برگزاری پنجمین دوره جشنواره ققنوس در 11 حوزه/۵۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده است

دبیرکل جشنواره هنری دانشجویی ققنوس از برگزاری جشنواره هنری دانشجویی ققنوس در 11 حوزه خبر داد و گفت: برای هر بخش، یک دبیر انتخاب شده که هر کدام از این دبیران، مقررات بخش‌ها را تهیه، تنظیم و تدوین کرده‌اند.

گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ مریم شمسایی‌نیا - جشنواره هنری دانشجویی ققنوس یکی از بزرگترین رویداد‌های هنری دانشجویی است که همواره مورد توجه ویژه دانشجویان، هنرمندان، اصحاب رسانه و همچنین تشکل‌های دانشجویی قرار می‌گیرد. این رویداد هنری و ارزشی مستلزم برنامه‌ریزی و به‌کارگیری تجربه شرکت‌کنندگان برای معرفی هرچه بهتر این جشنواره هنری است.

در این راستا نشست «تشریح برنامه‌های جشنواره ققنوس» با حضور ادیب دبیرکل جشنواره ققنوس، مهرداد توکلی دبیر جشنواره ققنوس، عادل عزیزی دبیر بخش عکس جشنواره ققنوس و رحمانی دبیر بخش مالی و پشتیبانی این جشنواره در باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران برگزار شد.

پنجمین جشواره هنری دانشجویی ققنوس در سطح دانشگاه‌های تهران بزرگ برگزار می‌شود

ادیب در این نشست به سخن مقام معظم رهبری در زمینه هنر اشاره و بیان کرد: رهبر انقلاب درباره هنر انقلاب اسلامی می‌فرمایند: «هنر انقلاب اسلامی همواره باید از لحاظ تکنیک و محتوا در منتهای قدرت باشد.» فرمایش رهبری یکی از مباحث راهبردی و سرلوحه فعالیت دانشجویان در این جشنواره بود. امسال پنجمین دوره جشنواره هنری دانشجویی ققنوس در سطح دانشگاه‌های تهران بزرگ برگزار می‌شود.

دبیر کل جشنواره هنری دانشجویی ققنوس خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 60 دانشگاه و 700 هزار دانشجو در تهران بزرگ هستند، با توجه به حوزه اثر و نفوذی که دانشگاه‌های بزرگ دارند، همواره در مباحث سیاسی و تشکیلاتی و فرهنگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. دانشگاه‌های دولتی، غیر‌دولتی و آزاد اسلامی همواره جشنواره‌های مختلفی را با عناوین متفاوت برگزار کرده‌اند؛ با توجه به اینکه آسیب‌‌شناسی‌های انجام شده در اتاق‌ فکر جلسات اولیه جشنواره ققنوس صورت گرفت، سعی کردیم از نقاط قوت و ضعف جشنواره‌های دانشجویی دیگر نهایت استفاده را ببریم.

وی ادامه داد: اولین مبحث در تشکیل شورای سیاست‌گذاری جشنواره هنری دانشجویی ققنوس با حضور حمید بالایی مسئول ناحیه تهران بزرگ بسیج دانشجویی و جانشین سازمان بسیج دانشجویی کشور مطرح شد، این شورا در قالب چند مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های هنر و رسانه فعالیت می‌کند.

جشنواره هنری دانشجویی ققنوس در 11 حوزه فعالیت دارد و آثار دانشجویان را دریافت می‌کند و به داوری می‌گذارد.

به گفته ادیب؛ ساختار راهبردی جشنواره هنری دانشجویی ققنوس تدوین و تصویب شده است.

وی افزود: من به عنوان دبیرکل جشنواره، مهرداد توکلی به عنوان دبیر و سجاد فخرایی به عنوان دبیر اجرایی جشنواره فعالیت داریم. در گام بعدی دبیرخانه دائمی جشنواره در مجتمع فرهنگی 13 آبان (لانه جاسوسی سابق آمریکا) با ساختار منسجم برای دریافت آثار و استمرار جریان هنری در دانشگاه‌های تهران بزرگ، نقش خود را ایفا خواهد کرد.

این فعال دانشجویی بیان کرد: عمده فعالیت دبیرخانه دائمی جشنواره هنری دانشجویی ققنوس در دریافت آثار دانشجویان، فعالیت‌های اجرایی، پشتیبانی و مالی خلاصه می‌شود. انتخاب داوران جشنواره نیز از بخش‌های مهم به‌شمار می‌رود؛ زیرا عدالت در انتخاب آثار برگزیده دانشجویی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی اضافه کرد: جشنواره هنری دانشجویی ققنوس در 11 حوزه فعالیت دارد و آثار دانشجویان را دریافت می‌کند و به داوری می‌گذارد. انتخاب داور و کارشناس تخصصی برای هر کدام از این حوزه‌ها قطعا کار ساده‌ای نیست. برای هر بخش از 11 حوزه، یک دبیر انتخاب شده که هر کدام از این دبیران، مقررات بخش‌ها را تهیه، تنظیم و تدوین کرده‌اند.

ادیب عنوان کرد: در حال حاضر دانشجویان دانشگاه‌های تهران بزرگ حدود 500 اثر را به دبیرخانه دائمی جشنواره ققنوس ارسال کرده‌ند و تا پایان دی ماه سال جاری، دریافت آثار دانشجویی ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: جشنواره هنری دانشجویی ققنوس دانشگاه‌های تهران بزرگ با تمام توان برای جلب همه طیف‌های فکری و سلیقه‌های مختلف دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی تلاش می‌کند. این جشنواره با سه هدف الگوسازی، کشف استعداد و تشکیل بانک اطلاعاتی از هنرمندان دانشجو حمایت می‌کند. بعد از اتمام جشنواره، شورایی برای حمایت از آثار برگزیده دانشجویی وجود دارد؛ بدین معنا که کمیسیونی در این شورا فعال است و آثاری که به دبیرخانه ارسال می‌شود را مورد بررسی قرار داده و در صورت دارا بودن استانداردها، این آثار به صورت ویژه مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

ادیب بیان کرد: برنامه‌ریزی راهبردی نیز در حوزه مباحث اجرایی جشنواره ققنوس صورت گرفته و در قالب اطلاع‌رسانی و فعالیت رسانه‌ای در فضای مجازی و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها انعکاس پیدا کرده است.

مهرداد توکلی نیز در این نشست بیان کرد: جشنواره هنری دانشجویی ققنوس را می‌توان بزرگ‌ترین و تخصصی‌ترین جشنواره در حوزه دانشجویی در نظر گرفت که تمامی مباحث هنری و فرهنگی را در برگرفته است. امسال پنجمین دوره این جشنواره به همت سازمان بسیج دانشجویی برگزار می‌شود؛ اما در واقع نخستین دوره جدی این جشنواره است.

دبیر پنجمین جشنواره ققنوس عنوان کرد: جشنواره ققنوس با شناسایی استعدادهای دانشجویی و پرورش نیروهای خلاق به ارگان‌های مختلف فرهنگی و هنری در راستای غنی‌سازی این حوزه‌ها کمک می‌کند. همچنین این جشنواره نگاه تخصصی به مسائل و موضوعات هنری و فرهنگی دارد.

وی ادامه داد: جشنواره هنری دانشجویی ققنوس قصد دارد در سال‌های آتی فعالیت‌ خود در تمامی بخش‌ها و حوزه‌ها را جهانی و بین‌المللی کند. دانشجویان و دانشگاه‌های کشورهای جهان اسلام، جامعه هدف این جشنواره هستند. علاوه بر دانشجویان، فارغ التحصیلان سال 94 به بعد نیز می‌توانند در جشواره ققنوس شرکت کنند.

به گفته توکلی، دبیران 11 حوزه جشنواره ققنوس به‌صورت تخصصی و بر اساس آیین‌نامه‌های موجود، هر حوزه را مدیریت کرده و برای هر بخش نیز تعریف تخصصی انجام شده؛ همچنین فراخوان‌های هر بخش به صورت جداگانه از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده است.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: امسال بخش پژوهش‌های هنری جشنواره ققنوس برای نخستین بار با هدف ارتقای مباحث محتوایی آغاز به فعالیت کرده تا حوزه هنری جشنواره را به صورت صحیح حمایت کند. استادان و کارمندان دانشگاه‌های تهران بزرگ نیز می‌توانند در بخش پژوهش‌های هنری جشنواره شرکت کنند. آثار دریافتی در این بخش از جشنواره باید در سه بخش مقاله، کتاب و پایان‌‌نامه‌های دانشجویی در محورهای موردنظر قرار بگیرد. رحمان افشاری نیز دبیر بخش پژوهش‌های هنری جشنواره ققنوس است.

جشنواره هنری دانشجویی ققنوس در سال‌های آینده به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد.

وی درباره دبیران بخش‌های مختلف جشنواره هنری دانشجویی ققنوس بیان کرد: محمد بخشی‌زاده دبیر بخش خوشنویسی، محمد امین جواهری دبیر بخش فیلم، هاشم‌زاده دبیر بخش تئاتر، چوگان‌باز دبیر بخش موسیقی، عادل عزیزی دبیر بخش عکس، معصومه بهرامی دبیر بخش ادبیات نمایشی، ندا نوروزی دبیر بخش ادبیات داستانی و رضا غلامحسین‌نژاد دبیر بخش شعر و هنرهای تجسمی جشنواره ققنوس است.

توکلی بیان کرد: نگاه تخصصی جشنواره هنری دانشجویی ققنوس به موضوعات و حوزه‌های مختلف هنری و فرهنگی به این دلیل است که با برنامه‌ریزی‌های دقیق و راهبردی تلاش می‌شود از سال آینده حداقل از آثار دانشجویان دانشگاه‌های جهان اسلام در این جشنواره استفاده شود. البته مسئولان دانشگاهی نیز برای رسیدن به این هدف کلان باید نهایت همکاری را با این همایش هنری-فرهنگی داشته باشند.

این فعال دانشجویی گفت: دبیرخانه دائمی جشنواره هنری دانشجویی ققنوس در نظر دارد سال آینده با هدف تخصصی کردن فعالیت‌ها، هر کدام از بخش‌های جشنواره را برحسب پتانسیل‌های موجود به یک دانشگاه واگذار کند. در واقع دبیرخانه هر بخش از 11 بخش جشنواره ققنوس در یک دانشگاه از دانشگاه‌های تهران بزرگ تشکیل می‌شود.

وی اضافه کرد: آثار دانشجویانی که به دبیرخانه جشنواره ققنوس ارسال می‌شود، اگر از لحاظ محتوایی کیفیت قابل قبولی داشته باشد، نظر‌سنجی از سمت هیئت داوران انجام شده و دانشجویان به مراکز فرهنگی و هنری از جمله سازمان صداوسیما و بنیاد روایت معرفی می‌شوند.

توکلی بیان کرد: دانشجویان هنرمند به غیر از مسائل و موضوعات مالی به دنبال دیده شدن و شناخت از سوی جامعه هستند و جشنواره ققنوس تلاش می‌کند آثار دانشجویان را به جامعه معرفی کند. در بخش اهدای جوایز تندیس، جوایز نقدی، لوح سپاس و گواهی حضور در جشنواره ارائه می‌شود. با همکاری و رایزنی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تمهیداتی در نظر گرفته شده تا استادانی که در جشنواره ققنوس شرکت کرده‌اند، بتوانند در ارتقای سطح علمی و از لحاظ فرهنگی از آن استفاده کنند.

دبیر جشنواره ققنوس بیان کرد: در جشنواره ققنوس جوایز ویژه از جمله استاد تراز انقلاب اسلامی، دانشجوی تراز انقلاب اسلامی و هنرمند تراز انقلاب اسلامی در نظر گرفته‌ایم. همچنین در هر بخش جایزه ویژه‌ای از سوی هیئت داوران به شرکت‌کنندگان اهدا می‌شود.

وی ادامه داد: اگر دانشجویان در هر کدام از حوزه‌های در نظر گرفته شده در جشنواره هنری دانشجویی ققنوس، کتاب داشته باشند، بعد از بررسی در هیئت داوران و نظر نهایی شورای سیاست‌گذاری مورد حمایت برای چاپ اثر قرار خواهند گرفت. در مراسم اختتامیه جشنواره نیز مراسم رونمایی از کتاب مذکور انجام خواهد شد.

توکلی درباره راه‌های ارسال فایل‌ها از سوی دانشجویان به جشنواره ققنوس بیان کرد: افرادی به‌عنوان نماینده دبیرخانه جشنواره ققنوس در دانشگاه‌ها توسط روسا و بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ معرفی شدند تا آثار دانشجویان دانشگاه‌های خود را مدیریت و تجمیع کرده و به دبیرخانه دائمی جشنواره تحویل دهند.

وی افزود: دانشجویان می‌توانند آثار خود را به صورت پستی و دستی به دبیرخانه ارسال کرده یا برای ارسال آثار به سایت مراجعه کنند، در این صورت باید کد رهگیری را دریافت کنند تا برای دریافت نتیجه داوری آثارشان با مشکل مواجه نشوند. از استادان عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها نیز برای داوری آثار استفاده شده است.

جایزه عکس جشنواره ققنوس در 2 بخش برگزار می‌شود

جلال عزیزی در این نشست بیان کرد: جایزه عکس جشنواره هنری-دانشجویی ققنوس در 2 بخش عکس موبایلی و تک‌عکس دوربینی برگزار خواهد شد. البته تمایلی وجود داشت که بخش مجموعه عکس نیز کار شود؛ اما با توجه به اینکه در جشنواره، توان برگزاری کلاس‌های ورک‌شاپ آموزشی وجود نداشت تا افراد بتوانند مبانی اصولی عکس را فرا بگیرند، موضوع منتفی شد.

این فعال دانشجویی بیان کرد: عکس‌های جشنواره ققنوس در 7 تا 12 فریم برای بخش‌های عکس موبایلی و دوربینی دریافت خواهد شد، داوران این بخش از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های تهران بزرگ هستند و در حوزه آموزش عکاسی فعالیت ‌داشته‌اند.

وی ادامه داد: جشنواره ققنوس به دنبال ایجاد فضایی است تا دانشجویان بتوانند دغدغه‌های ذهنی خود را به تصویر بکشند. بیشتر مسئولان برگزار کننده جشنواره‌های دانشجویی، افکار خود دانشجویان و شرکت‌کنندگان را القا می‌کنند؛ اما در جشنواره ققنوس، فضا برای فعالیت دانشجویان کاملا باز است.

همچنین عزیزی گفت: موضوعاتی نظیر محیط زیست، نشاط اجتماعی، فضای مجازی، خانواده ایرانی، سبک زنگی ایرانی-اسلامی، سرمایه‌های اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی، رونق تولید و اقتصادی مقاومتی و مسئولیت اجتماعی برای حوزه عکس جشنواره ققنوس در نظر گرفته شده است.

دبیر عکس جشنواره ققنوس خاطرنشان کرد: هر بخش از جشنواره هنری-دانشجویی ققنوس 3 رتبه خواهد داشت تا امکان ارسال هزار و 500 تا 2 هزار و 500 عکس و اثر به دبیرخانه فراهم شود. هنچنین 40 تا 50 فریم انتخاب خواهد شد تا در اختتامیه به نمایش گذاشته شود.

مقالات شرکت کنندگان در جشنواره ققنوس مجموعه‌کتاب می‌شود

رحمانی‌فر نیز با اشاره به مقالات ارسالی از سوی دانشجویان شرکت‌کننده در جشنواره ققنوس بیان کرد: مقالات پژوهشی که امتیازات لازم را از سوی هیئت داوران کسب کنند، می‌توانند در فصل‌نامه‌های پژوهشی به‌صورت ترویجی چاپ شوند. همچنین بانک اطلاعاتی از افراد برگزیده جشنواره ققنوس به وجود خواهد آمد.

دبیر بخش مالی جشنواره هنری دانشجویی ققنوس اضافه کرد: هیئت اندیشه‌ورز باید از افراد نخبه و کارآمد هر حوزه برای کمک‌رسانی به برگزاری جشنواره ققنوس در سال‌های آینده استفاده کند.

وی با تاکید بر بانک اطلاعاتی دانشجویان شرکت‌کننده در جشنواره ققنوس عنوان کرد: این بانک با هدف اینکه افراد شرکت‌کننده در جشنواره رها نشوند، ایجاد شده تا از نیروهای هنری و دانشجویی استفاده بهینه شود.

رحمانی‌فر در پایان خاطرنشان کرد: برخی از مقالات که در محورهای بیان شده، تولید شده‌اند، اگر قابلیت چاپ داشته باشند مانند ادبیات داستانی و شعر و آواهای انقلابی به‌طور ویژه در یک کتاب گردآوری می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057182

وب گردی

وب گردی