6 هزار میلیارد فرار مالیاتی موسسات کنکور!

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید رجایی با بیان اینکه موسسات آموزشی و کنکوری در سال 40 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارند گفت: بر اساس این رقم موسسات، باید سالانه حدود 6 هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کنند.

امیرحسین محقق مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید رجایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه در حال حاضر معافیت‌های مالیاتی برخی از اشخاص و موسسات در کشور توسط دولت باعث حساسیت در افکار عمومی شده است، گفت: متاسفانه ساز و کار مناسبی برای دریافت مالیات در کشور از سوی دولت‌ وجود ندارد؛ که این امر ناعدالتی‌هایی را در جامعه به وجود آورده است.

وی درباره علل تبدیل معافیت‌های مالیاتی به مطالبه و گفتمان عمومی عنوان کرد: مردم طبقه متوسط و ضعیف جامعه از جمله کارمندان باید مالیات پرداخت کنند؛ اما برخی از قشر‌های جامعه مانند هنرمندان از دادن مالیات معاف می‌شوند.

موسسات آموزشی از پرداخت مالیات معاف هستند

محقق با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر موسسات آموزشی و کنکوری از پرداخت مالیات معاف هستند، گفت: متاسفانه با بررسی نظام مالی موسسات آموزشی و کنکوری در سال‌های اخیر با اعداد و ارقامی ناشی از عدم پرداخت مالیات از سوی این موسسات مواجه می‌شویم که بسیار نجومی هستند.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه موسسات آموزشی و کنکوری در سال 40 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارند، گفت: تبلیغات این موسسات در سازمان صدا و سیما نیز سالانه حدود 500 میلیارد تومان است. موسسات کنکوری بر اساس ارقام یاد شده باید سالانه حدود 6 هزار میلیارد تومان در سال مالیات پرداخت کنند.

وی اضافه کرد: رقم نجومی که موسسات کنکوری و آموزشی در سال در قالب مالیات پرداخت نمی‌کنند؛ اگر به حوزه آموزش و پرورش یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تزریق شود بسیاری از مشکلات این حوزه‌ها برطرف می‌شود.

محقق با اشاره به لایحه بودجه سال 99 بیان کرد: دانش آموزان در سال 98 نسبت به سال گذشته حدود 8 درصد رشد داشتند، اگر تورم کشور را حدود 15 درصد حساب کنیم، بودجه آموزش و پرورش باید حدود 24 یا 25 درصد افزایش پیدا می‌کرد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید رجایی ادامه داد: بودجه آموزش و پرورش در سال 99 حدود 18 درصد افزایش پیدا کرده است. اگر قانونی تصویب شود تا موسسات آموزشی و کنکوری نیز ملزم به پرداخت مالیات شوند قطعا با این رقم بسیاری از مشکلات حوزه آموزش برطرف خواهد شد.

این فعال دانشجویی اضافه کرد: معافیت و عدم پرداخت مالیات توسط موسسات آموزشی و کنکوری در اثر خلا قانون شفاف است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید با وضع قوانین مناسب، حوزه مالیات در کشور را ساماندهی کنند.

کنکور باید از نظام آموزشی کشور حذف شود

وی با اشاره به آزمون ورودی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در کشور تحت عنوان کنکور بیان کرد: متاسفانه پدیده کنکور چند سالی است که داوطلبان و خانواده‌های آنها را درگیر کرده و با توجه به سوالات چهار گزینه‌ای حق بسیاری از افراد ضایع می‌شود. کنکور همچنین باعث پدید آمدن مافیای کنکور و موسسات آموزشی در کشور می‌شود.

محقق با تاکید بر اینکه کنکور در روند تدریجی و کارشناسی شده باید از سیستم آموزشی کشور حذف شود، گفت: کارشناسان حوزه آموزش و پرورش برای حدف کنکور مدل سوابق تحصیلی را پیاده کردند. یعنی معدل‌های پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم دانش آموزان در قبولی آنها در دانشگاه‌ها تاثیرگذار است.

این دانشجوی دانشگاه شهید رجایی راه حل محدود کردن فعالیت مافیای کنکور را حذف کنکور دانست و گفت: متاسفانه در کشور افراد پشت پرده کنکور به دلیل منافع شخصی مانع از حدف کنکور می‌شوند و با دلایل غیر منطقی بر برگزاری کنکور به هر شکلی پافشاری می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057364

وب گردی

وب گردی