مأموریت بنیاد علوی  توانمندسازی، آبادسازی و کارهای زیرساختی است

رئیس بنیاد مستضعفان با تأکید بر اینکه تا سال آینده تمام اسناد بنیاد علوی به مردم بازگردانده می‌شود، گفت: بنیاد علوی با رویکرد محرومیت‌زدایی جامعه در مناطق محروم متمرکز خواهد شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در نشست هم‌اندیشی این بنیاد با جمعی از گروه‌ها و تشکل‌های مردمی و جهادی گفت:‌ افتخار ما این است که پس از چند وقت جوانانمان به عنوان مدافعان حرم شناخته شدند. ما گروه‌های جهادی را هم در همین مکتب ارزیابی می‌کنیم، چرا که آنها بابصیرت، با شور و نشاط به عنوان مدافعان ولایت و نفس‌گرم انقلاب به کارهای جهادی در پیشگاه حضرت زینب(س)‌ می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه پنج ماه از حکم ریاستش در این بنیاد گذشته است گفت: در جلسه‌ای که به خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم به ایشان عرض کردم من سرباز شما هستم، من به این واژه حساسم. به نظر من سرباز کسی است که در راه خداوند سر می‌دهد، درجه ندارد و در پایین‌ترین رده نظامی قرار گرفته و اطاعت محض می‌کند. خواستم با این واژه به رهبرم بگویم شما تنها نیستید.

رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه گفت: من همیشه به مقام معظم رهبری خبرهای خوب را منتقل می‌کنم، چون معتقدم رهبر ما در جهان نمونه ندارد و ایشان مانند پدر ما هستند.

فتاح با تأکید بر اینکه در بنیاد مستضعفان سربازی می‌کند و این علم را رهبری به دست وی داده است گفت: در یکی از جلساتی که با حضور ایشان برگزار شد، اعلام کردند که چند کار جهادی باید در بنیاد انجام شد، به خاطر سابقه‌ام در این مسائل وظیفه دارم تمام تولیدات و کارخانه های بنیاد را سرزنده نگه دارم. ما نمی‌توانیم فعالیت‌های اقتصادی بنیاد را متوقف کنیم، بالعکس باید راندمان تولید را افزایش دهیم.

وی افزود: بنایمان بر این است که پروژه‌های نیمه‌تمام بنیاد در سراسر کشور تا حدود سه سال آینده پایان یابد. البته ممکن است پروژه‌های جدید عمرانی را شروع نکنیم.

وی با اشاره به اینکه نباید کارهای گذشتگان را نقد کنیم گفت: رئیس قبلی بنیاد هم مشی خاص خود را داشته و به کارهایشان در بنیاد علوی احترام می‌گذارم و قول داده‌ام تمام فعالیت‌های نیمه‌کاره بنیاد علوی را پایان دهم.

فتاح با تأکید بر اینکه این پروژه‌ها باید با سرعت تمام تکمیل شود، ادامه داد: پروژه‌های بنیاد با هزینه‌های بیت‌المال اجرا شده و به همین دلیل مردم برای تکمیل آن توقع دارند.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه بنیاد در دو بال خلاصه می‌شود، گفت: یک بال این مجموعه، بنیاد علوی است.

وی ادامه داد: آنچه منافع ما را در بال اول تأمین می‌کند، تمرکز بر کارهای اقتصادی وتولیدی که عمده‌اش در بنیاد مستضعفان انجام می‌گیرد، می‌توانیم از طریق این فعالیت‌های سودزا و قابل برداشت، مشکل مردم را حل کنیم.

وی با تأکید بر اینکه برای تکمیل پروژه ها و فعالیت های محرومیت‌زدایی نیازمند منابع مالی هستیم گفت: با مشکلاتی که دولت به دلیل کمبود بودجه و تحریم دارد، جایی مثل بنیاد اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، چون به تحریم و نفت وابسته نیست.

رئیس بنیاد مستضعفان با تأکید بر اینکه نگران تحریم نیستیم، گفت: اگر روزی بگویم کاری به خاطر تحریم مانده، مستحق توبیخ خواهم بود، چرا که تحریم حقیرتر از اراده و ایمان ماست.

وی ادامه داد: بنابراین با قدرت و اقتدار اعلام می‌کنم که تحریم در مقابل اراده ملت کاری از پیش نخواهد برد و ما بزرگترین پروژه‌هایمان را هم جلو می‌بریم.

رئیس بنیاد مستضعفان در خصوص اینکه با توجه به سیاست‌های جدید، بنیاد علوی چه کار را پیش خواهد برد،‌توضیح داد:‌ این بنیاد ساختار مناسبی پیدا کرده و کارهای خوبی را پیش برده است و با توجه به اینکه من همچنان عضو هیأت امنای کمیته امداد هستم و رئیس کنونی این کمیته هم از دوستان من است، فرصتی ایجاد کرده‌ایم با توجه به نزدیکی کارهای این دو مجموعه، بسیاری از فعالیت‌های بنیاد علوی به کمیته امداد واگذار شود، ضمن اینکه اعتبارات حاصل از این فعالیت‌ها هم به کمیته منتقل خواهد شد و تصمیم داریم تمام این فعالیت‌ها به اسم کمیته تمام شود، مثل سبدهای غذایی که به زنان باردار و مادران شیرده اختصاص داده شده است.

وی افزود: به این ترتیب مأموریت بنیاد علوی به سمت توانمندسازی، آبادسازی و کارهای زیرساختی سوق داده می‌شود.

فتاح خطاب به گروه‌های جهادی حاضر در این نشست گفت: بارها تأکید کرده‌ام نامتان را زیر هیچ موضوعی نبرید، چرا که ارزش کار جهادی شما زیر سؤال می‌رود و بهتر است کارهای خرد، مؤثر و پراکنده در مناطق دوردست را متمرکز کنید.

به گفته رئیس بنیاد مستضعفان، بنیاد علوی هم در مناطق محروم با رویکرد محرومیت‌زدایی جامعه متمرکز خواهد شد.

وی در خصوص تأکید برخی از جهادگران بر ایجاد پیوست‌های فرهنگی هم‌زمان با انجام کارهای جهادی گفت: موافق این اصطلاح نیستم، چرا که مؤمن خودش به عنوان پیوست فرهنگی تلقی می‌شود. بچه‌های مؤمن وقتی به مناطق محروم می‌روند، با شمایل ساده و با رویکرد تقوامحورشان کارهای فرهنگی انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در سیل پلدختر، چنین تصویری را دیدم، گروه‌های جهادی مثل صحنه‌های زمان جنگ عمل می‌کردند، بسیار مخلص و مؤمن بودند.

فتاح با تأکید بر اینکه انجام هر کاری در شأن گروه‌های جهادی نیست گفت: گروه‌های جهادی باید سیاق خود را حفظ کرده و خود را به هیچ قیمتی نفروشند و در حرکت‌های جهادی، کیفیت و کمیت رعایت شود.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه تمام توان خود را برای پشتیبانی از گروه‌های جهادی می‌گذاریم، گفت: دامنه کارهای جهادی بسیار متفاوت است؛ اما می توانیم با رعایت آداب و رسوم در هزینه‌کردهای این گروه ها کمک آنها باشیم.

وی با اشاره به اینکه رویکرد این بنیاد مبتنی بر جوانگرایی است، اعلام کرد: تا پایان سال، بنیاد مستضعفان دیگر نیروی بازنشسته نخواهد داشت.

وی با اشاره به فعالیت‌هایی که در منطقه قلعه گنج کرمان انجام شده نیز گفت: درباره این نوع فعالیت‌ها در حضور رهبری صحبت کردیم، ایشان ابراز داشتند از این نحوه فعالیت‌ها حمایت می‌کنند، اما برخی از این فعالیت‌ها قابل نقد است.

فتاح از شناسایی 11 منطقه جدید به منظور محرومیت‌زدایی خبر داد و گفت: سعی می‌کنیم در 31 منطقه احصاشده اشکالاتی که در خصوص قلعه گنج، رهبری اشاره کردند را تکرار نکنیم تا نمونه های بهتری از توانمندسازی داشته باشیم.

فتاح همچنین گفت: خوب نیست گروه های جهادی در مناطق خاص متمرکز شوند و بخشی از مناطق خالی از نیروهای جهادی باقی بماند و باید در این فعالیت‌ها با نقشه راه حرکت کنیم.

به گفته وی، کارهای دانش‌بنیان نیز می‌تواند در مناطق روستایی با توجه به وجود جوانان روستایی بااستعداد مؤثر باشد.

رئیس بنیاد مستضعفان در ادامه گفت:‌ دشمن بر روی مطالبات مردم برنامه‌ریزی کرده و روش‌های فعلی و آتی ما نیز باید بر روی این مسئله متمرکز باشد، هر چند امیدی که دشمن بسته بود را ناامید کردیم، اما باید با حضور گروه‌های جهادی با نشاط‌بخشی به این مناطق، دشمن را ناامیدتر کنیم.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه کارهای جهادی باید فراجناحی عمل کنیم،گفت: چتر ما برای حمایت از گروه‌های جهادی باز است، هر چند خودم روحیه جهادی و بسیجی دارم.

فتاح تأکید کرد: در هیچ جای دنیا گروه‌های جهادی وجود ندارد و بی‌نظیر و مؤمنانه است و باید فراخور آنها عمل کنیم.

به گفته وی، دست این بنیاد برای انجام کارهای جهادی پر است و بسیاری از املاک که به درد محرومیت‌زدایی می‌خورد قابل انتقال خواهد بود.

وی افزود: تا سال آینده تمامی اسناد علوی را به مردم بازمی‌گردانیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057204

وب گردی

وب گردی