فرآیند دادرسی به صورت عملی به دانشجویان آموخته می‌شود/ اعطای گواهینامه معتبر به مهارت‌آموزانِ حقوق

مدیر مدرسه مهارتی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در مدرسه عالی حقوق، دادگاه‌های مجازی توسط مهارت‌آموزانی که در این دوره‌ها ثبت‌نام می‌کنند، بازسازی و اجرا می‌شود. هدف این است که فرآیند دادرسی به صورت عملی به دانشجویان آموخته شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سارا طاهری؛ شبیه‌سازی دادگاه و دادسرا، نقش آفرینی در مقام وکیل یا قاضی، طرح و دفاع در دعاوی حقوقی و هر آن چه که در کلاس‌های تئوری آموزش داده نمی‌شود، قرار است در یک مدرسه به دانشجویان آموزش داده شود. دانشگاه آزاد اسلامی متولی برگزاری این مدرسه است؛ مدرسه‌ای که عنوان «مدرسه عالی مهارتی حقوق » را به دوش می‌کشد.

اما فکر تاسیس این مدرسه از کجا بود؟ نبود مهارت کافی به‌رغم داشتن مدرک دانشگاهی یکی از اصلی‌ترین ضعف‌های افرادی است که وارد بازار‌کار می‌شوند؛ همان ضعفی که مسئولان دانشگاه آزاد را به فکر چاره انداخت و تاسیس مدارس عالی مهارتی راهکاری بود که به ذهن دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رسید.

به اعتقاد او تاسیس مدارس عالی مهارتی می‌توانست یک حلقه تکمیلی باشد تا دغدغه خانواده‌های ایرانی در زمینه اشتغال فرزندان خود را حل کند؛ بنابراین مسئولان دانشگاه در دوران مدیریت جدید تصمیم گرفتند از ظرفیت خود در راستای افزایش مهارت‌های افراد در حوزه تحصیلی و کاری‌شان بهره گیرند. این مدارس شامل کارگاه‌های علمی مهارتی و شبیه‌سازی کامل اتفاقات جامعه در آن رشته خاص خواهد بود. روال کار به این صورت است که گروهی از دانشجویان در یک دوره یک تا دو ماهه وارد این مدارس شده و نقش‌های متفاوت پیرامون رشته تحصیلی خود را برعهده می‌گیرند.

در اولین گام قرار شد مدرسه عالی مهارتی در رشته حقوق راه اندازی شود؛ چرا که رشته حقوق یکی از رشته هایی بود که در دانشگاه آزاد اسلامی به آن توجه ویژه شده است. مدرسه مهارتی حقوق، بهمن ماه سال گذشته افتتاح شد و حدود دو هفته پیش نیز برگزاری اولین دوره آن استارت خورد. در این مدرسه فضایی کاملاً مشابه مجتمع قضایی طراحی شده و تحت یک هدایتگر خبره اداره می‌شود. دانشجویان در این مدارس، مهارت رشته خود را می‌آموزند و از صفر تا صد یک پرونده را تحت نظر یک هدایتگر پیش می‌برند.

زهرا داور مدیر مدرسه عالی مهارتی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره جزئیات برگزاری دوره های این مدرسه سخن گفت. به گفته او تمام افراد و مخاطبان مختلف یعنی دانشجویان، کارآموزان وکالت و علاقه مندان در سطوح مختلف می توانند در این مدرسه ثبت نام کنند و اولین اقدام نیز بازسازی پرونده‌ها توسط افرادی است که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند.

او همچنین گفت: مهارت آموزان برای ثبت نام به سایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب مراجعه کرده و روی گزینه مدرسه کلیک و فرم ثبت نام را مطالعه و تکمیل می‌کنند.

مشروح این گفت و گو را در زیر میخوانید:

فکر تاسیس مدرسه مهارتی حقوق از کجا کلید خورد؟

پس از آن که دکتر طهرانچی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی را بر عهده گرفت، طرحی را مبنی بر مهارت آموزی دانشجویان ارائه و اعلام کرد آموزش در دانشگاه آزاد باید از حالت تئوری خارج و زمینه مهارتی و دانش افزایی برای دانشجویان فراهم شود. بر همین اساس تلاش برای تحول در آموزش رشته‌های کاربردی مد نظر قرار گرفت. برای اولین گام بحث حقوق مطرح شد؛ همان طور که می‌دانید آن چه دانشجویان رشته حقوق در دانشگاه می‌آموزند تئوری است و امکان ورود به دادگاه را ندارند. در واقع دانشجویان به دلیل ساختاری که در سیستم قضایی وجود دارد، امکان ورود به دادگاه‌ها را ندارند؛ بنابراین در دانشگاه آزاد اسلامی برای اینکه رشته حقوق کاربردی شود پیشنهاد تاسیس مدرسه مهارتی حقوق مطرح شد و دکتر طهرانچی بر مهارت آموزی رشته حقوق تاکید کردند؛ بنابراین در زمینه کاربردی کردن رشته‌ها اولین گام برداشته شد.

چرا واحد تهران جنوب متولی برگزاری دوره های مهارتی حقوق شد؟

سابقه توجه به رشته حقوق به حدود ۱۶ سال پیش برمی‌گردد؛ یعنی همان زمانی که واحد تهران جنوب برای تاسیس کلینیک های حقوقی پیشقدم شد. به همین دلیل این واحد دانشگاهی متولی این جریان و زمینه‌ای شد برای اینکه بتوانیم یک ساختمان کامل را تجهیز کرده و تمام ساختار دادرسی را در این ساختمان پیاده کنیم. این ساختار از دفتر خدمات الکترونیک قضایی تا دادگاه‌های مختلف کیفری و حقوقی و دادگاه خانواده و... را شامل می‌شود؛ به همین دلیل حدود یک سال و نیم طول کشید بتوانیم این مدرسه را راه‌اندازی کنیم تا برای پذیرش افرادی که علاقه‌مند ورود به سیستم قضایی هستند، آماده شده و چگونگی ورود و روند دادرسی را یاد بگیرند.

فقط دانشجویان رشته حقوق می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند؟

طبیعتا افراد و مخاطبان مختلفی در سطوح متفاوت یعنی دانشجویان، کارآموزان وکالت و علاقه مندان در سطوح مختلف را شامل می‌شود. در زمینه حقوق، اولین کارمان بازسازی پرونده‌ها توسط افرادی است که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند. نام مدرسه مشخص است؛ یعنی جایی که فرد علاقه‌مند به کسب دانش وارد آن شده و در سطوح مختلف شرکت می‌کند. سطوح مختلفی در این مدرسه طراحی کردیم؛ در اولین گام دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در سطح تهران یعنی واحد تهران غرب، تهران جنوب، تهران شمال و تهران مرکزی در این دوره‌ها شرکت خواهند کرد و ثبت نام ها در دوره‌های بعدی بسیار بیشتر خواهد بود. ملاحظه افرادی که از شهرستان‌ها برای ثبت نام در این مدرسه به تهران مراجعه می‌کنند را نیز خواهیم کرد. زمان مناسبی نیاز دارد تا آنها از شهرستان به این مدرسه مراجعه کرده و در این دوره‌ها شرکت کنند.

بهمن سال گذشته بود که مدرسه عالی مهارتی افتتاح شد؛ چرا برگزاری دوره‌ها با تعویق بود؟

مشکلات همیشه وجود دارد و این مشکلات باعث شد نتوانیم فعالیت خود را به راحتی آغاز کنیم. البته افتتاحیه اولین دوره، دو هفته پیش آغاز شد. چون امتحانات پایان ترم نزدیک بود، تلاش کردیم برای رفاه حال مهارت آموزان شروع دوره را به بعد از امتحانات موکول کنیم. در روز برگزاری اولین دوره، از تمام کسانی که در حوزه اطلاع رسانی هستند دعوت خواهیم کرد در این مدرسه حضور پیدا کرده تا بتوانیم این دوره‌ها را به عنوان طرحی ملی مطرح کنیم. پس از آنکه راه‌اندازی مدرسه مهارتی حقوق توسط دکتر طهرانچی مطرح و استارت آن زده شد واحدهای دیگر نیز از این مدرسه الگو گرفتند. به طور مثال واحد تهران شمال به دنبال راه‌اندازی مدرسه عالی پدافند غیرعامل است.

مدارس مهارتی که قرار است در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی شوند، صرفاً بحث حقوق را دنبال نمی‌کنند، بلکه تمام زمینه‌هایی که امکان کاربردی شدن و کاربردی کردن را دارند، می‌توانند از این مدرسه الگو گیرند. این زمینه‌ها می‌تواند در بحث هنر و یا حتی رشته های مهندسی باشد.

از مشکلاتی گفتید که سد راه برگزاری دوره‌ها در موعد مقرر شد. درباره این مشکلات توضیح دهید.

وقتی قرار است موضوع نو و تازه‌ای شکل بگیرد باید کاملاً حساب شده عمل و درباره آن برنامه‌ریزی کرد. یک قسمت بعد مالی و قسمت دیگر بعد علمی و اداری است؛ بنابراین سعی شد حتی‌الامکان با یک دید همه‌جانبه به این موضوع نگاه شود تا روند کار کاملاً حساب شده پیش رود.

پس از پایان دوره چه مدرکی به مهارت آموزان ارائه خواهد شد؟

یک گواهینامه به مهارت آموزان اعطا خواهد شد و چون دانشگاه آزاد متولی این مدرسه مهارتی است این گواهینامه از سوی دانشگاه آزاد داده می‌شود؛ اما مدرسه یک هیئت اجرایی دارد که این هیئت اجرایی دوره‌ها را تعریف می‌کند. همچنین یک هیئت علمی در مدرسه حضور دارد که در بحث برگزاری این دوره‌ها کمک خواهد کرد.

فکر می‌کنید افرادی که از این مدرسه فارغ التحصیل می شوند مهارت لازم برای ورود به بازار کار را کسب کرده اند؟

هدف‌مان این است افرادی که از دانشگاه در رشته حقوق فارغ‌التحصیل می‌شوند بتوانند وارد بازار کار حقوق شوند؛ اما ورود به بازار کار نیاز به مهارت‌هایی دارد که این مهارت توسط مدرسه به افراد آموزش داده می‌شود. اما بخش دیگر مربوط به سیستم و دولت است که باید زمینه اشتغال را برای دانشجویان فراهم کند. شغل‌هایی که در رشته حقوق وجود دارد کاملاً مشخص است، اما وقتی شما در ساختار قضایی رشته حقوق را تعریف می‌کنید جامعه نیاز به خدمات حقوقی در زمینه ارتقای فرهنگ حقوقی دارد و طبیعتا این فرهنگ نیاز به مهارت آموزی و تربیت نیروی متخصص دارد. متاسفانه آن چیزی که در دانشگاه‌ها داریم، مهارت آموزی نیست و صرف تئوری‌های هر رشته است. به طور مثال اکثر رشته‌ها در حوزه علوم انسانی کاربردی نیستند و اگر بخواهیم حوزه علوم انسانی را ارتقا دهیم، باید زمینه کاری بر مبنای تخصص در این مدارس فراهم شود و شیوه کاربردی کردن را ارتقا دهیم. طبیعتا این مدرسه تلاش دارد بر مبنای شیوه‌های نوین، تحولی در آموزش ایجاد کند. شاید بتوان گفت در آینده لازم است در شورای عالی برنامه‌ریزی درسی، به این مقوله توجه بیشتری شود و به کاربردی کردن رشته‌ها و مهارت آموزی بیشتر پرداخته شود.

روش‌های نوین تدریس، آموزش‌های نوین و همچنین ارتقای سطح فرهنگ حقوقی جامعه از موضوعاتی است که در این مدرسه به آن ها توجه می‌شود؛ اما همانطور که پیشتر گفتم یک بخش از بحث درباره اشتغال به ساختار برمی گردد که متولی خاص خود را دارد و باید در کنار سهم دانشگاه‌ها در زمینه‌های اشتغال زایی در کنار یکدیگر دیده شوند.

نحوه مهارت آموزی به چه صورت است؟

کارمان در خصوص برگزاری دادگاه‌های مجازی است؛ دادگاه‌های مجازی توسط مهارت آموزانی که این در دوره‌ها ثبت نام می‌کنند، بازسازی و اجرا می‌شود. هدف این است که فرآیند دادرسی به صورت عملی به دانشجویان آموخته شود. در این کلاس‌ها یک پرونده کامل حقوقی یا یک پرونده کامل کیفری یا پرونده خانواده برای دوره‌ها در نظر گرفته ایم؛ به عبارتی یک پرونده کامل دراختیار مهارت آموزان قرار گرفته، نقش‌ها تعیین شده و گروه زیرنظر سوپروایزر که از استادان حقوق هستند، آموزش می‌بیند. استادان و مهارت آموزان پرونده را مطالعه کرده، مسائل حقوقی را بررسی کرده و در نهایت بازسازی آن پرونده انجام می‌شود. در واقع یک دادگاه مجازی نقش آفرینی مهارت‌آموزی در قالب آن پرونده است. برخی از مهارت آموزان نیز در این کلاس‌ها حضور دارند؛ اما در نقشه‌ها بازی نمی‌کند و فقط در روند جریان دادگاه قرار می‌گیرند. چون بحث صرفاً اجرا نیست و بحث علمی قوی تر است.

دوره های مدرسه مهارتی حقوق چند ماهه است؟

شروع اولین دوره ۲ هفته پیش بود و معمولاً بین یک ماه تا ۴۵ روز طول می‌کشد تا افراد فرصت مطالعه پرونده و اشراف به قضایا و بعد علمی آن پرونده را پیدا و نقش‌ها را هماهنگ کنند. درنهایت در روند پرونده قرار گیرند و در دادگاه برگزار شود. نکته دیگر این که دوره‌های متنوعی برگزار و با یکدیگر تداخل نخواهند داشت؛ چرا که مدرسه مهارتی حقوق، مدرسه‌ای کامل است و بر مبنای تقاضای مهارت آموزان برگزار می‌شود. در فرم ثبت‌نام تلاش کردیم علاقه‌مندی داوطلبان در حوزه‌های مختلف حقوقی را رصد کنیم. تعریف دوره‌ها بر اساس علاقه‌مندی افراد تعریف خواهد شد؛ بنابراین نیازی نیست منتظر پایان یک دوره برای شروع دوره بعدی باشیم. در حال حاضر اولین دوره به عنوان یک شروع کاری در دو موضوع کیفری و حقوقی تعریف و دسته بندی بچه ها انجام شد. حالا دو گروه حقوقی و یک گروه کیفری داریم و از بهمن ماه دوره های بعدی نیز تشکیل خواهد شد.

علاقه‌مندان چگونه می‌توانند در این دوره ها ثبت نام کنند؟

مهارت آموزان برای ثبت نام به سایت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب مراجعه کرده و روی گزینه مدرسه کلیک و فرم ثبت نام را مطالعه و تکمیل می‌کنند.

شهریه برگزاری دوره ها به چه صورت است؟

۴۰۰ هزار تومان برای هر دوره تعریف کردیم. البته ۲۰‌درصد تخفیف برای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در نظر گرفته شده و طبیعتاً شهریه هر دوره به تناسب کار و موضوعی که دارد متغیر خواهد بود.

استادان فقط از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد هستند؟

استادانی که در این مدرسه حضور دارند از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی هستند؛ اما از قضات با تجربه نیز استفاده خواهیم کرد. این مدرسه نمی‌تواند بی نیاز از سیستم قضایی و وکالتی کشور و همه نهادهای متخصص در این حوزه باشد؛ ولی در وهله اول سعی کردیم از استادانی استفاده کنیم که در زمینه وکالت و قضاوت نیز ورود دارند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1057186

وب گردی

وب گردی