مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 15 دی

«آغاز مهلت مجدد برای ثبت‌نام آزمون دستیاری، خروش شاگردان سردار و میثاق با شهید مقاومت» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 15 دی به شرح زیر است:

میثاق با شهید مقاومت

بر اساس این عنوان روزنامه فرهیختگان، روز گذشته مسجد امام علی(ع) دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات شاهد حضور دانشجویان، اساتید، کارمندان، معاونان و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بود که برای مراسم گرامیداشت سردار سرافراز اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی حضور پیدا کرده بودند و اشک ماتم ریختند. راسم گرامیداشت این سردار رشید اسلام و جمعی از یاران شهیدش، ظهر روز گذشته پس از اقامه نماز ظهر و عصر در مسجد امام علی(ع) واحد علوم‌وتحقیقات درحالی اقامه شد که شریفانی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت.

در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور، مراسم گرامیداشت سردار رشید اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی با عنوان «میثاق دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی با سرباز اسلام» در مساجد و یادمان شهدای گمنام واحدها نیز برگزار شد که از جمله آن می‌توان به واحد بافت، واحد کرمانشاه، واحد خرم‌آباد، واحد سمنان و غیره اشاره کرد.

خروش شاگردان سردار

این عنوان روزنامه فرهیختگان به حاشیه‌نگاری از اجتماع پرشور دانشجویان در دانشگاه تهران پرداخته است. دیروز 14 دی‌ماه علاوه‌بر دانشجویان، مردم عادی نیز خودشان را به دانشگاه تهران رساندند تا صدای فریادشان را برای انتقام از خون این شهید به گوش همگان برسانند؛ حضوری که باعث شد نه‌تنها مسجد دانشگاه تهران، بلکه کل حیاط این دانشگاه میزبان افرادی باشد که تنها برای اعلام حمایت از انتقام سخت ایران از آمریکا به خاطر شهادت فرمانده سپاه قدس که حالا اسم سردار دل‌ها را به خود گرفته، جمع شده بودند تا بار دیگر به دنیا ثابت کنند پای آرمان‌هایی ایستاده‌اند که مالک‌اشتر زمانه برایش به شهادت رسید؛ ارزش‌هایی که محدود به یک قشر و یک حزب نیست و متعلق به تمام ایران است و حالا هم همه ایرانی‌ها برای پاسداشت آن به میدان آمده‌اند.

درست است که دانشگاه تهران مراسم‌های اینچنینی به خود کم ندیده، اما تجمع روز گذشته با همه آنچه تا امروز برگزار شده بود، تفاوت داشت. اولین تفاوت آن هم خیل عظیم جمعیت بود؛ جمعیتی که نه‌تنها نمی‌شد تعدادشان را تخمین زد، بلکه وقتی از حیاط دانشگاه خارج شد و به خیابان انقلاب آمد هم امکان نداشت انتهای آن را پیدا کرد، اتفاقی که آخرین بار در تشییع پیکر شهید حججی رخ داده بود. از سوی دیگر دیروز برای اولین بار دهه هفتادی‌ها و هشتادی‌ها میدان‌داران اصلی مراسم بودند؛ متولدانی که هیچ تصویری از دفاع مقدس ندارند، اما همگی به عشق سرداری آمده بودند که یک روز برای بیرون راندن دشمن از کشور می‌جنگید و تا پیش از شهادتش نیز برای دور نگه داشتن دشمن از مرزهای ایران.ساعت نزدیک 14 بود که به سردر اصلی دانشگاه تهران رسیدم و به محض پیاده شدن از ماشین، خودم را در بین جمعیتی دیدم که شعار «عزا، عزاست امروز؛ خامنه‌ای رهبر صاحب عزاست امروز» را سرمی‌دادند؛ جمعیتی که یا به صورت انفرادی یا گروهی از جلوی سردر تا خود مسجد دانشگاه تهران پراکنده بودند و هر کدام‌شان نیز مشغول کاری؛ یا سربند «یا قائم آل‌احمد» به سر دوستان‌شان می‌بستند یا با گوشی تلفن همراه‌شان در حال خبر کردن رفیقان برای پیوستن به جمعیت دانشگاه تهران بودند.

در این میان اما شاید آنچه بیش از همه جلب توجه می‌کرد، حضور زنانی بود که با کودکان خردسال‌شان به مراسم آمده بودند؛ کودکانی که شاید به جرات بتوان گفت بزرگ‌ترین‌شان هشت سال بیشتر نداشتند، ولی از همین حالا با آرمان‌های مالک اشتر زمانه آشنا شده‌اند، کودکانی که بعضی‌هایشان با عکس‌هایی از سردار سلیمانی به دانشگاه تهران آمده بودند و آنهایی که کوچک‌تر بودند نیز پیکسل‌های قاسم سلیمانی را به همراه داشتند.برای رسیدن به خیل عظیم جمعیت تنها کافی بود از سردر اصلی فاصله بگیرم و چند قدمی به سمت مسجد بروم، آنجا بود که سیاهی جمعیت در حال عزاداری خودنمایی می‌کرد. سیل دهه هفتادی و هشتادی‌ها زیر نم‌نم باران یکصدا فریاد می‌زدند: «قسم به روح مادرم فاطمه، ندارم از کشته شدن واهمه» و هروقت گوینده شعار را عوض می‌کرد، گویی حاضران جان تازه‌ای می‌گرفتند و شعار جدید را با صدایی رساتر می‌دادند. در این بین اما آنهایی که با خانواده و فرزندان‌شان آمده بودند، بیش از دیگران نظر عکاسان و خبرنگاران را جلب می‌کردند. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 15 دی به شرح زیر است:

جزئیات لغو امتحانات دانشگاه آزاد در برخی استان‌های کشور

در این عنوان روزنامه آفرینش، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد جزئیات تغییر برنامه امتحانات پایان ترم برخی استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی را اعلام کرده است. وی با ابلاغ بخشنامه‌ای به تمام رؤسای استانی دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای جامع مستقل، با تسلیت شهادت سردار سرافراز سپاه اسلام شهید سپهبد قاسم سلیمانی ، اعلام کرد: به منظور تجلیل از مقام شامخ این شهید بزرگوار و شرکت در مراسم تشییع پیکر ایشان در شهرهای تهران، مشهد و کرمان، برنامه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه آزاد اسلامی در استان‌های زیر تغییر می‌یابد.

براساس این بخشنامه، امتحانات استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی، یکشنبه ۱۵ دی برگزار نمی‌شود و به روز پس از آخرین امتحان (با نظر رئیس استان) منتقل می‌شود. امتحانات دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در استان های تهران، قم، البرز، مازندران و مرکزی در دوشنبه ۱۶ دی برگزار نمی‌شود و با نظر رئیس استان، به روز پس از آخرین امتحان منتقل می شود.

همچنین امتحانات دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در استان های کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان و هرمزگان، سه‌شنبه ۱۷ دی برگزار نخواهد شد و به روز پس از آخرین امتحان (با نظر رئیس استان) منتقل می‌شود. در این بخشنامه تأکید شده که سایر استان ها با پیشنهاد شورای فرهنگی مرکز استان می توانند برای شرکت در مراسم تشییع و جابجایی امتحانات در چارچوب یاد شده برنامه‌ریزی کنند.

آغاز مهلت مجدد برای ثبت نام آزمون دستیاری

بر اساس این عنوان روزنامه آفرینش، مرحله اول ثبت‌نام برای شرکت در چهل و هفتمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی که از اول دی ماه جاری از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی آغاز شده بود، روز نهم دی ماه پایان پذیرفت و تعداد ۹ هزار و ۲۰۰ داوطلب در این مرحله ثبت نام کردند.

بر اساس اعلام مرکز سنجش آموزش پزشکی وزارت بهداشت، داوطلبان آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی که تاکنون نسبت به ثبت‌نام اقدام نکرده‌اند، از امروز شنبه ۱۴ دی تا دوشنبه ۱۶ دی فرصت دارند با مراجعه به سایت این مرکز نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند و این مهلت قابل تمدید نخواهد شد. شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام در آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی اعلام شده است و دارا بودن مدرک دکتری حرفه‌ای پزشکی یا فراغت از تحصیل در رشته پزشکی عمومی همچنین داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافی برای آقایان از جمله شرایط اختصاصی برای داوطلبان در نظر گرفته شده است.

ثبت‌نام به صورت اینترنتی است و داوطلب باید با مراجعه به سایت اینترنتی مرکز سنجش آموزش پزشکی نسبت به پرداخت اینترنتی مبلغ ۷۵۰ هزار ریال، به همراه ۶ هزار ریال بابت خدمات پیام کوتاه اقدام کرده و با دریافت کد، مراحل ثبت نام را انجام دهند.

آزمون کتبی این دوره آزمون دستیاری پزشکی رأس ساعت ۹ صبح پنجشنبه ۸ اسفند به طور همزمان در دانشگاه‌های علوم پزشکی اردبیل، شیراز، ارومیه، کرمان، اصفهان، کرمانشاه، اهواز، گلستان، بندرعباس، گیلان، بوشهر، لرستان، بیرجند، مشهد، تبریز، مازندران، همدان، زاهدان، شهید صدوقی یزد و شهر تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057481

وب گردی

وب گردی