ساخت نانوحسگری برای اندازه‌گیری برخی ترکیبات زیستی و دارویی

پژوهشگر دانشگاه مازندران موفق به طراحی و ساخت آپتا حسگرهای مبتنی بر نانو ساختار طلا برای اندازه‌گیری و گزینش برخی ترکیبات زیستی و دارویی شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در این طرح که توسط ائمه باقری‌حشکوایی انجام شده است، با استفاده از آپتامرهای اختصاصی، نانو ذرات و نانو ساختارها، آپتا حسگرهای الکتروشیمیایی برای برخی از ترکیبات دارویی مانند کلرامفنیکل، اپیروبیسن و ترکیبات مهم بیولوژیکی مانند ترپیتوفان (نمونه‌هایی از مولکول کوچک) و سلول سرطانی روده بزرگ ۲۶_ ct (نمونه ای از سلول های کامل)، به عنوان آنالیت‌های هدف طراحی شد.

جهانبخش رئوف، عضو هیات علمی دانشگاه مازندران و دانشمند یک درصد برتر جهان درخصوص این طرح گفت: آپتامرها، نوکلئیک اسیدهای تک‌رشته‌ای هستند که با تمایل و برگزیدگی بالا به گستره وسیعی از مولکول‌های هدف متصل می‌شوند. از این‌رو، آپتامرها به عنوان یک نوع جدید از لایه‌های تشخیص زیستی در زیست‌حسگرها برای تشخیص مولکول‌های کوچک و سلول کامل به کار گرفته شده‌اند.

وی افزود: به این منظور، با تثبیت آپتامرهای شناخته شده برای ترکیبات ذکر شده بر روی سطح الکترود، آپتا حسگرهای الکتروشیمیایی برای این گونه‌های آزمایشی طراحی شد.

رئوف خاطرنشان کرد: نوع بستر الکترودی بر مبنای نانوساختارها، چگونگی تثبیت آپتامر و هم‌چنین شیوه ایجاد علامت تجزیه‌ای و تشخیص، از جمله مواردی است که در این پروژه مورد برسی و توسعه قرار گرفته است.

وی گفت: از طرفی با توجه به افق‌های جدید در زمینه به کارگیری نانو مواد در افزایش کارایی زیست‌حسگرها، امکان استفاده از آن‌ها هم در مرحله تشخیص الکتروشیمیایی و هم برای تقویت موثر علامت تجزیه‌ای مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین از روش‌های مختلف تصویربرداری و طیف‌بینی برای مطالعه آپتاحسگر تهیه شده و از فنون‌های مختلف الکتروشیمی تجزیه‌ای نظیر روش‌های متفاوت ولتامتری و طیف‌بینی امپدانس الکتروشیمیایی برای تشخیص و اندازه‌گیری گونه‌های آزمایشی استفاده شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057284

وب گردی

وب گردی