حمایت مالی از حضور صادرکنندگان تجهیزات پزشکی در نمایشگاه‌های خارجی

صندوق نوآوری و شکوفایی از حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی در نمایشگاه‌های خارجی، حمایت مالی می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نخستین همایش صادرات تجهیزات، ملزومات و خدمات مهندسی پزشکی با رویکرد فرصت‌ها و چالش‌ها امروز چهارشنبه ۱۱ دی‌ماه ۹۸ در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

پنل تخصصی تامین مالی شرکت‌های صادراتی با حضور ملکی‌فر از صندوق نوآوری و شکوفایی، عظیمی از بنیاد برکت، محسن‌پور از آستان قدس رضوی، موقعی از انجمن لیزینگ ایران، سلمانی از صندوق پژوهش و فناوری تجهیزات پزشکی، امانی از صندوق توسعه صادرات و فناوری، اسدی لاری مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و میرامینی از صندوق نوین برگزار شد.

قنادزاده، رئیس پنل در ابتدا اظهار کرد: اساسا تامین مالی به چند شکل صورت می‌گیرد. یک نوع مبتنی بر بدهی شامل ابزارهای بانکی و انواع تسهیلات است. تامین مالی دیگر به‌ویژه در بخش تجهیزات پزشکی مبتنی بر سرمایه و دارایی بوده که کمتر استفاده شده و یک سری عقود نیز هست که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ما موضوع را در دو بخش دنبال می‌کنیم؛ یکی تسهیلات پیش از صادرات که از جنس توانمندسازی است. همچنین باید توجه کنیم وقتی تولید در داخل به‌خوبی فعالیت نکند، نمی‌تواند در دنیا نیز رقابت کند. قسمت دوم هم بخش صادرات است که متاسفانه با توجه به شرایط تحریم، در محدودیت هستیم.

در ادامه نماینده صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: خدماتی که در صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه می‌دهیم شانل چهار دسته تسهیلات، ضمانت‌نامه، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی است. پیش‌تر محدودیت داشتیم و لیزینگ فقط برای کالاهای سرمایه‌ای بود؛ اما اکنون برای کالاهای مصرفی نیز استفاده می‌شود.

وی افزود: انواع ضمانت‌نامه‌های پیمان را نیز به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهیم. در بحث سرمایه‌گذاری نیز به‌صورت غیرمستقیم ورود می‌کنیم. البته شرکت مورد نظر باید دانش‌بنیان باشد. خدمات توانمندسازی نیز در قالب حمایت‌های بلاعوض ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: این حمایت‌ها در هفت دسته شامل خدمات آموزشی، مشاوره، عارضه‌یابی، مالکیت فکری، رویدادها و شبکه‌سازی، استانداردها و توسعه بازار است. حمایت‌ها را تا سقف ۲۰ میلیون تومان بلاعوض پرداخت کرده و ۵۰ درصد هزینه‌ها تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان در سال را نیز تامین می‌کنیم.

نماینده صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: حوزه تجهیزات پزشکی نقش پررنگی در نمایشگاه‌های ما دارد. ۷۰ درصد هزینه اجاره و ساخت غرفه را تا ۸۰ میلیون تومان در سال برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی پرداخت می‌کنیم. وی افزود: راه‌اندازی نمایشگاه‌های دائمی در خارج از کشور را در دستور کار داریم. تاکنون در کشورهای آذربایجان، قرقیزستان، ترکیه، چین، عراق و سوریه اقدام کرده‌ایم و کشورهای حوزه خلیج فارس را هم مدنظر داریم. همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی، هزینه تمدید کارت بازرگانی تا سقف یک میلیون تومان را تقبل می‌کند.

امانی از صندوق توسعه صادرات و فناوری در ادامه پنل گفت: تمام کمک‌های بلاعوض از صندوق ما به کارگزاران مختلف پرداخت می‌شود. از سال گذشته تاکنون ۵۰ میلیارد تومان پرداخت کرده‌ایم. اعلام کرده‌ایم شرکت‌ها، کشورهای هدف را انتخاب و برای برگزاری نمایشگاه‌های محلی اقدام کنند. امسال سه، چهار هیئت اعزام کردیم و نتایج خوبی گرفتیم. ۲۰ روز دیگر اعزام به ترکیه و اسفندماه اعزام به ویتنام داریم.

وی ادامه داد: سال گذشته بیشترین حمایت‌ها را از حوزه سلامت داشتیم. تقریبا یک‌سوم خدماتی که در هر سفر ارائه می‌دهیم به حوزه دارویی و تجهیزات پزشکی مربوط می‌شود.

سلمانی از صندوق پژوهش و فناوری تجهیزات پزشکی نیز بیان کرد: صندوق ما تنها صندوق تخصصی در حوزه تجهیزات پزشکی است. کمک ۸۰ میلیون تومانی اضافه کرده‌ایم. تفاهم‌نامه‌ای نیز با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا کرده‌ایم؛ شرکت‌هایی که دانش‌بنیان نیستند و فناور هستند نیز می‌توانند تا سقف ۸۰ میلیون تومان کمک دریافت کنند.

وی افزود: وام کوتاه‌مدت چهار درصدی تعریف کرده‌ایم و صددرصد مبلغ مورد نظر را پرداخت می‌کنیم و شرکت‌ها بعد از تایید CE می‌توانند نسبت به بازپرداخت اقدام کنند.

میرامینی از صندوق نوین در ادامه پنل تاکید کرد: در صندوق نوین، بسته خدماتی به شرکت‌های دارای پتانسیل صادرات ارائه می‌دهیم. نمونه‌های موفقی داشتیم که بعد از کمک ما، صادرکننده نمونه شدند. پرداخت وام تسهیلات، لیزینگ و خرید تضمینی نیز از جمله فعالیت‌های ماست. در بحث ضمانت‌نامه نیز در حال حاضز ۴۵۰ دستگاه اجرایی کشور، ضمانت‌نامه مستقیم صندوق نوین را پذیرفته‌اند.

وی ادامه داد: در حوزه سیاست‌گذاری، اگر شرکتی علاقه‌مند به شریک هوشمند باشد، این امکان را برای او فراهم می‌کنیم. همچنین بدون اینکه وارد بحث سهام شویم، می‌توانیم روی قراردادهای صادراتی، ابزارهای لازم را مهیا کنیم.

میرامینی تاکید کرد: منظومه‌های مالی از بیمه تا صندوق قرض‌الحسنه را نیز درنظر گرفته‌ایم و مجوز لازم را از بانک مرکزی اخذ کرده‌ایم. مجموعه‌ای از صرافی‌ها نیز کنار صندوق نوین هستند. هر شرکت دانش‌بنیان می‌تواند از امکانات ما برای تجاری‌سازی و صادرات استفاده کند.

موقعی از انجمن لیزینگ ایران نیز در ادامه پنل خاطرنشان کرد: لیزینگی که در صندوق‌ها وجود دارد، متفاوت از لیزینگ بازار است. لیزینگ مدنظر ما در بازار، واسطه‌گری و تحت نظارت بانک مرکزی است. خریداران تجهیزات نیز دو دسته هستند؛ تولیدی و مصرفی.

وی افزود: نکته مهم این است که لخش مدنظر ما در لیزینگ به سمت غیردانش‌بنیان‌ها می‌رود. می‌توانیم ظرفیت‌های پُر نشده تامین مالی آنها را پُر کنیم که در دنیا نیز متداول است. در واقع یکی از بزرگترین خدمات بخش ما، تقویت ورود منابع مالی به بخش‌های دیگر است.

موقعی تاکید کرد: ضمانت‌نامه‌ها می‌توانند منابع مالی بیشتری را وارد بخش دانش‌بنیان کنند. یکی دیگر از خدمات ما اختصاص اعتبارات خُرد است. می‌توانیم به‌صورت لیزینگ فرامرزی نیز کمک کنیم. واسطه‌گری می‌تواند وجوه سرگردان را جذب و با ابزارهای حمایتی، منابع بیشتری را وارد سیستم تولید و صادرات کند.

عظیمی از بنیاد برکت نیز به‌عنوان آخرین عضو پنل بیان کرد: تا امروز حدود ۷۰ میلیون سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که تا پایان سال، بیش از ۴۰ میلیارد تومان به آن اضافه می‌شود. می‌توانیم طبق قراردادهایی بدون مشارکت، اقدام به سرمایه‌گذاری کنیم که در عرض کمتر از ۱۵ روز امضا می‌شود و می‌تواند فرصت خوبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک باشد.

وی افزود: اگر درخواست شرکتی بیش از سه میلیارد تومان باشد، نهایتا دو ماه طول می‌کشد و مبلغ مورد نیاز شرکت‌ها فراهم خواهد شد.

در پایان نماینده صندوق نوآوری و شکوفایی در واکنش به سوالی درباره تاخیر در تخصیص اعتبارات گفت: چندین نهاد نظارتی بر منابع سرمایه‌ای صندوق نوآوری و شکوفایی نظارت می‌کنند و ما باید برای هر ریال هزینه پاسخگو باشیم، به‌همین دلیل مجبور به پرداخت مرحله‌ای هستیم تا اگر مشکلی پیش آمد، مراحل بعدی را پرداخت نکنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057202

وب گردی

وب گردی