عرضه کاتالیست‌های نانویی ایرانی به بازار

یک شرکت دانش بنیان با وجود رقبای خارجی که در شرایط تحریم محصولات خود را در بازار ایران به فروش می‌رسانند، توانست کاتالیست‌های نانویی خود را به صنایع داخل کشور عرضه کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نانوکاتالیست‌ داخلی موفق به تامین بخشی از نیاز کشور به کاتالیست‌های مورد استفاده در صنایع مختلف شده است. به تازگی پتروشیمی شیراز با انعقاد قراردادی با اقدام به خرید نانوکاتالیست تولید متانول این شرکت کرده است. کاتالیست سنتز متانول یکی از ترکیباتی است که معمولا از خارج از کشور وارد می‌شود.

امیر هومن کریمی وثیق، مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو گفت: شرکت‌های بزرگ و قدرتمند خارجی در حوزه کاتالیست از دیرباز در ایران حضور داشته و ایران را بخشی از بازار خود می‌دانند بنابراین فعالیت در این حوزه برای شرکت‌های ایرانی دشوار بوده است.

وی موفقیت در تولید نانوکاتالیست ایرانی را مرهون حضور نیروی انسانی کارآمد در این شرکت دانست و افزود: ما بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات کاتالیست خاورمیانه را در بخش خصوصی داریم و ۲۰ نفر از دانشمندان درجه یک کشور در اینجا کار می‌کنند و خوب است بدانید که مدیر تحقیقات ما جزو یک درصد دانشمندان برتر جهان است.

کریمی وثیق درباره استفاده از فناوری‌نانو در این کاتالیست‌ها اظهار کرد: اگر ساختار کاتالیست نانویی نباشد، نمی‌توانید کارایی آن را بالا ببرید؛ یعنی هرچه به ابعاد نانو نزدیک‌تر و پایه ریزدانه‌تر باشد، می‌توانید با شرایط منسجم‌تر و کم‌هزینه‌تری کار کنید. در واقع هیچ‌یک از کالاهای ما و حتی مواد تشکیل‌دهنده آن‌ها بالای ۱۰۰نانومتر نیست.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز سرو درباره دستاوردهای دیگر این شرکت تصریح کرد: به تازگی نانوکاتالیست متانول را در پتروشیمی شیراز استفاده کرده‌ایم؛ سه سال کار آزمایشگاهی روی این فناوری انجام شده و در حال حاضر سه ماه است که تولید صنعتی آن آغاز شده است.

کریمی وثیق درباره بازار و پتانسیل‌های نانوکاتالیست در کشور افزود: حدود ۹۰ نوع کاتالیست در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد وجود دارد و این در حالی است که شاید از نظر تنوع، ۳۵ عدد کاتالیست و از لحاظ تعداد ۲۰ نوع کاتالیست موجود باشد که این میزان تا ۹۰ نوع هنوز خیلی فاصله دارد. بنابراین فرصت‌های زیادی برای توسعه فناوری در بخش نانوکاتالیست در کشور وجود دارد. یک سری هم مثل کاتالیست‌های پلیمری، بر زمین مانده است و هنوز هیچ کسی انجام نداده و حتی ادعای توان انجام آن را هم نکرده است؛ به همین دلیل ما هنوز در کشور خیلی جای کار داریم.

وی ادامه داد: کل نیاز کاتالیست در کشور سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار است که ۵۰ میلیون دلار آن در اختیار شرکت ما است و اگر چند شرکتی هم که از ما جدا شده‌اند و بعضی از شرکت‌های دیگر که از چین کاتالیست وارد می‌کنند را با هم جمع کنیم، فکر نمی‌کنم که در مجموع به ۱۲۰ میلیون دلار در سال برسیم و بقیه نیاز بازار وارداتی است که نشان می‌دهد هنوز با وضعیت مطلوب بسیار فاصله داریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057363

وب گردی

وب گردی