رشد ۲۰ درصدی تجهیزات پزشکی در بازار داخلی تا پایان 98

مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی گفت: تا پایان سال  شاهد رشد ۲۰ درصدی در بازار داخلی خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سید حسین صفوی مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی در نخستین همایش صادرات تجهیزات، ملزومات و خدمات مهندسی پزشکی با رویکرد فرصت‌ها و چالش‌ها که ظهر امروز در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته ۳۰ میلیون دلار صادرات در زمینه تجهیزات پزشکی انجام گرفته است. تا پایان سال شاهد رشد ۲۰ درصدی در بازار داخلی خواهیم بود که در مقایسه با سال ۹۷ رشد دو برابری محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و محصولات طراحی و تولید شده در داخل نیز پیشرفت قابل توجهی داشته است. کالاهای اساسی کلاس D که حیات انسان به آنها وابسته است، در کشور تولید می‌شود. هفته گذشته نخستین پروانه تولید محصولات کلاس A در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی صادر شد.

صفوی خاطرنشان کرد: ارزش افزوده ایجاد شده در کشور اهمیت زیادی دارد و نیازمند حمایت بیشتر است. برای پاسخگویی به نیاز تولیدکنندگان تلاش می‌کنیم. طبقه‌بندی قیمت‌ها را انجام می‌دهیم تا تولیدکنندگان را ترغیب کنیم.

مدیر کل امور تجهیزات و ملزومات پزشکی افزود: ممنوعیت واردات کالاهای مشابه داخل را پیش‌تر سالی یک‌بار انجام می‌دادیم؛ اما اکنون بعد از مراجعه هر تولیدکننده، کمیته‌ای تشکیل می‌دهیم و بازار را بررسی می‌کنیم.

محمد رضا شانه‌ساز، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه مراسم اظهار کرد: صرفا نباید مسائل اقتصادی مورد توجه قرار گیرد. روزی نیست که شاهد مضیقه و تنگنای جدیدی برای تامین دارو نباشیم. دشمن از تمام روزنه‌ها به مردم ایران فشار می‌آورد.

وی ادامه داد: دارو را در صف مقدم قرار داده‌اند؛ چون می‌خواهند از این طریق عرصه را بر مردم تنگ کنند؛ اما عدو شود سبب خیر؛ اگر خدا خواهد. حالا به پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های های‌تک در زمینه پزشکی رسیده‌ایم.

رئیس سازمان غذا و دارو بیان کرد: پیش از انقلاب در زمینه تجهیزات پزشکی صفر بودیم و عمق دانشی ما در این حوزه کم بوده است؛ اما اکنون می‌توانیم در این عرصه نیز پیشرو باشیم.

شانه‌ساز خاطرنشان کرد: در حوزه صادرات، مشکلات زیادی داریم. در وزارت بهداشت تصمیم گرفتیم سال آینده هم ارز ۴۲۰۰ تومانی باقی بماند؛ چون تاب و تحمل مردم کم است و شرکت‌های بیمه‌ای نیز در پرداخت با مشکلاتی روبرو هستند.

وی در پایان گفت: دشمن برنامه‌ریزی کرده تا نتوانیم صادرات رسمی داشته باشیم. دشمن چند هدف همزمان را دنبال می‌کند و به‌دنبال فشار آوردن به مردم ایران است. دشمن، پتانسیل ما را می‌بیند و برنامه دارد تا سرعت حرکت ما را کُند کند. دیدید که در کیک و کلوچه‌ها، قرص جاسازی کردند. صنعت غذای ما در صادرات بسیار پیشرو است و حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار شاغل مستقیم دارد و توانستند یک میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته باشند، به‌همین دلیل توطئه‌ای پی‌ریزی کردند.

علی عماری اللهیاری، دبیر کارگروه توسعه صادرات تجهیزات پزشکی در این مراسم گفت: هدف مشخص ما ایجاد هماهنگی‌های بین‌بخشی برای جلوگیری از موازی‌کاری و ایجاد تعامل بهتر است. برنامه‌ریزی و توسعه و تسهیل صادرات در دستور کار ما قرار دارد.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها تهیه و تدوین نقشه راه صادرات است. تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه صادرات، هدف غایی ماست. برنامه‌ها در آینده‌ای نزدیک به بار می‌نشیند.

اللهیاری خاطرنشان کرد: اگر زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده و برنامه‌ریزی صحیحی انجام دهیم، می‌توانیم به اهداف صادراتی دست پیدا کنیم. مشوق‌هایی در نظر گرفته‌ایم تا تولیدکنندگان را پای کار بکشانیم.

وی در پایان گفت: درهای اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی باز است و دعوت می‌کنیم هر فردی می‌تواند به ما کمک کند، قدم پیش بگذارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057172

وب گردی

وب گردی