تخصیص سهمیه سوخت ناوگان وانت بار بر اساس پیمایش

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از تخصیص سهمیه سوخت ناوگان وانت بار بر اساس پیمایش ثبت شده از بهمن ماه امسال خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ؛ عبدالهاشم حسن‌نیا رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به طرح ساماندهی وانت بار‌ها و سهمیه‌بندی سوخت این ناوگان بر اساس پیمایش گفت: طبق قوانین و مقررات کشور، هرگونه تردد ناوگان حمل‌ونقل عمومی برون شهری مستلزم در اختیار داشتن اسناد حمل شامل بارنامه برای ناوگان باری و صورت وضعیت برای ناوگان مسافری است.

وی افزود: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سال ۹۵ با هدف ساماندهی فعالیت وانت‌بار ها، ایجاد انتظام در این بخش و همچنین افزایش سطح ایمنی تردد در جاده‌ها، دستورالعمل ساماندهی فعالیت وانت بار‌ها را ابلاغ کرد که بر اساس این دستورالعمل، وانت‌بار نیز مانند سایر ناوگان فعال بخش حمل‌ونقل جاده‌ای ملزم به اخذ کارت هوشمند ناوگان و راننده است تا به واسطه آن بارنامه دریافت کرده و در جاده‌ها تردد داشته باشند.

تخصیص سهیمه‌های سوخت برای وانت‌بار‌های کم‌مصرف و پرمصرف

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به روند اجرایی سهمیه‌بندی سوخت وانت‌بار‌ها بر اساس پیمایش گفت: طبق مصوبه کارگروه مربوطه مقرر شد، ابتدا سهیمه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ لیتری برای ناوگان وانت بار کم مصرف و پر مصرف در نظر گرفته شود. سپس بعد از گذشت دو ماه، سوخت ناوگان وانت بار متردد در جاده‌ها بر اساس پیمایش تخصیص یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نتایج حاصل از تخصیص سوخت ناوگان حمل‌ونقل عمومی بار و مسافر بر اساس پیمایش در چهار سال اخیر گفت: نتایج بیانگر تامین منافع بخش حمل‌ونقل بار و مسافر جاده‌ای بوده است؛ بنابراین تکلیفی که وزارت راه و شهرسازی به‌عهده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نهاده است با این روش برای وانت‌بار‌ها نیز اجرا می‌شود.



حسن‌نیا با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته با مقامات ارشد پلیس راهور و دستگاه‌های ذی‌ربط گفت: اطلاع رسانی به وانت‌بار‌ها با استفاده از شیوه‌های مختلف به خصوص در محل تجمع آن‌ها در اکثر استان‌ها انجام شده است.

بارنامه لازمه اندازه‌گیری پیمایش ناوگان وانت‌بار

وی از تخصیص سوخت ناوگان وانت‌بار بر اساس پیمایش از ابتدای بهمن ماه خبر داد و گفت: لازمه محاسبه سوخت بر اساس پیمایش وانت‌بارها، دریافت اسناد حمل است تا سازمان بتواند با احصا میزان پیمایش هر وانت‌بار در بانک اطلاعاتی و ارسال اطلاعات به شرکت ملی نفت، تخصیص سهیمه سوخت این ناوگان را فراهم کند.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه «شرایط دریافت کارت هوشمند راننده و ناوگان به طور ویژه تسهیل شد» گفت: به‌رغم اینکه لازمه دریافت بارنامه داشتن کارت هوشمند راننده و ناوگان است، اما موارد مختلفی از جمله شرایط سنی برای ناوگان و مدرک تحصیلی برای راننده برداشته شد و هر شخص برای دریافت هر یک از این دو کارت هوشمند هزینه حداقلی پرداخت می‌کنند.

مراکز صدور کارت هوشمند

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رانندگانی که تاکنون نسبت به ثبت نام کارت‌های هوشمند اقدام نکرده اند، تاکید کرد: این افراد باید به مراکز ثبت نام کارت هوشمند در سراسر کشور مراجعه و نسبت به دریافت آن اقدام کنند. این مراکز شامل ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها، نمایندگی‌های سازمان در شهرستان‌ها، مراکز صدور کارت هوشمند در پایانه‌های بار کشور می‌شود. همچنین با مراجعه به سایت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای می‌توانند نزدیک‌ترین محل صدور کارت هوشمند به محل سکونت یا کار خود را شناسایی کنند.

به گفته حسن‌نیا، هزینه دریافت کارت هوشمند ناوگان وانت بار ۲۰ هزار تومان و کارت هوشمند راننده ۲۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است و مالکان و رانندگان وانت‌بار با در اختیار داشتن رسید کارت هوشمند راننده و ناوگان می‌توانند نسبت به دریافت بارنامه اقدام کنند.

مراکز صدور بارنامه

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به سه حالت پیش‌بینی شده برای صدور بارنامه وانت‌بار‌ها گفت: تمام ۴۴۰۰ شرکت فعال حوزه حمل‌و‌نقل بار برون شهری مجوز صدور بارنامه برای وانت‌بار را دارند. همچنین برای تعدادی شرکت مخصوص وانت‌بار‌ها مجوز صدور بارنامه صادر شده است که ارتباط نزدیکی با اتحادیه‌ها برقرار کرده‌اند و در مراکز عمده وانت‌بار‌ها و اتحادیه‌ها مستقر هستند. در شیوه سوم دارندگان وانت‌بار ساکن در روستا‌ها می‌توانند از طریق سامانه تلفن همراه که در حال طراحی است، بدون نیاز به مراجعه به شرکت یا مرکز دیگری نسبت به دریافت رسید بارنامه اقدام کنند.

وی یادآور شد: در هفته گذشته دستور راه‌اندازی یک سایت اینترنتی برای ثبت نام متقاضیان در بخش وانت‌بار صادر شده است که این اقدام با همکاری دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات و دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حال طراحی است.

۷۰ هزار وانت‌بار و ۱۱ هزار راننده دارای کارت هوشمند

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به تعداد وانت‌بار‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: بالغ بر ۲ میلیون ۳۰۰ هزار دستگاه وانت‌بار در کشور فعالیت دارند و طبق اطلاعات بانک اطلاعاتی سازمان ۷۰ هزار دستگاه وانت‌بار و ۱۱هزار راننده دارای کارت هوشمند معتبر هستند، اما اینکه چه تعداد از مجموع وانت‌بار‌ها در حوزه درون شهری و برون‌شهری فعالیت می‌کنند آمار دقیقی در دسترس نیست که با اجرای این طرح ناوگان فعال در بخش برون شهری ساماندهی می‌شوند.

حسن‌نیا در پایان با بیان اینکه «جداول شاخص‌های اندازی‌گیری سوخت بر اساس پیمایش ناوگان وانت‌بار در حال آماده سازی است» یادآور شد: در جداول سقفی وجود ندارد و در ازای ارائه هر تعداد اسناد حمل، سوخت تخصیص داده می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057475

وب گردی

وب گردی