نشست نقش انقلاب اسلامی ایران در فروپاشی شوروی برگزار شد

نشست «نقش انقلاب اسلامی ایران در فروپاشی شوروی» با حضور دانشجویان دانشگاه‌های تهران و دانشجویان بین‌المللی از حوزه قفقاز در دفتر مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دومین جلسه از سلسله نشست‌های «نحن امه واحده» توسط واحد بین‌الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با عنوان «نقش انقلاب اسلامی ایران در فروپاشی شوروی»، با حضور دانشجویان دانشگاه‌های تهران و دانشجویان بین‌المللی از حوزه قفقاز در دفتر مرکزی این اتحادیه برگزار شد.

معین رضیئی دبیر واحد بین الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: پس از دوره رنسانس به بشر این گونه القا شده بود که برای رسیدن به سعادت دنیوی باید به کلی نقش دین را از زندگی خود حذف کند، بر اساس این گزاره یک خطی بود که انواع اقسام مکاتب و نحله‌های فکری در چند قرن اخیر به وجود آمدند، که اوج آن مربوط به اواخر قرن گذشته بود که در آن جهان به 2 قطب مارکسیسم و لیبرالیسم تقسیم شده بود.

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی مردم ایران در سال ۵۷ به رهبری حضرت امام(ره) جهان دو قطبی را با ایجاد قطب جدیدی به نام اسلام سه قطبی کرد و برای اولین بار پس از رنسانس این گزاره را مطرح کرد که راه سعادت حاصل پیوند بندگی و زندگی است و با این دید انقلاب ما انفتاحی در تاریخ بشریت است.

دبیر بین‌الملل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل بیان کرد: امام خمینی(ره) در این انقلاب مفهوم قدرت را تغییر دادند و قدرت نرم جدیدی تولید کردند که از جغرافیای ما به جغرافیای غرب نفوذ کرده و آن را به چالش کشید وانقلاب اسلامی را به رقیب تمدنی غرب تبدیل کرد. این امر در قدم اول به فروپاشی کمونیسم شوروی و اقمارش منجر شد و دوگانه جدید اسلام و استکبار را پدید آورد.

وی در ادامه افزود: بعد از فروپاشی اردوگاه کمونیسم متفکران غربی نظریه برخورد تمدن‌ها را مطرح کردند و جنگ لیبرال دموکراسی با اسلام شروع شد در این دوران غرب تلاش کرد ابرقدرتی خود را به لیدری آمریکا دوباره در جامعه جهانی احیا کند و موازنه قدرت را به ما قبل انقلاب اسلامی برگرداند. آنها تمام تلاش شان این بود تا دوگانه اسلام و غرب را به دوگانه غرب و غرب تبدیل کنند؛ اما نه تنها در این موضوع موفق نشدند بلکه امروز آمریکا به افول خودش نزدیک شده است و این افول هم کاملا ایدئولوژیک است.

همچنین در ادامه جلسه اورخان محمد اف بیان کرد: علیرغم اشتراکات قومی و زبانی، مشترکات فرهنگی ما با آذربایجان خیلی کم است. ارتش سرخ پس از تسخیر آذربایجان و قفقاز تلاش کرد فرهنگ ایرانی_اسلامی را از مردم بگیرد زیرا آذربایجان در آن زمان گلوگاه صدور فرهنگ اسلامی ایرانی به قفقاز بود.

عضو شورای مقاومت الاسلامیه الاذربایجانیه گفت: شوروی به مدت ۳۰ سال تلاش کرد تا فرهنگ و هویت دینی را در آذربایجان و مناطق قفقاز از بین ببرد و فرهنگ دینی را با نظرات فروید و لنینیسم جایگزین کند. تغییر فرهنگ مردم آذربایجان توسط شوروی در چند گام اتفاق افتاد، آنها سعی کردند به دلیل ترس از قیام مردم مسلمان با یک حرکت نرم فرهنگی نیاز جنسی را تبدیل به استعداد کنند. سپس این برنامه را نیز در مدارس پیاده کردند، مانند اختلاط دانش آموزان. آنها برای ممناعت از انتقال فرهنگ و تاریخ ایرانی اسلامی ۵ بار زبان این کشور را تغییر دادند. مردم آذربایجان پس از این سال‌ها حدود ۲% به خدا اعتقاد داشتند و در دانشگاه‌ها آتئیسم علمی تدریس می‌شود.

به گفته محمد اف، شوروی در زمینه فرهنگی فوق العاده عمل کرد. در حدی که در جنگ‌هایی که شوروی حضور داشت، چند هزار نفر از اهالی آذربایجان شرکت می‌کردند.

این پژوهشگر ادامه داد: در سال ۱۹۸۰مردم دانستند دین توانایی اداره حکومت را دارد پس از آن اولین درگیری‌ها با حکومت شوروی توسط جوانانی که تحت تاثیر امام خمینی(ره) بودند و از باکو شروع شد؛ اما بخاطر ضعف در کار فرهنگی_تشکیلاتی، پروژه اسلامیون در آدربایجان شکست خورد.

این تحلیل گر روسی آذری تبار بیان کرد: با آغاز زمینه‌های فروپاشی شوروی، در آذربایجان سال ۱۹۸۹ مردم پرچم شوروی را پایین کشیدند و در ۳۱ دسامبر همان سال مردم مرز ایران را شکستند آن‌ها در تظاهرات خودعکس امام خمینی(ره) را بلند کرده بودند و کار به جایی رسید که تحلیلگران می‌گفتند آذربایجان به دست آخوندها افتاد در نهایت۲۰ ژانویه ۱۹۹۰ با کشته شدن ۱۷۰ نفر بی گناه توسط سربازان شوروی قیام مردم کمی خنثی شد. مردم آذربایجان اقبال و علاقه بسیار زیادی به امام خمینی(ره) و افکار او پیدا کرده بودند. عدم ورود و توجه ایران به منطقه قفقاز از لحاظ فرهنگی باعث شد تا این ظرفیت عظیم از بین برود.

وی با تاکید بر عملکرد مناسب رسانه‌های بیگانه بیان کرد: رسانه‌های غربی مرتبا القا کردند که انقلاب خمینی، انقلاب فارس‌هاست و ما ترکهستیم. ترک‌ها دانشگاه‌ها را در دست گرفتند و نیرو تربیت کردند، اسرائیل رسانه را در دست گرفت و با معجزه تبلیغات اهداف خود را پیاده کرد. کار به جایی رسیده است که بعد از ۳دهه مشاهده می‌شود، الان جمهوری آذربایجان استانی از اسرائیل است. آذربایجان در حال حاضر تامین کننده ۶۰% سوخت اسرائیل است.

محمد اف گفت: احیای دوباره فرهنگ ایرانی در شوروی و اروپای شرقی فقط از طریق آذربایجان ممکن است‌. آن هم نه به واسطه دولت، بلکه توسط مردم و بافرهنگ‌سازی امکان دارد. نمی‌توان به مردمی که کاملا بی دین هستند و در مدارس آنها آتئیست تدریس می‌شود را با آموزش دادن نماز و وضو تغییر داد، بلکه باید کار فرهنگی انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057129

وب گردی

وب گردی