و الکترود گرافیتی را بررسی کرد. در صنعت فولادسازی، ذوب فلز به دو روش کوره‌های قوس الکتریکی و کوره بلند انجام می‌شود. در روش کور‌ه قوس الکتریکی، برای انتقال جریان بالای الکتریسیته به کوره، قطعه‌ای نیاز است که به آن الکترود گرافیتی گفته می‌شود. الکترودهای گرافیتی ظرفیت زیادی برای ایجاد هدایت الکتریکی بالا و توانایی جهت مقاومت درمقابل حرارت ایجادشده را دارند. گرافیت از ماده اولیه‌ای به نام کک ‌سوزنی تولید می‌شود. کک‌ سوزنی نیز از ماده‌ای به نام کک نفتی یا قطران (با ریشه زغال‌سنگ) به دست می‌آید که تولید آن با استفاده از تکنولوژی‌های بسیار پیچیده و فوق‌پیشرفته امکان‌پذیر است. براین اساس کک ‌سوزنی و الکترود گرافیتی دو ماده اصلی صنایع فولاد است که درصورت این دو ماده، فعالیت کوره‌های قوس الکتریکی متوقف می‌شود.به‌عبارت دیگر، بیشترین مصرف کک سوزنی در صنعت الکترودهای گرافیتی است تا جایی که سهم بازار الکترودها از کک سوزنی تولیدشده در جهان حدود ۸۰ درصد برآورد شده است. این آمار نشان می‌دهد هرگونه تغییر و تحول در تولید و بازار کک ‌سوزنی اولین تاثیر خود را در حوزه الکترودهای گرافیتی خواهد گذاشت که عمدتا مورد استفاده در صنایع فولاد هستند.درحال حاضر تکنولوژی و فرآیند تولید کک سوزنی به‌عنوان ماده اولیه شکل‌دهنده الکترود گرافیتی به‌ صورت انحصاری در اختیار کشورهای معدودی مانند آمریکا، ژاپن، چین، آلمان و روسیه و فرآیند اصلی تولید کک سوزنی در انحصار دو کشور روسیه و ژاپن است.

براساس آمار، درحال حاضر افزون بر یک میلیارد و 500 میلیون تن فولاد خام در جهان تولید می‌شود که در این میان سهم تولید ایران حدود یک درصد است و با اندکی تغییر در جایگاه چهاردهم و پانزدهم جهان قرار دارد. چین با تولید 790 میلیون تن فولاد خام در جایگاه نخست تولیدکنندگان فولاد جهان قرار دارد. همان‌طور که گفته شد نیاز اصلی کارخانه‌های فولاد و کوره‌های قوس الکتریکی به دو ماده الکترود گرافیتی و کک سوزنی و تولید آن در انحصار چند کشور معدود است، لذا تنها راه تامین این دو ماده اصلی برای صنعت فولاد کشور، واردات است که طی سال‌های گذشته کک سوزنی و الکترود گرافیتی از طریق واردات تامین شده است. طبق آمارهای گمرک، الکترود گرافیتی ششمین کالای وارداتی به کشور در سال ۱۳۹۷ بوده است. سال 97 حدود ۱۲۹هزار تن الکترود گرافیتی به ارزش بیش از 650 میلیون دلار برای تامین نیاز کارخانه‌های فولاد‌سازی وارد کشور شده است. در ایران سالانه حدود 50 هزار تن الکترود گرافیتی در کوره‌های فولاد‌سازی استفاده می‌شود که برای تولید این میزان الکترود گرافیتی 50 هزار تن کک‌ سوزنی نیاز است. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 11 دی به شرح زیر است:

حذف پیش شرط نمره زبان برای شرکت در آزمون دکتری وزارت بهداشت

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور 4 دی زمان ثبت نام و برگزاری آزمون ارشد پزشکی سال 99 را اعلام کرد و همچنین منابع این آزمون را نیز در سایت برای دانلود متقاضیان قرار داد. مرکز سنجش پزشکی همچنین از حذف لزوم کسب حد نصاب 25 درصد نمره زبان خبر داد و اعلام کرد: بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش وزارت بهداشت مصوبه لزوم کسب 25 درصد نمره درس زبان از آزمون پذیرش کارشناسی ارشد سال 99 گروه علوم پزشکی حذف شده است.اطلاعات تکمیلی در این خصوص و نحوه اعمال نمره زبان متعاقباً از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی اعلام خواهد شد.با اعلام این خبر دانشجویان متقاضی شرکت در این آزمون سوالات زیادی برایشان مطرح شد که تکلیف نمره زبان چه خواهد شد و این دلهره برای آن‌ها به وجود آمد که شاید شرایط سخت‌تر شود، اما مرکز سنجش پزشکی اعلام کرد که لزوم کسب حد نصاب برای آزمون سال 99 حذف شده است.

این سازمان اعلام کرد: با عنایت به مصوبه اخیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، از سال 99 به بعد شرط داشتن نمره زبان (آزمون MHLE و سایر آزمون‌های زبان معتبر) به عنوان پیش نیاز برای شرکت در آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی حذف خواهدشد.

اعلام زمان اجرای دوره‌های مهارت‌آموزی برای پذیرفته ‌شدگان آزمون استخدامی

براساس این عنوان روزنامه آفرینش، حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان به اعلام زمان برگزاری دوره‌های مهارت آموزی و چگونگی اجرایی آن برای پذیرفته شدگان آزمون استخدامی اشاره کرد. وی درباره آمادگی دانشگاه فرهنگیان برای اجرای دوره‌های مهارت‌آموزی ماده 28 اظهار کرد: بعد از اعلام نتایج آزمون استخدامی آمادگی کامل داریم تا دوره‌های مهارت‌آموزی را برگزار کنیم.او ادامه داد:در نظر داریم دوره‌های مهارت آموزی را در دو ترم و دو پودمان کامل برگزار کنیم که شامل دروس فنون تدریس، تکنولوژی آموزشی، تعلیم و تربیت اسلامی و دروس مربوط به کارورزی است.خنیفر با تأکید بر اینکه شروع دقیق دوره‌های مهارت‌آموزی منوط به تعیین زمان اعلام نتایج آزمون استخدامی است، اظهار کرد: به محض اعلام نتایج و انجام مصاحبه دوره مهارت آموزی را برگزارمی‌شود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مهارت‌آموزان امسال از چه زمانی وارد کلاس‌های درس می‌شوند؟ بیان کرد: بعد از اعلام نتایج می‌توانیم زمان شروع دوره‌های مهارت آموزی و به تبع آن طول مدت آموزش را مشخص کنیم، اما با فرض شروع دوره‌های آموزشی از بهمن ماه و برگزاری ترم تابستانی امکان ورود مهارت آموزان به کلاس درس از مهر 99 وجود دارد.

او به وضعیت فضای آموزشی در نظر گرفته شده برای مهارت آموزان هم اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه کلاس‌های در پایان هفته برگزار می‌شود و بیتوته ندارند بنابراین مشکلی بابت تأمین فضای آموزشی در پردیس‌های دانشگاهی نداریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057111

وب گردی

وب گردی