ناتوانى و محافظه‌کارى دبیر شورا بر مشکلات کشور افزوده است

ناتوانى، محافظه‌کارى و یا تعمد دبیر شورا در عدم مواجهه درست با رفتارهاى ناصواب، رفته‌رفته بر مشکلات شورا افزوده و از طرفى این تصور را تقویت کرده که حمایت رئیس جمهور در جریان انتخاب دبیر، موجب وام‌دار شدن و تساهل نابجا در مقابل همین رفتارهاى ناصواب شده است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در نامه‌‌ای خطاب به حجت الاسلام سید سعیدرضا عاملى دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن انتقاد از عملکرد یکساله وی، خواستار توضیح از عملکرد ضعیف در دوران تصدی‌گری بر سمت دبیر عالى‌ترین نهاد فرهنگى کشور شدند.


در ابتدای این بیانیه آمده است: امروز، یازدهم دی‌ماه ۱۳۹۸ درست یکسال پس از انتخاب مناقشه برانگیز جنابعالى به عنوان دبیر عالى‌ترین نهاد فرهنگى کشور، بر خود لازم می‌‌دانیم تذکراتى چند به سمع و نظر جنابعالى برسانیم.

روند خلاف قاعده‌ى انتخاب جنابعالى، که از همان ابتدا انتقاد برخى اعضاى شورا و کارشناسان دلسوز کشور و فعالان دانشجویى را در پى داشت، از وجود فرایندى نادرست و اعمالِ نفوذِ خارج از سازوکار قانونىِ برخى افراد در جریان انتخاب شما حکایت می‌کرد.

همان‌گونه که قابل پیش‌بینى بود، این انتخاب که خلاف رویه‌ى معمول بود و همچان غیر شفاف و مبهم باقى مانده، موجب قرار گرفتن فردى فاقد ویژگى‌هاى متناسب و لازم در منصب دبیرىِ مهم‌ترین نهاد تصمیم‌گیر فرهنگى کشور گردید، که اکنون و پس از گذشت یک سال بجا بودن نگرانى‌هاى طرح‌شده در این رابطه نمایان‌تر می‌شود.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: عملکرد شوراى عالى انقلاب فرهنگى همواره محل سوال و اشکال جدى بوده و این مسئله در دوره مسئولیت شما نیز به قوت استمرار پیدا کرده است. غیر از نکاتى که همواره به‌عنوان نقاط ضعف و نقدهاى اساسى به شورا از آن‌ها یاد می‌شده، طى مسئولیت یک‌ساله شما، برخى اتفاقات در جریان جلسات شوراى عالى انقلاب فرهنگى، همچون برخورد تحکم‌آمیز و خلاف شأن رئیس جمهور در مقابل نقطه نظرات و انتقادات اعضا که بعضاً به ممانعت از حضور ایشان در جلسات منجر گردیده، نشان از بدتر شدن وضعیت شورا دارد. ناتوانى، محافظه‌کارى و یا تعمد دبیر شورا در عدم مواجهه درست با این قبیل رفتارهاى ناصواب، رفته‌رفته بر مشکلات شورا افزوده و از طرفى این تصور را تقویت کرده که حمایت رئیس جمهور در جریان انتخاب دبیر، موجب وام‌دار شدن و تساهل نابجا در مقابل همین رفتارهاى ناصواب شده است.

در این بیانیه آورده شده است: از دبیر فرهنگی‌ترین شورای عالی کشور انتظار می‌رود که خود مروّج فرهنگ گفتگو و مباحثه منطقی و علمی باشد؛ اما چنان که عوامل برنامه شوکران مدعی بوده‌اند، جنابعالی برنامه‌اى را که خود در آن با رضایت حاضر شده و گفتگو کرده‌اید، با استفاده از ابزارهاى نامتعارف، بدون هیچ دلیل قانع‌کننده و موجهى لغو کرده‌اید. این رفتار تأسف‌آور نشان می‌دهد مضاف بر موارد دیگر، چندان تمایل و باورى به شفافیت همه‌جانبه و پاسخگویى نسبت به پرسش‌ها و ابهامات ندارید. پُر واضح است چنین رفتارى از سوى فردى در جایگاه شما نه‌تنها شایسته نیست، بلکه صلاحیت شما را براى تصدى چنین مسئولیتى بیش از پیش مورد سوال قرار می‌دهد.

در این بیانیه تاکید شده است: مضاف بر موارد ذکر شده، عملکرد شما در جایگاه دبیرى شوراى عالی انقلاب فرهنگى با پرسش‌ها و ابهامات جدى دیگرى نیز روبروست. لذا ضروت دارد این بار با سعه‌ی صدرى فراتر از آن‌چه در جریان اتفاقات برنامه شوکران شاهد بودیم، براساس وظیفه و مسئولیت شرعى و قانونى نسبت به یکایک این موارد توضیحات کافى را ارائه نمائید.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: بسیج دانشجویى دانشگاه تهران از جنابعالى دعوت به عمل مى‌آورد تا با حضور در دانشگاه تهران که سال‌ها افتخار معلمى در آن را نیز داشته‌اید، پاسخگوى سؤالات دانشجویان بوده و ابهامات را پیرامون حضور و عملکرد یک‌ساله خود در شوراى عالى انقلاب فرهنگى شفاف نمائید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057246

وب گردی

وب گردی