سراهای نوآوری سازوکاری برای حمایت از شبکه فناوران دانشگاه آزاد

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سرای نوآوری نیز سازوکاری نهادی برای تسهیل‌گری حمایت از شبکه فناوران در مراحل مختلف رشد، پارک و تولید محصول به‌شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ارائه کمینه محصول پذیرفتنی و تجاری‌سازی این محصولات از سوی استارتاپ‌های نوپا یکی از دغدغه‌های فناوران در روند ایده تا محصول به‌شمار می‌رود. ظهور روش‌های مختلف بازاریابی برای معرفی محصولات دانش‌بنیان تاحدودی از دغدغه‌های فناوران کاسته ولی محصولات راهبردی و تخصصی نیازمند ایجاد فضاهای حرفه‌ای برای ارائه دستاوردهای اهالی فناوری است.

تعامل و ایجاد ارتباطات سازنده فی‌مابین شرکت‌ها و گروه‌های استارتاپی نوپا با شرکت‌های مادر، دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های دولتی می‌تواند روش خوبی برای انتقال تجربه در خصوص تجارسازی و حتی بازاریابی محصولات باشد. هرچند که تجاری‌سازی محصولات ارزنده، تیم‌های استارتاپی را به غایت فروش و درآمدزایی نزدیک می‌کند ولی گروه‌های نوپا در وهله نخست نیازمند سرمایه در گردش برای تولید، تأمین زیرساخت و ارائه خدمات هستند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری که در بطن سراهای نوآوری تعبیه شده است ضمن اینکه می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری فناوران را در گام‌های نخست فعالیت تا حد قابل قبولی کاهش بدهد، آنها را از سرگیجه سرمایه‌گذاری امن رهایی می‌بخشد. اکنون سرای نوآوری نهادی با سازوکارهای مشخص و آیین‌نامه جامع است که روابط بین فناوران و شرکت‌های نوپا را با صاحبان صنعت تقویت و منسجم می‌کند.

بابک نگاهداری رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در این باره گفت: مجموعه تدابیری که در راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری با ذخیره 200 میلیارد تومانی درنظر گرفته شد به‌منظور تقویت رویکردهای حمایتی دانشگاه از فناوران بوده است.

وی افزود: اگر قابلیت‌های ورود به بازار و رقابت‌پذیری محصولی در هیئت‌های داوری دانشگاه محرز شود، صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خود به تنهایی به‌عنوان سرمایه‌گذار از فناوران صاحبان ایده آن محصول حمایت‌های ویژه‌ای را رقم می‌زند.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: سرای نوآوری نیز سازوکاری نهادی برای تسهیل‌گری حمایت از شبکه فناوران در مراحل مختلف رشد، پارک و تولید محصول به‌شمار می‌رود. سراهای نوآوری و صندوق پژوهش و فناوری دو تدبیر دانشگاه آزاد اسلامی برای حمایت‌های مالی و اتصال تیم‌های استارتاپی نوپا با شرکت‌های مادر تخصصی و دستگاه‌های اجرایی است تا تولیدات نیمه‌صنعتی واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان به تولید صنعتی و انبوه برسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057158

وب گردی

وب گردی