آلودگی هوا، تقویم آموزشی مدارس را تغییر می‌دهد؟

کارشناس مسائل آموزش و پرورش گفت: هر سال در زمان وقوع آلودگی هوا بحث تغییر تقویم آموزشی مطرح می‌شود؛ اما متاسفانه اقدام عملیاتی در این حوزه اتفاق نمی‌افتد، در نتیجه دانش‌آموزان از مباحث درسی عقب می‌مانند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «آلودگی هوا مدارس را تعطیل کرد» اخیراً این جمله را بارها در تیتر اخبار شنیده‌اید، جمله‌ای که دانش‌آموزان و برخی معلمان را خوشحال و والدین را نگران کرده است که مبادا فرزندشان با این همه تعطیلی از مطالب درسی عقب بماند. در سال 76-75 طرحی مبنی بر تغییر تقویم آموزشی مدارس مطرح و مدت کوتاهی اجرا شد؛ اما با مخالفت کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس این طرح به تعلیق درآمد.

حال که آلودگی هوا بار دیگر شدت گرفته؛ مسئولان به فکر اجرای دوباره طرح تعطیلات زمستانه یا تغییر تقویم آموزشی مدارس افتاده‌اند؛ طرحی که موافقان و مخالفان زیادی دارد. ایسکانیوز می‌خواهد در پرونده‌ای به نام «تقویم آموزشی دربند آلودگی هوا» به بررسی مزایا و معایب این طرح بپردازد.

رضا نهضت در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا در سال جاری افزایش پیدا کرده است، گفت: بسیاری از مدارس برای جبران عقب‌افتادگی درسی دانش‌آموزان کلاس‌های جبرانی و تقویتی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، در چنین شرایطی نمی‌توان ادعا کرد که مطالب آموزشی با همان کیفیتی که در کلاس درس ارائه می‌شود، به دانش‌آموزان منتقل خواهد شد.

وی ادامه داد: در جریان تعطیلی مدارس در اثر آلودگی هوا، بیشتر دانش‌آموزان سال اول دوره متوسطه دوم ضربه خوردند. همچنین بیشتر تعطیلی‌ها در یکشنبه رخ می‌داد و دانش‌آموزان در دروس مربوط به این روز عقب‌ ماندند. در حال حاضر شاهد برگزاری امتحانات نوبت اول در مدارس هستیم؛ اما سرفصل‌های آموزشی در بسیاری از دروس به حد نصاب امتحان نرسیده و برخی مدارس سرفصل‌های دروس را برای امتحان تعلیق کرده‌اند.

این کارشناس مسائل آموزش و پرورش با انتقاد از مسئولان دولت، اظهار کرد: گویا قرار نیست این مشکل حل شود؛ زیرا دولت برای رفع آلودگی هوا نیز کمکی نمی‌کند.

وی بیان کرد: دولت به صورت ظاهری پذیرفته که مشکل آلودگی هوا در کلان‌شهرها وجود دارد؛ قطعاً باید متناسب با این مشکل، راهکارهایی برای نظام آموزشی کشور در نظر گرفته شود. در چنین شرایطی تغییر تقویم آموزشی در سال‌های آینده می‌تواند موثر واقع شود.

نهضت اظهار کرد:‌ خوشبختانه در سال گذشته آلودگی هوا کم بود؛ به‌طوری که مدارس تنها یک روز از سال به دلیل آلودگی هوا تعطیل شد؛ اما در حال حاضر شاهد تعطیلات مستمر مدارس به دلیل آلودگی هوا هستیم، طبیعتاً این تعطیلات به تعلیم و تربیت ضربه می‌زند.

وی اضافه کرد:‌ برای رفع مشکلات نظام آموزشی ناشی از تعطیلی مدارس در درجه اول باید آلودگی هوا را رفع کرد؛ اما متاسفانه این امر تاکنون امکان‌پذیر نبوده است، پس در مرحله دوم نیز باید تغییر تقویم آموزشی را مدنظر قرار داد.

این کارشناس مسائل آموزش و پرورش گفت: در گذشته شاهد تغییر تقویم آموزشی در دوران وزارت محمدعلی نجفی نیز بودیم، به‌طوری‌که مدارس از 15 شهریور ماه آغاز می‌شد. در سال 76-75 برخی نمایندگان مجلس مدعی شدند مدارس باید از اول مهر آغاز و در خرداد ماه به پایان برسد.

وی با تاکید بر ضرورت تغییر تقویم آموزشی در مدارس اظهار کرد: در درجه اول مسئولان باید برای تغییر تقویم آموزشی به نتیجه برسند؛ سپس به مسائلی مانند اقلیم‌‌های مختلف کشور و فراهم کردن زیرساخت‌های آن بپردازند. به عنوان مثال زمان آغاز مدارس در استان اردبیل و اهواز باید با یکدیگر تفاوت داشته باشد.

نهضت با بیان اینکه تغییر تقویم آموزشی باید سریعاً در دستور کار مسئولان قرار گیرد، گفت: در این میان مدارس استان‌های مختلف کشور مشکلات تغییر تقویم آموزشی را بیان کنند تا نهایتاً نتیجه‌ای مطلوب متناسب با اقلیم مدرسه اتخاذ شود.

وی در پایان تاکید کرد: هر سال در زمان آلودگی هوا بحث تغییر تقویم آموزشی مطرح می‌شود؛ اما متاسفانه اقدام عملیاتی در این حوزه صورت نمی‌گیرد، در نتیجه دانش‌آموزان از مباحث درسی عقب می‌مانند. مدارس دولتی در این زمینه بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند. مدارس غیرانتفاعی در روزهای دیگر هفته برای دانش‌آموزان کلاس برگزار و به‌نوعی عقب ماندگی درسی را جبران می‌کنند؛ اما در مدارس دولتی دانش‌آموزان به دلیل نداشتن نیرو، نداشتن امکانات و راغب نبودن اولیا؛ در کلاس‌های درس حاضر نمی‌شوند. در چنین شرایطی دانش‌آموزان مدارس دولتی متحمل آسیب بیشتری خواهند شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1057513

وب گردی

وب گردی